Jag tycker INTE att LCHF kost är dyrt
Har i flera inlägg här på kolhydrater iFokus läst att många tycker att det är dyrt att äta enligt lchf och jag får inte riktigt det att gå ihop med min uppfattning om hur våran hushållsekonomi ser ut nu i förhållande till då vi åt kolhydratrik kost.
Ägg, smör, mejeri, chark, fisk, fågel,skaldjur osv äter vi i samma mängd som tidigare. Möjligen att smör och ägg kontot ökat men i gengäld har det idag svindyra riset, grönsaker, frukt, fling/musli, bröd, "snacks", fikabröd och smågodis kontot i princip reducerats till noll vilket idag iaf för oss ger ett plus i hushållskassan mot de tidigare kostvanor vi hade.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

har oxå tänkt på detta. tidigare räknade jag inte godis i samma kassa riktigt men om man lägger ihop det så blir det mycket billigare
.
Jag menar. Vad kostar inte en påse smågodis

För mig har det ökat mest för att jag nu ställer betydligt högre krav på maten. Helst ekologiskt så mycket det går.
Tyvärr har jag nu fått köpa "sämre" mat då ekonomin är sämre nu när jag har föräldrapenning.

Jag svarar likadant som jag gjorde i en gammal tråd om samma sak.
Jag tror det beror mycket på hur man åt innan. Många har säkert låtit matkostnaderna dra iväg med halvfabrikat, godis och chips och annat som man slipper nu. Men en del av oss har verkligen levt extremt snålt, och SÅ snålt kan man inte leva på LCHF, eller, det är åtminstone mycket svårt. Jag hade under ganska lång tid en situation där jag låg ca 1000:- lägre än socialbidragsnivån varje månad, samtidigt som CSN började kräva mig på pengar. (Varför det var så är en annan, och mycket lång historia.)
Jag levde mestadels på den billigaste pastan, potatis etc. När jag gjorde köttfärssås köpte jag köttfärs på extrapris och blandade ut med mycket krossade tomater och lök, sen tog jag kanske 2 msk sås som smaksättning på ett stort pastaberg för att bli mätt. Mitt matkonto låg på ungefär 500 kronor i månaden.
Visst, det kanske är möjligt att få ihop LCHF-mat för 500 kronor i månaden om man lever på ister och fläskben, typ, men jag skulle i alla fall tycka det var väldigt, väldigt svårt.
Lyckligtvis träffade jag min sambo strax innan jag började med LCHF, så numera äter jag otroligt bra, biff varje vecka och allt möjligt gott däremellan! Men matkontot är nog uppe i 1500-2000:- per person också. (I matkontot brukar jag även räkna in hygienprodukter och allt annat som man köper i mataffären.)
Men jag tycker nog vi är rätt ekonomiska ändå!

Förvisso blir det dyrare med ekologiskt, men det hade ju varit samma prispåslag även om du valt att fortsätta äta kolhydrater i samma mängd som innan du startade med lchf vilket säkert har blivit svindyrt då ekologiska grönsaker, frukt, gryn, flingor, bröd mm är himla dyrt…

Innan någon kommenterar det så kanske jag ska tillägga att jag inte hade så lite pengar till mat för att jag gjorde av med det på annat. Det var helt enkelt så att när jag hade betalat hyra, el, telefon och tv-licens, så fanns det oftast inte mer än 500:- kvar till "övrigt", dvs mat, nöjen, kläder osv. Vilket innebar att det blev mat, samma gamla slitna kläder, och gratisnöjen! (Parkteater är ett underbart påfund.)

Jo men skillnaden nu är att jag bryr mig så himla mycket mer vad jag stoppar i munnen. Har jag ätit hclf har jag nog inte brytt mig i samma utstäckning att det ska vara tillsatsfritt och ekologiskt. Vill nu gärna äta gräsbeteskött men det har jag inte råd med (förutom älgköttet maken lagt i frysen :-)
Sedan köper vi hem spannmålsmat varannan vecka till makens dotter så det blir större kostnad med två koster.

För mig är det dyrt eftersom jag bor med min mamma och pappa, och det blir helt plötsligt 2 olika sorters middagar osv. Jag försöker hjälpa till med lite matpengar, men det blir dyrt eftersom en av oss äter LCHF och de andra äter annan mat.

Jag tror som #3, att det beror helt och håller på hur man åt förrut.
Jag är inte riktigt säkert på om det kommer att bli dyrare för oss, men jag tror det. Vi förbrukar mer ägg, ost, grädde, smör, kött, fisk och väldigt mycket mer grönsaker nu. Dyrt. Å andra sidan går det mindre bröd, pasta, flingor och kaffebröd. Avdrag. Godiskontot ligger nog på samma som förr eftersom vi istället för chips och smågodis nu köper nötter och mörk choklad. Visserligen i mindre mängd men det kostar ofta mer om man ska ha bra grejer.
Det känns som om jag handlar mer lyxmat nu. Goda små ostar, dyr choklad, delikatesser som grillad inlagd kronärstskocka och olika smaksatta oliver. Det gör jag som tröst för att jag inte längre får äta det jag gillar mest men som är skadligt för mig.
Vi får väl se. Å andra sidan spelar det kanske ingen större roll om matkontot stiger med en tusing i månaden? Om jag hittade en tablett som gjorde mig smal snabbt och enkelt så skulle jag lätt betala 1000 spänn för det med, så varför inte lika gärna betala det det kostar för LCHF?
Nog var det billigare att leva på linser, men nu mår jag bättre och orkar jobba mer, så det kanske jämnar ut sig. :)

Jag äter betydligt dyrare nu än innan, kött är dyrare än billigaste pastan och potatisen.
Sen äter jag näringsriktigare nu och tror min kropp är glad över det men, nog kostar det pengar.
"You just have to belive…"

#10 och #11
Inte för att låta oförskämd, men ärligt har ni verkligen levt på bara linser, billig pasta och potatis för innan ni hittade till lchf?
Köpte flässtek härom dagen för 39,90 kg inte dyrt, ungnötslever ligger på ca 40:- kg, Nötfärs på extra pris 49.90 Blandfärs extrapris 29,90 osv

Vi får ibland göra 3 rätter. Jag och maken älskar kött så det äter vi gärna med en gräddsås och kanske nån grönsak. Makens dotter hatar kött så då blir det kanske korv och makaroner till henne (makens beslut) och våran son får pureér om han ej kan äta vår mat. Fast puréer har jag laddat upp med i frysen efter storkok.

#12 Åt inte kött alls innan jag började med lchf för då var jag vegetarian.

Nä, men det var billigare ändå billigare än att äta kött. Sen säger jag inte att jag åt näringsmässigt rätt heller då, men billigt var det.
Det var som Aniara skrev, mycket av den billigaste pastan och sen nån matsked smaksättning.

Har funderat lite mer på det där med matkontot nu och då.
Vi är en vanlig barnfamilj med begränsat av både pengar och tid. Som de flesta andra ungefär. En vanligt förekommande pre-lowcarbmiddag var nån slags variant av korv o pasta. Makaronipudding, stuvade makaroner och falukorv och sånt. Eller någon potatisbaserad rätt som raggmunk (med fläsk iof), korv o potatis i ugn eller potatismos. Eller mjölbaserat som pannkaka, paj eller bröd. Billigt, lättlagat, lättätet. Tyvärr fullspäckat med kolhydrater.
Nuförtiden krävs det lite mer av matvarorna och framförallt av fantasin. Visst går det i många fall att fixa vanlig mat och sedan skippa att äta kolhydratstillbehören. Ikväll blir det tex köttfärssås och spagetti för minstingen, och köttfärssås och grönsaker för gubben och mig.
Ska bli intressant att se i slutet av månaden hur mycket pengar som gick åt till mat.

Vi åt fläskytterfilé och kantarellstuvning igår. Tillbehör -coleslaw, tzaziki och en saltgurka. Kokade 3 potatisar till de som ville ha kolhydrater till.
Är också en vanlig barnfamilj. Idag består vi av 2 vuxna och ett barn på 10 och en på 13. Ungarna äter kolhydrater, sambon har dragit ner rejält på kolhydraterna och jag äter lchf med ca 10-20g kolhydratintag per dygn, ibland mindre.
//Suss

#9 Så funkar det inte i min familj iaf.
Tänk också att man äter mindre med lchf. Matmängden spelar också en roll.

Vi äter mycket mindre ute nu. Skippar restaurangerluncher och snabbmats middagar det har gjort att våra matkostnader har minskat.

Jag har också reagerat på att det var dyrare. Men bara i början innan man hittar guldkornen. Sen är det ju alltid dyrt att bygga upp ett nytt skafferi med nyttigheter, men det planar ut.
Jag tror många räknar på deras gamla matkonto utan att ta med godis, kakor eller sånna saker man brukade köpa mitt i veckan.
Då blir det dyrare men det är ganska marginellt, om man handlar med huvudet istället för med ögonen.

