Mina testresultat
Jag gjorde ett test från Oil4life.net och har nu fått tillbaks resultaten:)
Omega 3 : 7.2
Omega 6: 60.8
Är då proportionerna 7:1? Vad kan man göra för att förbättra detta?
Är det ett blodtest eller något man skickar då? För omega-3/6 lagras väl i kroppen och långt ifrån allt går väl runt i blodet som jag förstått det. Men ät mer fisk och mindre oljor så borde det väl jämna ut sig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Japp, jag tog ett blodtest!
Athiria.
Kan inte du beskriva hur det fungerar, och vad det kostar blev väldigt sugen.
Att tänka på är att gris kött inehåller o6
Köp Omega3-preparat.
Är det bättre att äta kokosolja/ fett än t.ex olivolja eller rapsolja om man vill undvika smör/grädde/c.f.??
Ja hur är det med kokosolja? :S
Har det mycket omega 6?
Tror inte det, nästan 100% mättat fett.
Och o3 ochj o6 är inte mättat fett.
Jag tror det kostar ca 1000 kr. Man beställer hem och tar blodprovet själv om jag förstått det rätt - men när jag tog var det en kostrådgivare som var där och pratade om produkten så då var det inte jag som tog. Sen skickar man iväg det och får sen en kod till hemsidan där man får upp sitt resultat och vilka mängder man har på fettsyrorna i blodet.
Ja. 
Ursäkta om jag undrar, men nog borde du fått veta värdet/bedömningsvärdet av den undersökningen om den kostade så mycket.
#0, proportionerna blir väl snarare 8,4:1 om jag inte räknar fel.
Det man kan göra för att få bättre värden är att framförallt undvika vegetabiliska oljor (som sojaolja, solrosolja, jordnötsolja, etc). Rapsolja är lite bättre men jag skulle rekommendera att undvika det med. Olivolja som smaksättare är ok även om det har en hel del o6, det blir ju inga stora mängder oftast. Tänk på att färdig majonnäs ofta är gjort på o6-rik olja.
Kycklingskinn har väldigt hög andel o6, mörkt kycklingkött har ganska högt (kycklinglår). Många nötter och fröer har högt o6. Fläskkött har inte så farligt höga nivåer men nötkött är i regel bättre.
Ekologiska mejeriprodukter är antagligen bättre, åtminstone om det är kravodlat så att djuren fått större andel gräs/hö än icke-krav-varianterna.
Att superkompensera med o3 är nog ingen bra idé, det bästa är att i första hand dra ner på o6 och att eventuellt komplemettera med o3 om man inte äter mycket fet fisk och gräsbetesnötkött.
#1, man brukar i regel mäta o6/o3-balansen genom att titta på fördelningen i dom röda blodkropparna som ska spegla kroppen i övrigt ganska bra tydligen.
Hej athiria,
Testet du refererar till är Oil4Life Test och kostar 785kr.
Analysen visar blodprocenten av de 11 viktigaste fettsyrorna.
Relationen Omega-6 / Omega-3 får man genom att se hur många ggr mer blodcellerna innehåller av den långkedjiga och inflammationsdrivande Arakidonsyra (AA) mot den antiinflammatoriska långkedjade Omega-3 fettsyran EPA.
Myndigheterna rekommenderar ett max värde på 5 ggr O-6 mot O-3.
Forskarna rekommenderar däremot en kvot närmare 1:1 för bästa hälsoeffekt.
6000 genomförda blodprov med Oil4life. Test visar på en verklighet som ligger skyhögt över maxvärdena och då speciellt hos våra ungdomar.
För ytterligare info se www.oil4life.se
För exempel på testsvar se här
Mvh
Micke på Oil4Life
PS Sorry för sen respons, vi såg inte detta inlägg förrän idag!