Nya friska tag igen!
Hejsan
Har haft ett uppehåll med LCHF maten ett tag. har ätit lite åt GI hållet men det har gjort att mitt sötsug har ökat. Så nu blir det att börja om igen mår inte bra i magen och är mer deppig och irriterad av kosten som jag har ätit. Har ni några bra tips för mig nu när det är min första dag som LCHF are?

Om du blir dålig i magen av GI så kan det vara så att du som så många andra är lite fiberkänslig. Öka på kött- och fettmängden ganska mycket och tona ner övrigt. Lycka till.
Du verkar ju ha ätit LCHF tidigare, så lite koll på nybörjarproblem kanske du redan har:)
Ät- och ät rätt- när du är hungrig de första veckorna, och bry dig inte så mycket om mängderna. Det kan man börja engagera sig i längre fram, om man behöver dvs. Lycka till!
Jag har lärt mig från förra gången att jag måste minska lite på portionerna då jag slutade gå ned i vikt efter ca 12 kilon. Svårt att gå upp av denna mat men man kan inte äta för mycket heller om man vill ha viktnedgång. Och att ta magnesium så jag slipper kramper på nätterna.Ja visst magma jag kan nog endel men söker kanske lite stöd och peppning i första hand då jag har ca 40 kilo att gå ned. Känns lite motigt har hållit på¨att kämpa med vikten i så många år…
Hej Trulte! Du har ju inte gått upp dessa kilon på några veckor - låt det då få ta sin tid att gå ner dem, ha inte bråttom. Om du stannar på platåer och vågnålen inte rör sig - ställ undan vågen, ta fram ett måttband i stället och kolla. Du minskar på kroppen innan det syns på vågen. Tänk på hur mycket bättre du mår av denna mat, jag vet att tålamod kanske inte finns med så mycket av när man blir lite otåligt av att inte minska någon/några veckor, men gör lchf till en livsstil för dig i stället för att bryta den, du slipper förhoppningsvis en massa förkylningar och annat när du äter lchf, det är en stor vinst, och du - om man ibland trillar av hästen så gör det inget, det går att kravla sig upp på den igen. Lycka till och berätta gärna hur det går framöver….
Tack för peppningen Gullvi det är sant det gäller att ha tålamod. Jag önskar väll att jag har kunnat äta lite åt GI-hållet med frukt lite gröt på morgonen bönor osv men märker att även sådan mat triggar igång mitt sockerberoende. Så jag har inge annat val än att äta LCHF kosten. I alla fall för ett tag framåt , kanske sedan man kan äta en blandning av GI och LCHF skräddarsytt för mina behov och vad jag tål. Vi får se men just nu är det LCHF som gäller för att få bort suget och gå ned i vikt.
Den är inte att leka med, den där sockerdjävulen…
Jag tycker att först är första veckan värst, sedan behöver jag vara på min vakt igen någonstans däromkring tre veckor in i LCHF ungefär.
Du fixar detta! Försök att påminna dig själv om fördelarna med LCHF varje dag, kanske skriva upp dem på ett papper och läsa varje morgon eller kväll. När man är mitt inne i omställningen så är det så lätt att känna förlust, tomhet och att man har förlorat något. Då kan det hjälpa att påminna sig själv om att den där lilla rösten är hjärnans svarsrop på "sockerbristen"- den har många sätt att manipulera sig fram till det den vill ha..!
Ja det är sant det det är lätt att man glömmer hur dåligt man mådde när man har ätit LCHF mat ett tag. Ska göra det tror hur som helst att det är bra att skriva ned lite tankar och funderingar. Att sätta ord på tankarna. Det värsta med mitt sockerberoende är att jag blir så deppad och dimmig i hjärnan kan inte tänka klart och minnet blir sämre. Hur går det för dig då magma med maten?
Just nu jättebra! Men äter väl lite för lite just nu, är tankspridd för tillfället och har inte riktigt tid. Men det är en himla skön känsla när den där dimman du talar om lättar, och man inser hur styrd man egentligen är av sina gamla vanor- vare sig man inser det alla gånger eller ej. Har väl just kommit in i det stadiet nu senaste veckan, att jag faktiskt slipper allt sug och (vilket är en stor fördel med LCHF!) då släpper också fixeringen vid mat och äta som jag tycker är urjobbig när man äter "normalkost".
Tror du är inne på något bra där, när du säger att du ska skriva ner tankar och funderingar. Gör det! Skriv gärna en "Bra-lista" om LCHF också, och sätt upp på kylskåpet.
Varför äter du så lite just nu? Det är väll inte så bra
.
Igår var jag jättesugen på sötsaker klarade av att stå emot åt lite mat istället och tre klyftor apelsin vet att man inte bör äta frukt men vill inte sätta i en massa förbud då blir allt värre.
Nej, jag vet… Det är inte det. Håller på att ta tag i saken nu. Ska väl bli bättre på det!
Bra att ändå ta till mat när du blir sötsugen, ett steg i rätt riktning:)
Hejsan
Vill uppdatera lite igen. Allt går bara bra med mitt ätande och sockerberoende, har gått ned nio kilo nu det känns bra och allt känns lättare. Har börjat simma två gånger per vecka för att stärka upp kroppen lite :).
Hej igen
Det går bra nu med sockersuget och vikten, har gått ned 12 kilo sedan juni och 16 kilo sedan jag skapade denna tråden i Januari. Det känns så bra. Livet känns redan lättare. Är piggare tänker klarare och minnet börjar bli bättre. Är bra i magen också. Har märkt att jag kan inte "unna" mig ibland som andra kan för då åker jag dit. Kan känna av suget ibland men det är så mycket lättare att stå emot nu.

Gratulerar! Vad skönt att du har hittat ditt sätt att äta, som fungerar.
"still lost in space and time"
Tack så mycket odezza ja genom alla mistagen jag har gjort har jag hittat det som passar mig bäst samt att jag är mera påpasslig på vad jag kan och inte kan äta. Alltså det som kan trigga igång sockerberoendet.