Det är svårt att säga hur det har förändrats för oss - på vissa sätt har det blivit dyrare på andra sätt billigare. Samtidigt är det 2,5 år sedan familjen gick över, och då hade vi en rätt liten bebis och två dagisbarn, så det är svårt att jämföra barnfamiljskostnader då mot nu.
Vi köper mindre bröd och liknande, framför allt blir bröd aldrig liggande och möglar utan det är specifikt för något behov.
Vi köper fortfarande frukt till barnen, men i sådan mängd att konsumtionen möter hållbarheten.
Mindre mängd potatis & pasta, fullkornsgrynstillbehör (råris, matvete, bulgur, quinoa osv)
Vi letar systematiskt efter billiga leverantörer och köper ofta storpack att frysa in.
Efter sodastreamen köper vi inte längre mineralvatten.
Å andra sidan blir det mindre rea-erbjudanden, mer eko-mat, större andel (relativt dyr) animalisk mat…
Sammanfattningen är nog att det för oss går på ett ut.
Fabricati diem, pvnc!
För mig har det blivit betydligt dyrare med LCHF (bortsett från just nu när jag äggdeffar). Tidigare åt jag mycket mat som vänner odlat, typ potatis och grönsaker, frukt och bär som jag plockat själv, hembakat bröd.
Nu köper jag i stort sett all mat. Äter ekologiskt kokosfett, omega 3-tillskott och D-vitamin (dyrt), handlar viltkött och så mycket jag kan från gårdar, ekologiska mejeriprodukter, osv.
När jag går ut och äter, vilket sker ungefär en gång i månaden, är det enormt mycket dyrare. Tidigare kunde jag gå på veganställen och få en tallrik för 50 spänn. Om jag ska äta på en restaurang som har riktigt bra kött och vara säker på att så lite tillsatser som möjligt ingår, finns bara några svenska alternativ, vad jag har hittat, och de är oftast rätt dyra.

Ja, äta ute har definitivt blivit dyrare! Jag planerar en resa om ett tag, och har sett till att boka ett lägenhetshotell med eget pentry så att jag kan fixa egen mat istället för att betala 200 spänn per måltid i flera dagar!
Jag äter ungefär likadant sedan några år tillbaka, med skillnaden att jag i höstas kastade ut gröten till förmån för ägg. Mer eller mindre.
Sedan jag flyttade hemifrån har jag alltid prioriterat mat och sett till att få i mig tillräckligt med mat från proteinkällor. Aldrig ätit enbart pasta+tomatsås. Det blivit ganska mycket tonfisk, slaskfärs och kycklingfilé genom åren.
Mer kött köper jag nu, men samtidigt gör jag av med oerhört mycket mer fett. Så jag tror inte att det skiljer sig särskilt mycket.
För mig har det blivit billigare, inte bara maten, men också att man behöver inte åka till affären (1,5 mil) så ofta, man äter mindre och av råvaror som håller, när man inte behöver tex handla färskt bröd etc.
Genom att lämna bort mellanmåls- och kvällsmackorna samt fikabrödet kan jag handla närproducerat och ändå se att "veckopengen" för mat räcker till mer, t.ex några böcker då och då.

När vi handlar nu med LCHF-inriktning, handlar vi för mer än vad vi gjorde förut. Å andra sidan äter jag lunch ute väldigt sällan nuförtiden samt att matpriserna har gått upp… Dvs vi lagar och äter mer mat hemma och det tror jag gör att vårt matkonto ligger på ungefär plus minus noll.
Ägg är billigt! ÄVEN ekologiska!
Kul tråd och jag flyttade den från Övrigt till "ekonomigruppen" - eftersom det är vad den handlar om. 
Numer pensionär i Nynäshamn
#12 Inte BARA, men ganska mycket linser. Och hembakat bröd med LITE ost och smör på. Åt nästan aldrig ute eller färdiglagat. Nu tycker jag dessutom att det känns fel att köpa oekologiskt, så då blir det ju dyrare. Men det är det värt. Jag klagar verkligen inte.

Jag roade mig med att räkna ut kostnaden för min mat idag och det blev 44,96 kr. Antagligen kommer jag att dricka en kopp te ikväll och då får jag lägga till lite för tepåsen och för den klick kokosfett jag kommer att ha i.
Det är ekologiska ägg som inte är så billiga, svensk biff och smör. Jag är mätt och nöjd kan jag väl tillägga.
Hur mycket äter ni andra för en typisk dag? Jag tycker inte att 45 kr är speciellt dyrt men det beror ju helt på vilka preferenser man har.
När jag köpte äggen så reagerade killen i kassan på att de var dyra. Men jag tycker det är värt att betala lite mer för ekologiska ägg. De kostade 35,75 kr för 12 st frukostägg. Biffen kostade 99 kr/kg. Smöret 49 kr/kg.
om det blir dyrt eller inte beror ju på vad man köper.
här köpte vi kycklingbröstfile 900g igår för 39,90kr/kg(eldorado)
kycklingens innehåll per 100g:
18g protein
1g kolhydrat
2g fett.
även ingemar johanssons tjocka grillkorv inhandlades.
korvens innehåll per 100g:
10g protein
5g kolhydrat
21g fett
#20 visst äter man mindre med lchf!

#33 Om kycklingen innehåller kolhydrater innebär det att det är sån där fryst som är uppumpad med sockervatten. Läs på innehållsförteckningen hur stor andel kött det är och räkna om kilopriset på det!
Jag har upptäckt att färska kycklingfiléer inte är så mycket dyrare per kilo kyckling, och man slipper betala för sockervatten. Sambon å andra sidan föredrar hela kycklingar, som man ibland kan köpa för 19.90:-/kilot, men jag misstänker att kilopriset för "effektivt kött" blir detsamma även där.
#35 1g kolhydrat överlever jag på en utav dagens måltider,äter INTE 100g kyckling/måltid.

Det är inte det som är poängen. Poängen är att kycklingen inte är så billig som du tror.

Själv har jag en enda "lyxvara" 
som jag köper även om det är dyrt, och vi annars nyttjar mycket storpack och storkok: elefantöra, dvs uthamrad lövbiff.
Jag äter få sorters fisk (allergier) så elefantöra är ett snabbt alternativ när familjen äter fisk ett par gånger i veckan. Eller när det finns tillbehör kvar men själva MATEN är slut för att återskapa en matlåda osv…
Instämmer i övrigt med Aniara4 om kyckling - när man räknar om sockervattenkyckling, och helkyckling hamnar man på ungefär samma kilopris som osockrade kycklingdelar. Däremot kan man ibland vilja ha en hel för att det är någon rätt man är sugen på, som fylld kyckling i romargryta (nam nam)
Fabricati diem, pvnc!

Mitt matkonto har sjunkit drastiskt med LCHF eftersom jag slutat hetsäta, innan åt vi faktiskt bra råvaror även om det var en hel del kolisar o det är dyrt det med. Nu ser jag faktikst skillnad på kontot varje månad, hålla sig till lite halvstrikt Lchf är billigare.
För mig har det VERKLIGEN blivit dyrare. De två åren innan jag började med LCHF levde jag väldigt fattigt. Jag kunde gå till affären och inhandla x-tras snabbmakaroner för 6.50:- styck, två falukorvsringar och två liter mjölk som jag sedan levde på nästkommande vecka, kunde gå på kanske 90kr. Minimum-minimum skulle jag kalla det.
Jag spanar fortfarande främst efter priset, men det billigaste fett/proteinkällorna är ändå väsentligt dyrare än de billigaste snabbmakaronerna.
Två ägg och fyra skivor bacon till frukost, runt 7kr. Lunch på skolan bestående av sallad med feta och keso de allra flesta gångerna, 0kr måndag-fredag. Kokar 2-4 ägg som mellanmål när jag kommer hem (5kr) och käkar en riklig middag vid 19, säg 30kr. Så visst, det är fortfarande billigt för min del, förmodligen 1800 eller något sånt. Det gäller att skala kosten litegrann… Men det fungerar och jag är nöjd! :)
Vi har visserligen bara ätit så här i 3 veckor, så vi har ju inte hunnit lära oss så mycket än, men det är än så länge oerhört mycket dyrare!
Tidigare åt vi pasta, ris eller potatis och smaksatte bara med någon sås, utdrygad på alla sätt och vis (förutom med grädde). Vi åt ganska lite protein faktiskt. Men något måste man äta som är gott, så nu blir det mer. (Inte mer än vi behöver) Plus vi har aldrig tidigare köpt grädde, men nu verkar det gå åt flera paket i veckan. Och mer ost också. Dessutom mer grönsaker.
Trots att vi tidigare åt mycket godis så blir det sammanlagda matkontot större nu. Lösgodis från coop är ganska billigt…
I min familj så har matkostnaden blivit högre. Tre fjärdedelar äter fortfarande som tidigare. Vilket gäller ffa. barnen.
Då vi alltid prioriterat färska ovanjordsgrönsaker/rotfrukter så blev där ingen skillnad. Fruktkostnaden har iof minskat för det var jag som åt mest av den för att jag kände mig så nyttig. Det mest markanta som hänt är ett relativt sett högre animaliskt livsmedelskonto vilket är speciellt tydligt när det gäller mejeriprodukter som grädde, CF, mycket ost av god kvalité, keso, mascarpone, ricotta osv. samt till viss del även lite på kött/fiskkontot då det går procentuellt mer av just den varan vid måltiderna idag.
Vi har aldrig köpt mycket sötsaker, annat än barnens lördagsgodis. Och vg. den saken så får de fortfarande göra som de vill med sin veckopeng. Så mao. vissa veckor godis och andra spara eller en tidning tex. Vi vuxna har inte ätit godis i någon nämnvärd utsträckning innan heller. Men till saken hör att vi alltid har haft ett relativt högt matkonto då färska grönsaker/frukt/animalielivsmedel som kött och fisk alltid legat högt på listan hos oss. Så billigare har det inte blivit, inte jättemycket dyrare heller… men lite!
VH!/K.
Intressant tråd - hos oss har det nog stabiliserat sig på +-0 nu. Vi handlar livsmedel och hygien för 6-7000kr i månaden.
Men då går en hel del åt till blöjor och div andra bebisartiklar.
Vi åt ok råvarumässigt innan lchf också, med ekologiska grönsaker i låda osv, så där har vi ju helt klart kunnat hämta in en del pengar att lägga på kött och ägg:)
Tycker att maten är så pass viktig att det är ok att lägga stor del av budgeten på den, och som nån skrev, kanske jämnar det ut sig pga mindre sjukdom och mer jobb;)
För min del har det gått på ett ut. Innan jag började med LCHF la jag många av veckans dagar ner minst 50:- på Läkerol, tuggummi och Marabou Mjölkchoklad och det slutade lätt på en tusenlapp i månaden(!). Den tusenlappen lägger jag numera på ekologiska varor, kött etc.

