LCHF Cookie Dough Chockolate Chip Ice Cream
Se kort här!
Detta är den bästa glassen jag någonsin gjort. Punkt slut. Här är receptet:
ingredienser:
3 dl vispgrädde
3 äggulor
3 msk sukrinmelis
2 atkinsbarer (jag valde nutty fudge brownie)
1 msk kakao (jag använde detta som är raw)
förfarande:
Hacka upp Atkins barer i en mixer. Ta en i taget, annars klumpar det lätt.
Vispa grädden och tillsätt övriga ingredienser. Du kan möjligen slå de andra ingredienserna ihop först, vad jag brukar göra, men inte gjorde idag. Resultatet är detsamma oavsett
Förvara rören i en tät låda, försök att inte äta för mycket av den innan du tar på locket (det är verkligen svårt!)
Låt det frysa i ca 3 timmar, då är det perfekt och sååå god! Heaven!
Njut :)
Atkinsbarer!? Inget jag vill äta och inget jag anser hör till en lchf kost.
Other Ingredients
Protein blend (soy protein isolate, whey protein isolate, sodium caseinate), walnuts, glycerin, polydextrose, maltitol, cocoa powder (processed with alkali), vegetable oil blend (palm, palm kernel and soybean oil), coconut oil, chocolate liquor, lactitol, water, cocoa butter, hydrolyzed gelatin, olive oil, gum arabic, natural and artificial flavors, maltodextrin, soy lecithin, guar gum, milk fat, salt, citric acid mono and diglycerides, dipotassium phosphate, sucralose, acesulfame potassium.
Contains soy, milk and walnuts.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Låter gott, bokmärker, ska testa nångång till efterrätt vid något festligt tillfälle. Hur många portioner blir det? Räcker det till 4 pers som efterrätt?Ibland unnar man ju sig lite extra, om det här blir ex 4 portioner så kan jag nog kunna tänka mig att det är värt att äta 1/4 atkins bar ;) Inget man annars äter till vardags.
Recept är alltid roligt, men man förväntar sig ju att inlagda recept är sådant som vi på den här sajten vill äta!
Annars kan man ju lika gärna omvandla vanliga recept. Vad har Atkins-bars här att göra? Väldigt mycket otäcka saker. Jag tycker att de som inte är så insatta blir lite lurade av sådana recept. Du menar säkert väl Ingrid, men tänk lite vad besökare här efterfrågar.
Varför inte istället använda valnötter och choklad som jag ser som det enda användbara i dessa bars?

Om jag minns rätt är soy protein isolates inte ens godkänt av FDA som godkänt livsmedel, så jag är mycket mycket skeptiskt till den ingrediensen.
Fabricati diem, pvnc!

Det var ett bra tag se'n … det ar godkant och man hittar soy protein isolates i massor av matvaror nu:
Isolates
Soy protein isolate is a highly refined or purified form of soy protein with a minimum protein content of 90% on a moisture-free basis. It is made from defatted soy flour which has had most of the non-protein components, fats and carbohydrates removed. Because of this, it has a neutral flavor and will cause less flatulence due to bacterial fermentation.
Soy isolates are mainly used to improve the texture of meat products, but are also used to increase protein content, enhance moisture retention, and as an emulsifier. Flavor is affected, but whether it is an enhancement is subjective.
Before 2006, the U.S. Food and Drug Administration (FDA) was examining flavor reversion concerns related to levels of the toxin furan in soy protein isolate and other foods.[5]This problem has been solved by David Min of the Ohio Agricultural Research and Development Center. The chlorophyll in soy oil was reacting in the presence of light to form trans-2-heptenal and 2- pentenylfuran . Chlorophyll in soy oil is now removed with diatomaceous earth filters.
Pure soy protein isolate is used mainly by the food industry. It is sometimes available in health stores or in the pharmacy section of the supermarket. It is usually found combined with other food ingredients.
#2, det räkker till 4 pers ja, men inte stora.
Jag följer et norskt forum, och atins är rätt vanligt snop på LCHF i Norge, hadde ingen aning att det var så farligt? Atkins er jo lavkarbo? 2 net carb per bar… Vet det inte är det bästa ock få i sig, men är det helt fel altså?
#6 Läs innehållsförteckningen i inlägg #1.
Som jag ser det så handlar LCHF om att inte äta sådant som är skadligt för kroppen, inte bara kolhydrater, och ja - i dessa bars finns mycket som är skadligt för kroppen.
Lågt kh-värde är inte det enda man kan gå efter.
#7, Oki, Hvilka av dom ingredienserna är det som inte är bra? Så vet jag det i framtiden. Sukralose vet jag inte är så bra, men annars vet jag inte…
Low carb från USA handlar främst om antalet kolhydrater, det finns inget krav på att det skall vara riktig mat. LCHF i Sverige fokuserar även på kvaliteten på maten. Enkelt sagt.
Det är enklare att säga vad som är bra, (eller inte onyttigt).
walnuts, cocoa powder, coconut oil, water, cocoa butter, olive oil, gum arabic (är jag inte hundra på…), milk fat, salt, citric acid.
Tänk också såhär: ju kortare ingredienslista desto bättre. Och om ingredienserna är sådana som du själv kan köpa - och då är också blandningen onödig.
LCHF handlar ju mycket om att använda rena råvaror som man vet var de kommer ifrån. Om du hängt här på sajten länge så bör du väl ha snappat upp en del vad det går ut på.
Och glass gör man enkelt av vispade ägg-gulor, vispad grädde och sin egen favoritsmaksättning (underförstått med naturliga ämnen, förutom socker). Vilken som är den godaste är ju väldigt individuellt.
Oh, tack! Letat efter något sådant här!
Atkinsbarer kanske kan bytas ut mot en deg av t.ex. kokosmjöl, psyllium, kakao, ev. nötter, lite kaffe och smör! :D (Blir väl snarare "Kokosboll-Dough Ice Cream", men i alla fall.)
Jag kommer definitivt testa! :)
#6 Du lurar tyvärr dig själv om du tror på att du bara behöver ta hänsyn till 2 gram kolhydrater per bar - det är gränsfall till rent lur ibland med de där "net carbs" - de har "bakat in" en hel del saker med de ursprungliga fibrerna det handlade om (i usa är fibrerna inräknade i totala mängden kolhydrater så de måste dras av för att få fram den mängd som påverkar blodsockret - därav ursprungliga behovet av "net carbs") som inte alls har någon negligerbar effekt på blodsockret som de gärna påstår när de vill sälja godis!
Gjorde ett överslag på en av de sorter som säljs i Sverige av Atkins bar för något år eller 2 sedan - har för mig ca 11 gram kolhydrater/bar är mer sant värde. Inte heller det någon svindlande siffra om man tycker innehållsförteckningen visar på saker man tycker är ok att äta, kan man säkert "få plats med" någon gång då och då om man inte är så strikt.