Frågan om mat!
Kan jag äta sill i burk med spad i jul? Kan jag äta fet leverpastej, eller är det för mycket socker i dom? Tacksam för svar. :)
Du behöver fråga dig själv vad du vill, och vad du tål. Vad du får äta är något du själv definierar. (Och kolla på näringsdeklarationerna.)
Beror på vad för sill i burk och vilken leverpastej du menar. Om du menar saltsillfiléer i burk så är de utmärkta att äta lätt skjöljda tillsammans med gräddfil och hackad lök. De flesta traditionella svenska sillinläggningar har kanske lite väl mycket socker, men om du bara äter lite och inte är superkänslig för socker så är det nog okej. Vad beträffar leverpastej så är det mycket enkelt att göra egen bra leverpastej utan socker. De flesta köpta (svenska) sorterna innehåller dock tyvärr såväl socker som annat mindre lämpligt.
/Désirée
Nu är det ju snart jul, en ytterligare anledning att göra bra leverpastej.
De allra flesta färdiga sillinläggningarna är ju för söta men skölj av dem du vill äta lite försiktigt i kallt vatten och du kommer inte att sakna något.
Beroende på hur du själv tycker att du tål kolhydrater, och om du kan tillåta "högtidsfusk" utan att låta det släpa efter för länge innan du går tillbaka till normal kost, så kan du ju faktiskt äta det vanliga varorna med. Men du kommer nog garanterat märka hur söt "vanlig" mat kan kännas efter att ha blivit "avgiftad". Själv festade jag och pojkvännen med lösgodis och mjölkchoklad i och med hans födelsedag nyligen, och trots vi bara köpte kanske 1.5-2 hg och annars kan köpa 5hg var så blev det mer än hälften kvar…
Men vill du inte fuska på något enstaka julbord, så kan du givetvis som ovan sagda skölja av sillen och göra egen pastej. Och om inte annat så kan man faktiskt hitta rätt bra varianter av de annars "dåliga" om man bara letar lite, t.ex korv osv!
Men kan… du kan äta precis vad du vill! Jag har inget inneboende sockermonster och kan fuska någon gång ibland utan problem, och jag kommer äta från hela julborden! Men hur kännslig man ät, och vad man vill och vågar är upp till var och en! Vissa åker ju tyvärr ner i sockerträsket även av vanliga kolhydratsnåla produkter och måste nästan nolla för att må bra, det är så individuellt.
Hakuna matata!
Precis! Vad du kan eller inte kan äta kan ingen tala om för dig! Det måste du själv ta ställning till. Somliga har nolltolerans för socker medan andra kan äta lite utan problem.
Jag gillar inlagd sill och äter lite nästan varje dag, men jag lägger in sill själv och avgör hur söt lagen ska vara och av vad. Inga svårigheter alls, receptet hittade jag här på KiF.