Tror också att mycket är en omställning i början att lära sig att handla efter LCHF. Man behöver ju inte äta nötkött och gräddsås flera gånger i veckan.
Här blir det oftast äggmjölk eller omelett till frukost och lunch/middag består av fläsk kött, bacon, kyckling, färsrätter eller fisk. Lite grönsaker till och ofta någon röra av ngt slag. Kvällsmat kan vara en näve nötter, the med kokosfett eller någon hemlagad dessert, ex vis ostkaka gjord på keso el liknade.
För oss är det stor skillnad mot vad det gick åt tidigare i hushållskassan och dessutom äter man inte på långa vägar samma portioner som tidigare.
//Suss

Jag trot att det är inte dyrare med LCHF jämförd med "vanlig" mat. Vi äter framförallt ägg, ost, kött, crème fraiche och grädde, sen lite grönsaker.
Vänliga hälsningar Stephan

För oss har det blivit mycket billigare även om jag köper kravmärkt och ekologiskt. visst har vi viltkött i frysen men det är gott med alternativ.
Det enda som jag märker skillnad på är att jag lägger ner mera tid på att laga maten och fixa runt maten. göra egen korv och se till att få riktiga ägg från grannen. men vi handlar mindre nu. vi på 5 pers 2 tonåriga killar och en 11 dotter vi lägger undar 3500-4000 i mån. barnen får godis någon gång men chips och sådant gör de hellre själva hemma.
Jag tycker det är svårt att få i sig tillräckligt med fett om man inte sätter grädde i allt… Och om man gör det blir det dyrt…

Då jag vill ha fettillskott väljer jag oftast kokosfett, en tesked i the eller kaffe eller i äggmjölk. Det är mer än dubbelt så fett som grädde och till skillnad från grädden som innehåller kolhydrater är kokosfettet helt kolhydratsfritt.
Grädde innehåller "bara" 40% fett så ska man använda det till att få i sig tillräckligt med fett kan det nog bli rejält dyrt.
Tror som sagt var att man måste lära sig tänka på ett helt annat sätt när man handlar.
Förr köpte jag ex vis alltid köttfärs med under 10% fett, idag blir det blandfärs eller fläskfärs, just för att fetthalten är högre och färsen billigare.
Dumt att ex vis köpa dyr fettfri köttfärs och komplettera med dyr grädde för att få upp fetthalten. Samma med all mat egentligen. Fet fisk som makrill är inte så himla dyrt och strömming är mkt billigt. Fläskkött är också billigare än nötkött och naturligt fetare.
//Suss
#48 Räcker det inte med att lägga till en klick smör på köttet, menar du? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag tycker att ALLA matpriserna har stuckit iväg enormt den sista tiden.

Jag tror vårt konto ligger högre än vanligt men det är bara för att vi kör "dubbelt" medans jag lär mig hur jag funkar och omställning med mera…
Övriga fam består av man och två små barn
och de har ju fått betydligt bättre mat på sistone men jag tänker inte dra in på bröd,ris,pasta osv till dom det får de bestämma själva när de blir så stora
mannen gör som han vill…
(men lördagsgodis är jag bestämmd på)
Mitt problem just nu är att jag småhandlar har inge bra framförhållning med att ta upp ur frysen
Jennix:
Jag måste ju stå ut med smaken också…

#48 Vilket är dyrast…bröd eller grädde (kuggfråga)?
#49 Nja….köper du ett kg 20% färs eller 8hg 10% färs + 2,5dl grädde så får du ungefär samma pris (och samma fett/protein-halt…det senare kan tom bli något billigare per kalori om man hittar färsen till samma pris som den fetare). Hur som helst så är det knappast grädden som gör maten dyr.
Grädde kostar ungefär 8:- per 1000 kcal (Willys), vilket inte jag anser är dyrt….nästan bara potatis, pasta, smör, ister, späck och kokosfett är billigare.

Vi äter samma mängd kött som tidigare men billigare matkasse blir de när vi hoppar över frukt o det mesta av grönsakerna o rotfrukter går ju bort, flingor o annat gott är ju heller inte så billigt, så ja tror vi äter billigare nu, de som blir dyrt är ost som gubben äter mycke av tidigare åt han knappt någon ost, fick ju inte de för hjärtdoktorn.
Laktosfri grädde tycker i alla fall jag är dyrt…
Och så säljer affärerna bara 10%ig köttfärs, och då måste man ju tillsätta fett på annat sätt…

I början av min LCHF-karriär åt jag dyrt, riktigt dyrt. Jag kunde äta gåslever till lunch, löjrom som mellanmål och oxfilé med smaskig sås till middag en vanlig dag (inte alla dagar förstås) bara för att jag äntligen kunde, liksom.
Efter ett tag hade jag fått mitt lystmäte och började äta både enklare och billigare. Jag kan inte tänka mig att min nuvarande matkostnad är högre än innan jag började äta LC: massor av färska frukter och grönsaker året runt är inte billig bukfylla…

#56 Vad kostar den laktosfria grädden då, dyrare än bröd med sina 10-23:-/1000kcal?

Etersom jag äter färre ggr/dag blir det billigare ur min mat-synvinkel…….MEN mina barn äter o bakar med grädden & smöret så det står härliga till…… har för tillfället dragit ner på gräddinköpet….den är ju alltid slut !!!!!! (här hemma alltså)
Ett lyx-problem tycker jag 
Pasi:
Det beror ju på hur man ser det… Det gick åt ca 1-1,5 limpa i veckan för oss. Men gräddpaket går det åt flera/vecka. Alltså blir grädden dyrare (för oss). 
Men jag håller med om att bröd är dyrt. Men vi äter för mer pengar nu i alla fall…
Jag håller helt klart med om bröd, flingor och dyra grönsaker. Det blir faktiskt billigare. Även om jag ju förstås alltid bakade mitt eget surdegsdinkelvetebröd, såklart. Ser man till kilopris per kalori är animalisk mat helt plötsligt jättebra.

I flera inlägg står det att det blir dyrare eftersom inte hela familjen äter samma mat. Kan någon förklara varför?
Jag kan gå med på att det kan gå åt lite mer el till spisen, kanske 0.5 kwH att använda fler plattor. Det blir ca 1 krona.
Jag kan gå med på att det kan ta lite längre tid. Kanske tio minuter längre tid totalt? Men det är ju konsumtionstid, inte produktionstid. Ingen betalar dig för att du lagar mat till dig själv. Alltså inget värde, ingen kostnad.
Ingredienserna kan väl inte bli dyrare för att man äter olika saker om det inte är så att ni slänger dubbelt så mycket. Jag slänger aldrig mat så dubbelt x noll kr blir fortfarande noll.
Största besparingen ligger väl annars för många i att det är svårt att hitta utemat och att man därför tar med sig egen mat hemifrån om man nu överhuvvud taget är hungrig. Ingen pizza och ingen Big Mac med pommes frites och cola. Vad kostade det i veckan?

#60 Man kan inte räkna så utan grädden ersätter ju ett antal kalorier man annars fått från annat håll…alltså är det rätta att titta på hur mycket det kostar per kaloriantal…då ser man att grädde är billigt.
Men du får gärna ge förslag på billigare alternativ…om du kan!
Pasi:
Men det spelar ju ingen roll hur mycket det kostar per kaloriantal. (Även om jag förstår vad du menar) Det är ju vad måltiderna kostade förr och vad de kostar nu som räknas.
Pasta och ris (vilket vi huvudsakligen levde på förr, bara smaksatt med någon sås redd på vatten eller allra högst mjölk, och utdrygad med krossade tomater eller annat) är ganska billigt…

Jag upplever att mitt matkonto har minskat, procentuellt mer än min kropp
. Huvudanledningen är nog att jag slutat äta lunch ute och har med mig matlåda samt att jag köper inte några tillbehör längre. Nu är det bara huvudingredienserna som slinker ner i korgen.

