en fråga om grädde
en dumm fråga till… när ni säger grädde, vad menas med det? creme fraiche, gräddfil, vispgrädde, matlagningsgrädde? eller finns det något som heter bara grädde?
vilken grädde har ni i kaffe/te? varför inte mjölk i kaffe?
Det är nog vanlig vispgrädde, tror jag.
Bra fråga. Vi är ju alla ute efter att få så hög fettprocent som möjligt samt så lågt kolhydratsinnehåll i vår kost så det är definitivt vispgrädde vi pratar om.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Vispgrädde!
Vispgrädde 34% fett 3% kolhydrater!
Absolut!
Numer pensionär i Nynäshamn
Vispgrädde 40% Pratar jag om. Även om det ibland vid brist i affären kommer med vispgrädde med lägre fetthalt.
(de andra med lägre fettprocent har karagen i sig.. Iofs inte onaturligt men inte ren grädde iaf.)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
alltså vispgrädde använder man även i matlagning? jag tänkte det var bara för att vispa 
Om man har svårt för grädden som den är… så kan man blanda den med vatten för att få den mera lik mjölk…
japp vi använder vispgrädde i maten och utan mat som den är och överallt där man kan tycka att det skulle vara gott med grädde. =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
nu har jag fått många bra tips, tack
bra att veta att vispgrädde går i matlagningen!
och har provat en del andra bra tips också! t.ex. idag har jag provat te först med smör sedan med kokosfett och det är gott! har även provat kaffe fast jag har slutat med det, bara för att smaka det med kokosfett
nu med lite vispgrädde, kan tänka mig att det är mumsi gott!

Min affar har bytt marke pa gradden. Nu innehaller den E-460, E-466 och E-509, star for mikrokristallinisk cellulosa, karboximetylcellulosa och kalciumklorid. Kan nagon saga om detta ar farligt, gradden ar jattegod, ar fran ortens mejeri, men tyvarr litar man ju inte pa nagot nufortiden. Jag har en mil till nasta affar som har riktig gradde. Alla andra kor med lightprodukter.

Ha ha, det blir kul utan prickar ibland, Navarro!
Alla andra kor med lightprodukter.
Har ni speciella kor som ger lightmjölk där du bor? 
navarro, jag letade efter listan över E-nummer och vilka biverkningar de ger men länken till den listan funkar inte tyvärr.
Vispgrädde mmmm Idag när jag fikade hos föräldrarna tog jag med mig vispgrädde till mitt kaffe, kändes som det var rätt drag. Försöker använda mindre mjölk och kan jag undanslippa det och istället få vispgrädde så är det mycket bättre.
Blev dessutom inte sugen på bullarna som dukades fram till fikan. Till barnen var det sagt men så blir det ju aldrig riktigt. Det hade helt klart med den 40 % vispgrädden att göra. Den mättar den med :)

Jag ser bara graddforpackningar med light pa, vet inte om det ar nagon utblandning med mjolk och fortjockningsmedel, eftersom jag aldrig last pa etiketterna. Men kossorna har gar ute pa fjallet och mar bra, det ar herdar som har hastburna som haller reda pa dom. Kottet ar jattegott, men alla stravar efter att fa sa fettfattiga produkter som mojligt. Imorgon skall jag ringa till mejeriet och fraga vad det ar som dom anvander och varfor.
Mervi, samma har jag hittade bara konstiga namn och ingen beskrivning om de ar halsofarliga. Jag letade pa en sida som jag tror att du foreslagit tidigare.
Här hittade jag något - kan det vara det du letade efter Navarro

Det här med lightfett har jag aldrig förstått mig på! De försöker och försöker, men lyckas aldrig tillverka något som både smakar och fungerar som riktiga grejer.
Till och med när jag åt minimalt med fett var det smör och olivolja som gällde, fast i mikroskopiska mängder då…
Fusksocker och fuskfett kan aldrig ersätta äkta vara, det bara är så. Punkt slut.