Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1093 ggr
H.Andersson
0

Saker som jag inte riktigt förstår...

Jag har nu kört lchf i flera månader nu, fattar hur man ska äta osv. Men några saker jag inte riktigt fattat är..

Om man nu är i ketos, och går alltså på ketonkroppar som energi. Behövs det inte insulin för att få in keton (energin) in i cellerna. För det är väl det som händer när man äter kolhyderater. Det bildas insulin och insulinet är "nyckeln" in till cellerna? Eller hur är det de går till…hur använder sig kroppen av ketonkroppar?

Är förresten ketonkropparna i blodet då? för eftersom jag kör strikt lchf då är jag i ganska hög ketos om det nu är anledningen. Och jag har märkt att börjar jag blöda på läppen eller när jag borstar tänderna så får jag en jätte metallsmak i munnen…är det ketoner då?

Om man äter 100gram kolhyderater om dagen så är det oftast för mycket för att hamna i ketos. men säg att man äter 120gram kolhyderater om dagen, samt fett och protein såklart. Men vad händer med all fett man äter då? används det aldrig som energi eller?

Är man inne i ketos, "fettförbränning" borde man igentligen inte kunna sluta äta helt då kroppen har ju massa fett på sig…Magen,benen osv. jag menar inte att man ska göra det men borde den inte istället bara hålla på att bränna fettreserverna?

Det vart många frågor, men ni behöver ju inte svara på varenda en…den översta frågan är jag mest intreserad av dock! :D

Wildrat
0

Insulinet behövs bara för att få in glukoset från blodet till cellerna, inte ketonerna.

Kroppen använder alltid både glukos och fett (ketoner) som bränsle. Så funkar det hos alla som är friska. Det är aldrig bara det ena eller det andra utan båda olika grad beroende på tillgång och efterfrågan. Är du frisk så behöver du inte vara orolig om du äter mer än 120g kolhydrater en dag, fettet kommer användas iaf så länge du äter precis så mycket som går åt…

Ketonkropparna är i blodet, liksom allt annat som behövs runt om i kroppen (glukos, vitaminer, mineraler osv). Så vitt jag vet smakar inte ketoner nånting. Det som smakar i blodet är järnet i de röda blodkropparna.

H.Andersson
0

men hur använder sig cellerna sig av ketonerna då? åker dem bara rätt in eller? :P

okey, aja då vart det kanske vanlig järnsmak som såklart blodet kan smaka :)

OneManArmy
0

Du har alltid insulin i blodet.. men du slipper spikar och dippar utan kollisar.

Krångla inte till det för mycket.. käka och må gött