Inget illa menat och hoppas att du inte tar illa upp, men det du/ni åt tidigare skulle jag inte ens kalla för mat.
Att leva på ris/pasta och bara sås redd på vatten eller mjölk + krossade tomater är nog inte bra för någon. I längden borde det också bli väldigt dyrt med tanke på ohälsa och brist på vitaminer/näring osv.
//Suss
cacao:
Jag tar inte illa upp… Men någon större ohälsa har vi inte haft (förutom ökande fetma), och heller inga vitaminbrister. Förutom när vi var vegetarianer för ett år. En hel del grönsaker och frukt åt vi och fick vitaminer från. Och vi växlade mellan köttfärs, korv och fisk till ris/pasta/potatis.
Det är ju inte som att vi varit ensamma om att äta så heller… Så äter de flesta vi känner. Billigt, helt enkelt.

Fast ohälsa och vitaminbrist mm på grund av dålig kost är ju sånt som kan visa sig på sikt. Du blir,säkerligen inte sjuk alls de första åren utan det kan vara saker som kommer efter en längre tid,period och kanske så smygande att man själv inte märker av någon skillnad.
Har du märkt någon skillnad på hälsan och din kropp sedan ni började med LCHF annars då?
//Suss

Jag förundras över besväret med familjer där inte alla äter LCHF och håller med # 62 - hur mycket dyrare blir det att lägga till några potatisar, lite ris eller pasta? Om det däremot är så att några i familjen äter LCHF och några vill äta enligt VV (kalori- och näringsfattigt) så förstår jag att det kan bli besvärligt i viss mån.
Självklart blir det dyrare att äta LCHF om man tidigare, som jag uppfattat det, inte har ätit "riktig" mat alls, utan har levt på billig pasta, baljväxter och konserver. Men bara att öka kvalitén på maten, även om man fortsatt äta kolhydratrik mat, hade sannolikt kostat ungefär detsamma.
Ett tips också till er som har ungdomar (ffa tjejer) som inte vill äta kött. Ge dem B12, det har ofta en anmärkningsvärde effekt på aptiten just för protein, och är därtill ofta en brist hos ungdomar. En kombination av B12 och folsyra rekommenderas.
cacao:
Vi har ju bara ätit det snart 4 veckor, så det kanske är för tidigt.
Jag har bara märkt av ett betydligt minskat sug (även om jag råkar "fuska" lite). Viktminskning på ca 2,5-3 kg. (mest vätska, skulle jag tro) Dessutom nu de O så trevliga blödningsrubbningarna som så många verkar få.
Vem vill inte ha fortsatt mens med lite mensverk efter att mensen ska vara slut?
Förr = Kött 1 gång per dag
Nu = Kött 3 gånger per dag
Nog blir det dyrare!!

Visst, alla äter olika men varför kött 3 ggr per dag? Frukost, lunch och middag då alltså. Det förstår jag blir dyrt!
Kött, fläsk, fisk, fågel= 1 ggr per dag Kompletterat med ovanjordsgrönsaker, cf röra, gräddsås, kryddsmör, tzatziki eller coleslaw
Frukost blir ofta äggmjölk eller omelett med smör, the/kaffe+ kokosfett
Lunchen består av ost, ägg, majonäs, kanske någon skaldjursröra, bacon/ostrulle osv.
Kött, fläsk, fisk, fågel äter vi till middag. Är jag hungrig kvällstid vilket sällan händer tar jag rester från dagens middag eller bara en kopp the med kokosfett.
Skulle jag byta min frukost och lunch mot kött som huvudsaklig maträtt ja då skulle det bli dyrt som bara den att äta LCHF!!
//Suss
Jag tolkar (du får rätta mig om jag har fel) det som att du till varje pris vill att ingen ska säga att det kan ha blivit dyrare i varierande grad att lägga om kosten till LCHF? Varför isf.?
Sedan till Er som undrat varför det kan bli dyrare om inte alla äter samma sak i en familj..
Tjaaa, det skiljer sig säkert från familj till familj, men om jag talar för min egen så tror jag (utan att veta säkert) att det bla kan bero på att jag fortfarande vill att barnen äter färsk frukt tex. Samt att jag faktiskt ibland lagar två olika rätter vilket beror på att jag valt att inte ändra mina barns kost allför radikalt i den ålder de nu är. De är för små ännu för att göra ett självständigt val och jag vill att de ska lära sig att kunna äta en varierad kost av den typ de även blir (vanligtvis iaf.) serverade utanför hemmet. Men rent generellt så är skillnaden mot förut inte stor men den ÄR ändå noterbar. Jag köper alltså lite mer relativt sett "dyra" animaliska livsmedel. Dessutom så jobbar vi båda heltid och lite därtill så vi har inte heller tiden att BARA göra storkok och långkok (även om vi gör en hel del och bara i extremfall äter halvfabrikat) vilket också leder till en reltivt sett dyrare mathållning då tidstillägget krävs för att kunna bruka billigare styckningdetaljer med gott resultat.
Dvs. i skolan eisterar inga rena kötträtter i överflöd utan där är det en "billigare" sortens produkter som gäller. Vilket leder till att jag fortsätter att göra tex. ugnspannkaka och plättar någon gång om sänder. DEN typen av maträtter + frukt är ju inte en heltäckande förklaring naturligtvis. Men visst finns det en del "mjölmaträtter" (samt korvrätter o.dyl) som jag inte äter numera, men som mina barn fullkomligen älskar OCH som jag då låter dem få. Kombinerat med tex. bacon och sylt etc. i ett försök att göra dem till ett iaf. hyggligt näringsmässigt alternativ. Personligen har jag aldrig trott mycket på förbud när det gäller barn och mat. Så godis, fikabröd osv. har jag alltid tränat dem att kunna ha hemma. Dvs. det ska kunna finnas godis i ett hem utan att alla far omkring som galningar och söker och sedan trycker i sig okontrolllerat tills det är slut. Sådant är tecken på ett osunt förhållande till mat och ätande. DET har jag inte velat skapa hos mina barn. De har succesivt fått träna sig att _avgöra_ själv hur många som är rimligt att ta. När de var små och från dagis osv. var de drillade att alltid blir beordrade exakt hur många man fick ta av sådant som var gott. Hemma har jag konskekvent låtit dem hitta en balans själva. Med klart uttalad ambition att JAG inte kommer att kunna följa dem och vakta och dirigera när de blir tonåringar. Utan DÅ, om inte förr, så MÅSTE de ta ansvar för vad de stoppar i munnen själva… och då kan de med fördel börja träna hemma, redan som små.
Resultatet är nu att de idag (iaf. få se hur länge det håller
) först och främst är _normalviktiga_, friska, sunt motionerande ungar samt att de får köpa och äta sitt lördagsgodis (de tycker om godis) vissa veckor och råkar de ha kvar en karamell under nästkommande vecka från den lördag då de köpte godis för veckopengen så säger jag inget om de tar den på en icke-lördag. De dricker inte läsk/saft ens borta för att de inte gillar det/inte är vana vid det i tid och otid. De använder ALLTID vatten som törstsläckare (en av få käpphästar ja ghaft för att få dem att inte slödricka läsk/saft). De kan numera självständigt ransonera produkter som de tycker mycket om tex. godis, glass, chokladkakor/kex på ett högst rimligt sätt. Snaskar inte heller chips eller popcorn annat än vis helger eller någon speciell filmkväll. Har fått söka sin balans och behöver då inte heller fråga när de vet att jag accepterat deras valda rimlighetsnivå. Så lite maktutövning är det ju ändå som förälder. Och jag upplever inte att det är några uppoffringar för dem. Det reducerar tjat och gnäll om allt möjligt. Skulle de tex. vilja äta "fyra" chokladkakor/glassar vid något enstaka speciellt tillfälle så lägger jag mig inte i. Jag VET och litar själv på att det är ett undantag isf. och går inte runt och kontrollerar dem. Men jag är ju inte varken blind eller döv eller dum i huvudet så jag vet att det numera i princip inte händer och NÄR det händer märker jag det men avstår om det är undantagsfall. De har kort och gott fått träna sig att hitta en nivå de själva känner är RIMLIG. Så mer ansvar till barnen själva… men på och med bibehållen respekt även för DERAS villkor. Men naturligtvis i akt och mening att försöka guida och träna/stärka dem att finna ett självständigt, sunt, ansvarsfullt och ffa. till ett _kritiskt tänkande_ sätt att agera/äta/leva sitt eget liv etc. etc.
Avslutningsvis så har detta INTE varit självklart enkelt hela tiden. När de var små så var jag konsekvent rädd att de inte skulle äta tillräckligt (och eg. är ju små barns ätande och nöjdhet det enda sätt som jag som mamma kan mäta min egen duktighetsfaktor som mamma på)… men jag sansade mig med hjälp av en förståndig människa som öppnade mina ögon för att barn inte svälter ihjäl framför en överlastad tallrik och att trugande i småbarnsålder med stor risk leder till ett komplext och komplicerat förhållningssätt till mat hos ffa. flickor. Har ni andra funderat på det här någon gång förresten…
Dvs. att som barn (tydligt hos flickor ffa.) så ska man när man är liten äta som en häst och då står alla runt omkring och klappar händerna och tycker man är världens duktigaste barn/flicka… sedan någonstans i prepubertet så vänder det på en femöring. DÅ ska man plötsligt inte äta det och inte det… man ska äta lite, vara duktig på det sättet, vara nyttig och få sin bekräftelse på det viset. Allt i akt och mening att visa vilken god karaktär man har som människa. Mycket märkligt skulle jag vilja säga för ingenstans längs vägen så har man i de fallet fått lära sig att bruka SIN EGEN karaktär. Utan man är ju faktiskt helt styrd av alla andras ideal och förväntningar. Allt från mammas/pappas till skolsyster/lärare, kompisar, media, filmer, mode, klädkedjor, TV, etc. etc. etc.
Inte lätt att vara ung och inte undra på att något så basic som mat har blivit så komplicerat. Ironiskt eg. idag när allt eg. är möjligt.. eller vad tycker ni andra…
VH!/K.
PS: Sorry, blev långt det där..

#73 Om frukt är dyrt, varför är det då dyrare att några äter frukt än att alla äter frukt?
Njaaa.. det är ju alldeles uppenbart att två äpplen inte kan vara dyrare än fyra av samma sort. Så förenklade är naturligtvis saker och ting sällan eller aldrig. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig så pass taffligt att du trodde det.
Vad jag menar är att om man lägger till ett nytt (delvis iaf) koncept till ett redan existerande så för det gärna med sig kring/merkostnader i form av tex. olika rätter vissa dagar osv. Vilket naturligtvis är frivilligt. Men man kan tex. illustrera med frukostprodukter.. jag äter nu Turkisk youghurt eller Keso medan barnen naturligtvis forfarande vill och ska ha sin filmjölk/mellanmjölk eller vanlig 3% youghurt. De äter ju fortfarande kolhydrater och jag serverar inte maximalt feta produkter över hela linjen till prepubertala flickor som ÄVEN äter full kolhydratskost. Då är risken överhängande att de blir överviktiga och det vore ju att göra dem den riktiga björntjänsten!!!
Ingen i familjen är överviktig och anledningen till att jag började med LCHF var ju min PCO utlösta typ2-diabetes där jag ville få lättare att hålla mina sockervärden på normala nivåer utan något tilskott av mediciner så långt jag kan påverka själv. Meningen var ju inte att jag skull öka risken att mina barn succesivt drar på sig övervikt eller att jag börjar tvinga på dem mitt sätt att äta genom att säga nej till ALLA kolhydrater till friska 11-åringar.
Men ska tex. två vuxna bara äta kött vid en måltid samt tex. färska ovanjordsgrönsaker så går det ju MER av den varan.. än om hela familjen åt 1/3 till 1/2 av tex. pasta, ris, potatis. Man plockar alltså bort andelar av den billiga stapelfödan och byter ut den mot förhållandevis dyrare produkter. Man köper också fortfarande hem av det mesta, men inte alla hjälper längre till att äta upp av alla sorter. Vilket naturligtvis också riskerar att leda till ett visst förfång av vissa produkter. Speciellt färskvaror som bröd, mejeriprodukter, frukt etc.
Jag vet inte om jag har dålig prisuppfattning men nog tycker jag att kött, fisk osv. är dyrare än de som traditionellt ansågs vara långsamma kolhydrater och därför basen i kosthållning.
Lever du själv i ensamhushåll eller är ni flera i familjen?
Ensam så gör man som man själv vill, enkelt och smärtfritt utan kompromisser
En familj bestående av enbart två vuxna är också lättare, som jag minns det iaf… men med flera mindre barn så kommer det till en hel del annat att ta i beaktande. Inte minst en relativ tidsbrist när det gäller matlagning och förberedning, om man ska jobba också. Iaf. enligt min erfarenhet.
VH!/K.

Vi är inte heller överviktiga på det vis som kanske många som startar med LCHF kan vara, jag hade 10 kg som jag vile bli av med min sambo har haft svårt att öka i vikt så han testade detta för att gå upp i vikt. Jag har en 10 årig pojk och en 13 årig flicka som äter pasta, ris, potatis och bröd.
Och nej jag får inte in vad det är som blir dyrare med detta att äta LCHF OM man nu inte levt på ris och nudlar och inget annat före innan LCHF då.
Eftersom jag och sambon inte äter ris, pasta, bröd och potatis så blir det 2 vuxna mindre som det går åt råvaror av dessa sorter till. Dessutom så med det extra fettintag och de kött, fisk och fågelrätter + grönsaker och ev röror vi äter så äter vi idag mindre än vad vi gjorde när vi inte åt LCHF.
Tar man också bort det småätandet som ofta var samt att man ofta stoppade i sig mackor som mellanmål för att man helt enkelt inte stog sig så länge när man åt kolhydrater mot vad man nu gör så blir slutsatsen den att nej, det är inte dyrare med LCHF även om inte hela familjen gått över till denna kost.
Anledningen till att jag tog upp denna tråd var att jag jag läste i så otroligt många trådar att folk inte hade råd att äta LCHF samt att vissa slutade just för att dom helt enkelt ej längre hade råd att äta enligt denna kost. Där reagerade alltså jag och skapade denna tråd.
//Suss

Många resonerar att pasta är billigare än kött….det ena är en essentiell del, det andra bara energi (rent socker är också mycket billigare än kött….men ingen fantiserar väl om att föda upp sin hund eller sitt barn på det?).
Kött och pasta kan alltså inte jämföras, och meningen med kosten är att byta pastan mot t ex smör….inte pasta mot kött.
Har man ätit en ohälsosamt låg nivå av kött tidigare så kan man fortsätta med det även efter kostombytet, även om det just inte är så hälsosamt….det är upp till var och en.

#75 "Man köper också fortfarande hem av det mesta, men inte alla hjälper längre till att äta upp av alla sorter. Vilket naturligtvis också riskerar att leda till ett visst förfång av vissa produkter. Speciellt färskvaror som bröd, mejeriprodukter, frukt etc."
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det är dyrt att slänga mat. Om man köper hem och gör dubbelt så mycket mat som behövs och sedan slänger det som inte äts upp kan jag förstå att en del tycker det blir dyrt med olika kost för olika familjemedlemmar.
Billigare att äta upp maten än att slänga den!
I denna visa beskrivs en variant av billig lågkolhydratkost som säkert matchar billiga pasta-dieten. Vitkålen kostade 3:50 kr/kg senast jag köpte.
"Tula hem och tula vall,
tula långt åt mossen.
Kål fick jag när jag kom hem,
kål fick jag i påsen.
Mjölken var båd' gul och blå,
lite ost fick jag också,
smöret smakte jag aldrig."
Hmm… jag förstår iof. inte varför du promt vill förenkla och spetsa till själva frågeställningen. Vem tror du köper hem och tillagar dubbelt så mycket mat som går åt i akt och mening att slänga bort den andra halvan?
Vad jag talade om var utpräglade _färskvaror_ som man trots relativt sett "kort" hållbarhetstid inte kan köpa på daglig-förbruknings-basis.
Är man ensam i sitt hushåll kan man köpa exakt det man själv vill ha. Man vet att man tycker om och att man äter upp allt man köper (om man har disciplin) även om det sedan råkar vara som i visan mestadels bara vitkål morgon, middag, kväll. Man har förmodligen också betydligt mer tid över för att handla sas. i stunden eller dagligen. Behöver kanske inte veckohandla och inte heller ha några större förråd av proviant hemma för oförutsedda händelser. Tar det slut fortare än beräknat så gör det inte så mycket kanske.
Inser att du uppfattar det jag skriver som undanflykter för dålig planering, slapp inställning till matens värde och allmänt dålig disciplin. Nåväl…jag har inte sagt att kostnadsändringen på minsta vis är avsevärd. Men den finns där och för min egen del spelar den ingen roll. MEN… jag inser inte varför man måste skämmas för den erfarenheten. Inte alla har varken tid, möjlighet, intresse eller ork att ägna kosthållningen alltför stor del av den vakna tiden utanför ett 100% yrkesarbete. Och jag tycker inte att det är något att hymla om att ska man äta två LAGADE mål mat om dagen så kräver många av de "billigare" livsmedlen (tex. billigare styckdetaljer) som står för proteinintaget en avsevärt ökad tidsåtgång om du ska få ett bra slutresultat. Ju mindre tid man har att lägga på tillagning desto dyrare råvaror måste du använda, iaf om du inte vill leva på omelett och korv/bacon för ofta. Tillgång på tid INNEBÄR pengar att tjäna faktiskt.. även praktiskt märkbart direkt i börsen när du går till butiken och handlar.
MEN… inte att förglömma, för har man/"tar man sig" (om man har möjlighet) tiden så åstadkommer man den allra mest utsökta husmanskost (som ofta lämpar sig utmärkt för LCHF) med ffa. de billigare detaljerna. Dessvärre är mycket av den äldre tidens husMORS-kost (som är både god och bra ur LCHF aspekt) avhängig att du har någon i familjen som antingen jobbar hemma eller jobbar deltid. DET är ingen nyhet och inget att sticka under stol med heller.
Det gäller att hitta en medelväg som passar dagens familje/arbetssituationer utan att mat och ätande i familjen blir till ett ok som bara upplevs betungande.
Glad Påsk på dig, Anders! Nu piper ugnstimern och det är dags att ta ut "Mona-Stinas Blomkåls-Jansson" ur ugnen. Och sedan ska jag på påskmatiné med mina barn och syskonbarn. Time flies
//K.
Ja kom just på något…
Till er som tyckte att jag hade så förkastliga matvanor. (Som jag till viss del kan hålla med om)
Jag tror att mycket av mina matvanor kommer sig av att jag vuxit upp med en ensamstående mamma med ett låglöneyrke och inte alltid något underhåll från min pappa. Om vi säger så här… När mamma var på banken för att höra om hon kunde få lån så undrade de hur vi hade kunnat klara oss, för vi levde visst under det vi i Sverige menar vara exixtensminimum.
Så så är det! Jag må vara uppväxt (och inlärd) på lite protein och mycket kolhydratstillbehör, men det var så vi överlevde! Och självklart tog jag med mig mycket från den kosthållningen! Och självklart tycker jag att det blir jobbigt när maten kostar mer! Och den kostar mer…
Och det är faktiskt inte alltid ens eget val…

#79 Förstår inte dina resonemang. När man är flera i familjen så delar man väl upp arbetet med att handla och laga mat. Enda tidsfördelen med att äta ensam är väl att man slipper vara social och kan läsa, lyssna, se och använda dator samtidigt som man äter. Själva måltiden tar alltså inte så mycket egen tid i anspråk.
Har fortfarande inte begripit varför det skulle bli dyrare om en äter kål och den andre pasta än om bägge äter kål eller pasta. Kan någon förklara det för mig, någon annan än kricko1.
Jag gissar på att de som tycker att det är dyrare med LCHF inte fick i sig tillräckligt med näring (vitaminer, mineraler, protein) innan. Pasta och ketchup är billigt men ger på sikt bristsjukdomar.
Det svaret förvånade mig faktiskt lite. Men Du _kan_ förstås ha rätt, inte tu tal om det.
Själv tror jag emellertid inte att din gissning stämmer när det gäller majoriteten.
Glad Påsk, Mikael! /Kricko.
Anders - okej, jag ger mig och konstaterar att vi förmodligen pratar förbi varandra.
Trevlig fortsättning på helgen! /K.
Ptja, det är vad jag själv observerat. De flesta äter för lite protein och för mycket kolhydrater, helt enkelt. Men oavsett det, så blir det inte mycket dyrare att byta ut pasta mot smör/creme fraiche. De flesta äter ju redan någon sås till och kan troligtvis göra den lite fetare utan att det lägger på särskilt mycket på priset…
Glad påsk på dig själv!
Alla har vi olika parametrar eller synpunkter hurvida maten blivit dyrare. Jag är kanske lite enfaldig men jag mäter med ögonen.
Dvs innan LCHF fick jag en HEL matvagn med varor för ca 1500kr
Nu är matvagnen fylld till ca 60% för 1500 kr när jag veckohandlar.
Så visuellt sett har det blivit dyrare. Men vi klarar/de ju oss i båda fallen en vecka med maten med samma peng.
Sedan är det ju så att våran Svenska krona ligger så lågt att nästan ALLA varupriser har skjutit i höjden.
Ps. Glad påsk på er alla.
Utan att ha läst hela tråden.
Vårt matkonto har nog ökat en del, men vårt totala stoppa-saker-i-munnen-konto har minskat, jag tror att det kanske kan vara det som en del ser och hänger upp sig på ; det du handlar i mataffären kostar mer men du ser inte att du sparar i en annan ände.
Till exempel har jag rikskuponger via mitt arbete ; tidigare gick det ungefär ett häfte i månaden (dvs omkring 1400 kronor) på ren skit (frukostmackor, juice, fika, godis, pizza o dyl), nu håller vi fortfarande på och plockar ur höstens häften och jag har dessutom gett bort ett helt häfte till mina föräldrar bara för att vi inte gör av med dem längre, vi lagar maten hemma istället.
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Att vi har lite högre matkostnader måste jag erkänna beror en hel del på dålig planering och att vi slänger en del mat.
Ofta när makens dotter är här får vo kompletteringshandla på lokal butik där maten är dyrare (jag tänker inte alltid när jag storhandlar på att köpa pulvermos/pasta/strips/bröd/korv mm).
Vi köper även hem frukt, grönsaker, bröd, mjölk mm som inte går åt i den omfattning vi tror.Förut när alla åt samma mat gick det ju åt mera sådant så det ej hann bli gammalt.
Annars är vi ganska duktiga på att göra storkok och frysa ner matlådor av, men vi har mer att lära…
Det har gått upp för mej att jag sparar matpengar tack vare LCHF. (Ekologisk) frukt och (ekologiska) grönsaker kostar ju hur mycket som helst, bröd likaså. Pasta, ris, potatis etc är inte heller gratis. För att inte tala om allt godis jag petade i mej förut! Och kakor, glass, läsk…
Tänk så mycket billigare jag lever nu, när jag inte behöver handla allt det där! Jag äter mindre portioner och behöver inte mellanmål i samma utsträckning. Det gör sitt till att förbättra den skrala kassan!
Vanligt kött finns på extrapris allt som oftast men jag har beställt av en kravbonde i närheten. Det blir mycket billigare utan mellanhänder, du vet vad du får och att det är kvalitét. Ett stort plus är förstås att djuren haft bra liv. I affären kostar kravkött skjortan!
jag upplever också som att det blir billigare nu, godiset och chipsen, pastan , riset och potatisen kostade mer än den extra grädde, CF och smör vi köper nu, kött, fisk och fågel köpte vi innan med. Köper inte lika mycket grönsaker (som jag ofta fick slänga för det hann bli dåligt) och knappt någon frukt utom den vecka sonen är här.
Abslolut billigare för mig. Jag är glutenintollerant och jag äter överhuvudtaget inget glutenfritt längre. Och det är dyrt….. Sen äter jag inget godis, inga halvfabrikat, snacks gör jag själv av ost.
#90 Håller med om att slänga grönsaker och frukt som låg i grönsakslådan och blev rutten.
Nu är det bara jag som äter enligt LCHF i familjen den andra äter samma som jag + kolhydrater men det har ändå blivit billigare.
Bara positivt med andra ord.

Jag tror att det går jämt ut för mig. Man och fem ungar äter kolisar som vanligt jag äter lchf och brödkontot har minskat, pastakontot har minskat… allt har minskat… visst äter jag mer kött och ägg nu men… mindre grönsaker, popcorn och andra produkter med kolisar… åt massa mat förr. nu inte ens hälften av mängden.

Jag tror att det går jämt ut för mig. Man och fem ungar äter kolisar som vanligt jag äter lchf och brödkontot har minskat, pastakontot har minskat… allt har minskat… visst äter jag mer kött och ägg nu men… mindre grönsaker, popcorn och andra produkter med kolisar… åt massa mat förr. nu inte ens hälften av mängden.
Nu ska vi se här.
När jag handlade sist så kostade det lite drygt 800kr.
I det ingick kattmat och kattsand.
2.2kg köttfärs
16 luncher med broccoli, lax och smör (25g smör i varje låda).
48 ägg
1 liter vispgrädde
Kryddor
0.6kg smör förutom det i matlådorna.
10dl Turkisk Youghurt
1kg Boxholm Gräddost
1 flaska allrengöringsspray
Kan ha varit något mer.
Jag kommer behöva köpa lite mer ägg och ev mer grädde om vi ska göra någon rolig efterätt.
Jag vet inte men det känns inte så dyrt att klara maten på mindre än 1000kr/mån och då inte precis köpa dålig mat (mest krav osv).
Har nu läst igenom hela denna tråd då jag stött på så många som säger att LCHF är såååååå billigt!
Jag har ätit enligt denna "metod" tidigare och mådde otroligt bra! Långt mycket bättre än jag gör idag, inget snack om den saken.
Men sen började jag studera…
Är det ens möjligt att kombinera LCHF med taskig ekonomi? Jag tror tyvärr inte det…
Förra månaden hade jag 158,53:- över efter att alla räkningar och sånt var betalt. Den här månaden har jag nästan det tredubbla.
Är det över huvud taget möjligt att hitta så billiga råvaror? Jag tvivlar starkt tyvärr…
Jag önskar jag hade möjlighet att öka på mina matkostnader till förmån för min hälsa men nej, det finns inte med på min världsbild, tyvärr!

Seriöst, är ditt överskott efter räkningar ENDAST ca 500:- per månad totalt? Det räknas i så fall som långt under existensminimum
Oavsett vad man äter så kan ju knappast 400-500:- räcka för en månads totala inköp av mat.
Och ja, seriöst så har vårat matkonto minskat drastiskt med LCHF. Alla äter kanske inte den mat vi äter och vissa kostar på sig bättre köttbitar eller kanske snålar in och storhandlar eller handlar på extrapris.
Det hela beror ju också på vad man handlade/konsumerade för slags mat INNAN LCHF. En person som livnärt sig på linser/bönor och nudlar kanske tycker att LCHF är dyrt men att leva på en kost av linser/bönor/nudlar är ju långt ifrån näringsmässigt rätt oavsett om man nu gör det av tvång pgav ekonomiska begränsningar eller av fri vilja.
//Suss
Njae… Min "inkomst" pendlar mellan 4500 och 5000.
Mina fasta utgifter ligger runt 3500:-/mån så normalt sett är plånboken inte fullt lika dammig som den varit senaste två månaderna.
Jag önskar som sagt inget hellre än att få in LCHF som en del av mitt liv men det är inte möjligt.
Havregrynsgröt är ett frekvent återkommande inslag i min vardag som tyvärr inte går att komma ifrån 
fryst blomkål som du kokar och mosar med lite smör är inte så dyrt och definitivt bättre än havregrynsgröt!
Först körde jag LCHF själv och min sambo åt normalkost. I julas upptäckte han när vi hade ätit julmat några dagar att han slapp blodsockerfall, och överhvudtaget mådde bättre. Detta innebär att vi båda två äter LCHF numera. Min sambo började i julhelgen och det har ju gått cirka 5½ månad sen det. Vi kan också konstatera att matkostnaderna har sjunkit relativt mycket under dessa månader. Därför förstår inte vi de som påstår att matkostnaderna ökar. De gör inte det även om man ibland kostar på lite dyrare och kvalitativare råvaror för i stället slopar vi ju halvfabrik, färdig mat, ris, pasta, potatis. Vidare köper vi mindre mängd bröd för vi fuskar ibland med en pytteliten mängd.
#98 Det är en otroligt stor skillnad i pris på en påse blomkål och en påse havregryn. Havregryn köper jag 1.5kg för 13:- och den räcker 2-4 veckor även om jag äter mycket gröt.
#100 Pga av att jag studerar har jag inte rätt till socialbidrag. Detta beror på min studieform. Och då jag stormtrivs med studierna så är det inget jag vill ändra på.
Har även på tok för låg hyra för något bostadsbidrag, tyvärr!
Jag försöker verkligen att äta så nyttigt som bara är möjligt utifrån mina förutsättningar, men det blir inte särskillt nyttigt hur jag än gör, tyvärr!
Visst får jag en del instoppat i min frys av vänner och föräldrar mellan varven så det går ingen större nöd på mig.
Har bara 8 månader kvar på utbildningen och sen kan jag äntligen gå på denna kost som jag ju vet sen tidigare att jag mår väldigt bra på :)
ejn04013:
Men vad äter ni då? Och vad åt ni förut?
Jag är en som inte bara påstår att matkontot ökat markant. Det är faktiskt sant. Det blir nämligen så när man åt oerhört lite kött tidigare, utan mest pasta och ris. Därtill tillkommer grädde (laktosfri) som vi aldrig hade förut och som nu går åt flera paket i veckan och turkisk yoghurt.

#101 Då är du i en liknande situation som jag var i förut. Eftersom jag varit sjuk tog studiemedelsterminerna slut innan utbildningen gjorde det (man kan nämligen inte vara deltidssjukskriven som student), men eftersom jag vägrade hoppa av min långa utbildning med så lite kvar så fortsatte jag studera utan studiemedel. Jag hade till slut fått 50% sjukersättning, vilket efter skatt blev ungefär 3000, och så fick jag bostadsbidrag. Hade jag haft socialbidrag hade jag fått 1000:- mer i månaden, men det kunde jag inte söka eftersom jag studerade. (Och det räcker inte att inte tala om att man studerar, de kräver numera mycket aktivt arbetssökande samt att man ägnar ett antal timmar om dagen åt att sitta på deras "jobbforum" eller vad de kallar det nu (koncentrationsläger kallar jag det) och söka jobb som inte finns på datorern som inte räcker till alla.
Därför hade jag i bästa fall 1000:- när hyra, bredband etc var betalt (plus att CSN började kräva tillbaka pengar, och inte kunde göra undantag eftersom jag varken hade socialbidrag eller hel sjukersättning - och dessutom vann de i länsrätten), ibland mindre. Det blev mycket lågprispasta kan jag tala om, med en matsked köttfärssås på om det hade varit extrapris på köttfärs.
Jag håller med Cacao om att det knappast blir en hälsosam kost när man lever på det viset, men verkligheten ser ut så att många människor faktiskt har så lite pengar av olika skäl. Vårt skyddsnät är inte så finmaskigt som vi tror. Läste ni Jessica Ritzéns fattigblogg? Det var, som hon själv sa, inte hennes egna blogginlägg som var det intressantaste, utan alla kommentarer. Det strömmade in rapporter från omänskliga liv överallt.
Så, som sagt, visst kan man leva relativt billigt på LCHF, man måste inte käka biff varje dag, men det är svårt eller omöjligt att få ihop 2000-2500 kcal om dagen för,säg, 500:- i månaden.

Har man "bara" 500:- i månaden i matkonto att röra sig med så har man ju inget val, det är ju självklart då att oavsett vilken kost man väljer så blir det dyrare.
Har man levt eller om man lever med endast 500:-/mån att handla mat för så kan det ju aldrig rimligtvis gå att ens ha en "normal" kost, dvs rent ut sagt att äta sig mätt. Med mätt inkluderar jag också att täcka närings/mineral/vitaminbehov.
Själv är jag sjukskriven sedan 2 år tillbaka och min sambo har enbart aktivitetsbidrag. Vi bor i hyresrätt och har 2 barn på 10 resp 13 år boende med oss. Det gäller att noga planera vad och hur man handlar med andra ord.
Bla LCHF kosten har gjort att jag idag är redo för rehabilitering och återgång till arbete så även där lägger jag in en oerhört stor ekonomisk vinning. Samt att mitt välmående också i slutänden gör att planering av ekonomi mm idag fungerar vilket det inte gjorde då man var utmattad, trött och gick med ständiga smärtor för man orkade helt enkelt inte ens planera och än mindre genomföra en storhandling eller ens laga mat hemma vissa dagar.
//Suss
500 kr blir ca 22 paket 500 grams paket smör.
det blir ca 85800 Kcal
Det blir 2860 kcal om dagen i 30 dagar.
Men torftligt blir det.
om man då byter några paket mot några påsar blomkål (köper tvåkilospåsar för runt 20 tror jag) så blir det inte fullt lika enformigt

#105 Ingen av de billiga energigivarna - Strösocker, mjöl, smör, kokosfett ger de essentiella aminosyrorna….och mängder av andra essentiella näringsämnen fattas, så man kan inte rikigt tänka så även om det troligen är bättre att leva på smör en tid än på havregryn.
500 är inte mycket att leva på om ens omöjligt, havregrynsgröt håller man sig inte ens mätt på. Funderar på bra mat som är billig och man brukar kunna hitta fläskkarré för 29 kr/kg och även köttfärs. Titta efter nedsatt med kort datum och gör storkok och frys in. Runt påsk fyndade jag färdigkokt "julskinka" för 15 kr kg. Man blir mättare än på gröt. En sådn skinka borde räcka till 7-8 måltider beroende på hur stor man är i maten.
Nu menar jag inte att du till varje pris ska äta LCHF men att du kanske blir mättare för samma peng om du satsar på billigt kött istället.

Förlåt men det jag skriver kanske kommer att provocera några i så fall ber jag om ursäckt. När jag åt såkallad vanligt kost så överåt jag. jag kan lungt säga att matkonto låg på ca 6000 det var ute mat, all nytig mat som man köpte som tillslut rutnade, det var godis kakor, chips chex, glas osv. Nu ligger min mat på betydligere billigare räknade ut att min middag log på ca 10 kr per måltid o i bland mindre typ 7 kr per måltid. Har försökt med LHCF länge men fick inte riktigt i hop det för att jag överåt kött grädde fett. och det verkade som om överskotet omvandlades till kolhydrater gick inte ner plus fick ta extra inslulin till varge måltid. nu ätrer jag 100 g kött, 40-50 g fett. plus 50 gr ovanjord grönsaker. och nu mår jag bättre o har gått ned ca 3 kg på en vecka. så nog tycker jag att lchf är billigare o nyttigare än den andra maten. Men så är jag ett ensamhushåll o kan planera på ett annat sätt natruligt vis. I dag andvänder jag inte maten som ett belöningssystem utan. Min största belöning tycker jag att jag kan leva under ordande förhållande, för när jag överåt mat så fick jag inte i hop mitt liv. känner mig levande första gången på väldigt många år. Men natruligt vis finns det massa moln med, men det känns med denna kost som om allt löser sig bara man inte överdriver med mer o mer. så tack för att jag får läsa era bloggar o allt ni delar mvh bjornen
Åh min ekonomi kommer bli sämre än sämst under ca ett år framöver, det gör ingenting, shit happens och det är mitt eget fel. Och så tar katterna halva min matbudget.
Men på ca 600kr/månad får jag ihop 1600kcal/dag, det blir vansinnigt enformigt så alla former av inbjudningar till släktmiddagar och sånt kommer såklart att hoppas på.
Men det är MÖJLIGT. Om nu inte 1600kcal/dag skulle räcka så får jag dryga ut med lite av jobbets "gratisdrickchoklad med xtra grädde" för att få igång hjärnverksamheten :D
(Ägg grädde smör cocosfett, blir det pengar över när alla räkningar etc är betalda så läggs det på broccoli och billigast möjliga kött).
Dyrare för mig.
Familj på 3 pers. Två vuxna och en pojke på 10.
Vi handlade i mataffär (mat + hygien + tvättmedel) = 4200/månad
Nu efter att jag börjat lowcarba och lagar alltid lowcarb till mig och ibland lite ris eller potatis till de andra. De äter godis/chips som förut. = 5200/månad
Skillnaden är att vi äter ordentlig kvällsmat. Vi äter inte varma mackor eller pasta med lite köttfärssås. Vi äter fläskfilé med sås och lite sallad.
Jag äter godsaker i lika dyr utsträckning som tidigare, fast annat.
Vi handlar i närbutiken och småhandlar ofta(tyvärr). Jag vet att det är oekonomiskt men vi trivs med vår lilla Icabutik och tycker om att äta färsk mat så att storhandla funkar inte riktigt. Men vi skulle säkert vinna en hel del på att månadshandla och fylla frysen med billig nötfärs etc. Tyvärr brukar den billigare nötfärsen ofta vara Irländsk och vi vill helst köpa Svenskt kött när det finns.
Jag kollade precis hur mycket jag handlat för och det blev 2500:- i närbutiken och 880:- på restaurang. Nu är det sommar och vi har haft mycket gäster, så jag tror eg. att matkassan borde vara billigare än så.
Hur mycket sambon lagt på mat vet jag ej, han har inte kollat än, men jag tror han har handlat för lite mindre än mig.
Vi är 2 vuxna, en 1åring och en hund och vi brukar landa på kanske 5-6000/mån. Men jag tror det blir billigare nu när vi aldrig köper fika…:) Vi har börjat dricka mycket mineralvatten och det blir säkert en 700 kr extra/mån… måste ladda sodastreamen med kolsyra igen.
Jag mår så bra av att äta såhär så om man ser det krasst så sparar vi en hel del på att slippa köpa värktabletter, Losec etc…
Jag tror att det kan bli dyrare med LCHF, det beror ju mycket på vart man snålat tidigare. Själv köpte jag t.ex. margarin istället för smör förut, och ägg gick det väldigt lite av tidigare. Dessutom "spädde" man ju ut maten med kolhydrater i form av pasta och framförallt potatis som är otroligt billigt, nu när man bara äter köttet så behöver man mer av det, då blir det ju dyrare.
Dessutom vill man ju inte att det ska se helt tråkigt ut på tallriken, så grönsaker börjar man också köpa mer av, och det är inte alltid billigt. Såhär under hösten är det lyckligtvis ofta billigt, då får man passa på, men jag fasar inför vintern när grönsakerna blir dyrare.
ändå är det ju faktiskt så att man inte "ska" äta mer kött än tidigare, förutsatt förstås att man inte åt skadligt lite med protein innan, LCHF förespråkar inte mer protein utan mer fett än "normalkosten".
Men om man åt en liten köttbit och en hög potatis tidigare så är det väl rimligt att man äter en större köttibt/två mindre köttbitar nu för att bli mätt. Visst är det fettet man ska öka, men det är svårt att äta fett utan något till. Jag känner i alla fall inget sug efter att fortsätta äta såsen på tallriken efter att köttbiten tagit slut.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För mig blir det plus minus noll ungefär. Det är klart att det blir dyrare med lchf om man mest levt på nudlar förut men det är ju inte en riktigt rättvis jämförelse.
Även innan åt vi ganska bra mat enligt gänse normer. Någon typ av tallriksmodell/viktväktarmat. Men en stor del av matkontot utgjordes av fikabröd, godis, bröd, pasta, ris, potatis och frukt. Grädde/Cremefraiche/smör-kontot var väl däremot i princip lika med noll.
Så det är väl i princip så att de kolhydratrika varorna är utbytta mot fett, kanske äter vi aningens lite mer helt kött än innan och summa summarom blir det ungefär detsamma!
Inte nödvändigtvis.
Jag blir mer mättare på en liten köttbit och smör än jag blir av en liten köttbit och mycket potatis. Kolhydrater blir jag hungrig av.
Så är det inte för mig. 
Vår matbudget är svår att håll sen jag och min sambo gick över på LCHF - och då har vi ändå en ganska stor budget.
Visst, vi köper inte godis och läsk länge, vilket vi var stora konsumenter av men förr åt vi ändå väldigt dåligt. Det var ju inte "köttfärsås med pasta" utan "pasta med köttfärsås". Kolhydrater stod ofta för den största delen på tallriken och jag kunde utan problem koka pasta och äta det "rent", när jag inte orkade göra en riktigt måltid.
Men eftersom vi bara ätit LCHF i en månad, så kanske vi lär oss att köpa smartare. Och nästa vecka får vi en fungerade frys och kan ladda upp med storpack :)
" 115 jo men jag skrev ju "om man inte ätit skadligt lite protein tidigare" vilket du antagligen gjort. Det är inte LCHF:s fel… LCHF följer de uppsatta normerna när det gäller proteinintag, det är ENBART det att kolhydraterna ska växlas mot fett.
# 120 - Men är det inte många som har ätit väldigt dåligt tidigare då? Då blir ju LCHF dyrare för dem även om det bortförklaras med "ja men skyll dig själv för att du åt så ohälsosamt tidigare".
Det är ju många som säger att det blir dyrare för dem, vad orsaken är spelar ju ingen roll, för dyrare blir det i vilket fall ;)
nej det är sant, men det är lite orättvist att säga att LCHF är dyrt, man kan inte jämföra äpplen och päron, man måste ha en rättvis jämförelse.
Sen finns det ju billigare proteinkällor också… ägg är rätt billigt.
Jag tror att många blir vilseledda för att i början så får man ju ändra om lite i sina inköpsvanor (åtminstone jag). I längden tror jag inte vårt matkonto har ökat nämnvärt. Kött, fisk, ägg och fågel åt vi tidigare. Mer ägg går visserligen åt men å andra sidan ingen fil, ingen musli, inget socker, ingen mjölk. Jag tyckte vi köpte mjölk stup i kvarten tidigare. Lite mindre av grönsaker äter vi.
Däremot mer smör, grädde och creme fraiche och ägg. Smör har vi alltid använt men nytt är creme fraiche och grädde. Inga chips längre och ingen coca cola som min man alltid skulle ha när han var ute och jobbade i trädgården och läska sig med eller för att bli piggare av. Inget bakande längre och inga köpekakor eller bröd heller.
#122 - Ja, det håller jag med, det är ju stor skillnad på "LCHF är dyrt" och "LCHF är dyrare för mig". De som säger att LCHF är dyrt utgår nog från sin tidigare situation, eftersom det är lättast att jämföra med den :)
Visst kan man tycka att man borde jämföra "rätt", men faktum är ju att man äter på ett visst sätt och sedan går man över till att äta på ett annat sätt, då måste man ju jämföra dessa båda sätt. Man kan ju inte jämföra med något som man inte åt tidigare, även om man "borde" ätit så.
Gjorde ett snabböverslag när jag var pank och kom fram till att om jag höll mig till bara ägg och smör skulle jag komma undan med ca 600 kr/månad om man inte måste ha ekologiska varianter.
Kul? nej knappast. Billigt? absolut, har man ätit "normalkost" på så låg kostnad tidigare kan man nog räkna kallt med betydligt mer brister.
Nu menar jag inte det nödvändigtvis är bra idé med "äggdeff" (även om det nog kan sätta ordentlig fart på ev. viktminskning om man gilar ägg) - men det är något att tänka på om man har ont om pengar, att smyga in mer ägg för att ändå hålla uppe proteinintaget tillräckligt. Och det behövs inte så väldigt mycket mer för att lägga till någon paprika på extrapris eller t ex vitkål, eller byta ut äggen mot köttfärs på extrapris, eller ost på extra lågt pris. Eller kanske något billigt kött på erbjudande för att göra gryta med vitkålen och lite lök etc.
Det behöver helt enkelt inte bli dyrt alls, däremot *kan* det bli precis hur dyrt som helst om man inte tänker sig för.
Jag tillhör skaran som gnällde över dyrare kostnader i början!
Kan säga att jag fick "äta" upp det..
Nu handlar jag för 700-1200:- i veckan.( ink allt toap, blommor, mm)
Och då är det bara jag som är LCHF:are, maken är det inte.
Så skillanden är… Ingen småhandling… utan allt på en gång..
Så för min del har det blivit betydligt billigare…
Trodde ALDRIG jag skulle skriva det 
Har tyvärr trillat i fällan med mera godis sista tiden… Pga stress/pms/bröllopsnerver… Men försöker komma tillbaka som förr.
Har iaf låtit bli potatis pasta bröd.. Och enbart ätit av godiset.
Och sedan kört vidare med LCHF mat. För att inte tappa kontrollen helt.
Förstår inte riktigt, det låter som att du börjat veckohandla och att det är det som sparar in på pengarna? För veckohandling sparar mycket.
#128, det är mycket möjligt :) Vi hade ett "matkonto" förr på 6-7000:- per månad… Med massor av "skräp" Godis läsk och kolhydrater.
Handlar ff kolhydrater till mannen dock.. Men absolut inte i samma utsträckning… Jag själv åt jämnt pasta till allt…
Jag har tittat lite närmare på vårt matkonto och det har faktiskt minskat! Det trots att sonen har börjat äta mer mat (han är 1 år) och hunden har börjat äta barf (biologiskt anpassad rå föda)
Det är helt enkelt fikakontot som har minskat rejält. Det som kostar onödigt mycket just nu är köpt mineralvatten, men vi tycker att det är värt att köpa hem det. Ingen av oss röker eller dricker alkohol så lite mineralvatten tycker jag att vi kan unna oss.
Vi köper mycket ägg, grädde, creme fraiche nu… men mycket mindre bröd(såklart), fika, pasta och frukt.
Tyärr handlar sambon fortfarande hem cola mer eller mindre dagligen… helt meningslöst!
Stående rätter för oss varje vecka är köttfärssås (ibland ugnsgratinerad med en massa ost), fiskgratäng och helstekt kyckling i ugnen.
handlar han hem cola som ingen dricker!? Ja det verkar väldigt meningslöst! 

SodaStream var en ergonomisk investering i vårt hushåll - det var jag som storhandlade och kånkade allt mineralvatten. Mycket billigare och bekvämare med egen pysmaskin.
Fabricati diem, pvnc!