2kg squasch. Vad gör jag?
Har en ganska stor squasch (ca 2kg) som ligger på min köksbänk och ser aningen missplacerad ut, får ju inte in den i kylen.
Jag behöver väldigt snart göra nåt med den men jag vet bara inte vad. Har väldigt begränsad erfarenhet av squasch, åtminstone i den här storleksklassen.
Har fått tips på att klyva den och fylla med köttfärs.. men jag vet inte..
Finns det några andra idéer eller förslag?
Squaschpaj
Squaschgratäng
Wook
Thaigryta med riven squasch i
Baka bröd, riv ner 2 deciliter squasch till 3 deciliter bakvätska
Tänkte länkat till de andra men hittade dem länkarna nu.
Skiva och stek i smör och krydda med salt och peppar och vad du gillar! Det är det allra enklaste, jag använder det som alternativ till broccoli och blomkål. Annars är det gott att gratinera: skiva , lägg i ugnsform med kryddor och ost ovanpå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min mamma brukar göra squashgryta (4 pers)
1,5kg squash
saltvatten (2tsk/l)
400gr köttfärs
2 gula lökar
2 msk smör
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar (grovmalen)
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1½ tsk torkad basilika
ev en vitlöksklyfta
6dl mjölk
3 msk mjöl
½ tsk salt
4dl riven ost
Man skalar squashen och delar den i bitar. En stor squash kan man plocka bort kärnorna i. Koka bitarna i saltat vatten i 5 min. Ta upp och låt rinna av.
Bryn löki smöret, smula ned köttfärsen och rör om. Salta och peppra. Häll i tomatpuré och tomatkross. Låt puttra sakta i 10 min. Krydda med basilika och ev vitlök.
Ostsås, blanda mjölk och mjöl i en kastrull, låt koka upp. Salta och peppra, låt koka ca 3 min. Rör i 3/4 av osten.
Varva squash, köttfärssås och ostsås.Översta lagret ska vara ostsås, strö över resten av osten och skicka in i ugnen 200 grader 20-30 min.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

… hmmm … kommer ihag nar jag bodde i Scotland att om squashen (jag tar for givet traden galler sommarsquash) blev for stor (over kilot) sa slangdes den for den ansags oatligt …
#5 Det stämmer säkert, den är bäst när den är ganska liten.
Tack snälla ni för alla bra tips!
#5 (eller den som vet)
På vilket sätt blir de sämre? Är det smaken eller konsistensen?
Hm, det kanske går att göra tzatziki på squash..
Typiskt, jag som tänkte börja minska ner på mejerierna.

Det är stor risk att den blir liksom svampig i köttet om den blir för stor, säkert därför rek. att ta bort kärnhuset.
Den squashgryta som du skriver om är ju utmärkt om man bara gör lite utbyten på vetemjöl till tex kokkosmjöl och byter mjölken mot antingen grädde eller kokkosmjölk.
Om man har turen att hitta jätteröksvamp så funkar den på samma sätt som squach i ett sådant recept, men den blir gärna lite seg så jag rek. att den strimlas eller skäres i kuber innan förvällningen.
Mognar inte fröna så de svartnar och squashen får en massa håligheter?

OSTKAKA!! (hittas enkelt via google "falsk ostkaka") - mkt enkelt att utesluta vanl mjöl, alt byta ut den lilla mängden mot mandelmjöl eller dylikt.
hm skrev du i rätt tråd? Var kommer squashen in?

… nejda, inte fel trad … har ar receptet som antagligen menas:
Aha! Spännande! Fast TS squash är väl slut vid det här laget men det kommer nya säsonger!

… jag tryckte pa fel knapp … trodde jag skulle fa upp kommentarer om kakan men det visade sig att det var en 'gilla' knapp … nu ar jag tvungen att forsoka receptet … ska anvanda zucchini, det finns ju aret om …
skulle tro att det är zucchini som TS avser.
Jag brukar skiva squashen med osthyvel på fyra sidor och slänga "skrutten"med kärnor i mitten och sedan strimlar jag skivorna i typ cm-tjocka strimlor som jag sedan förväller i ca 3 minuter och använder sedan som pasta till diverse pastasåser, funkar super till Carbonara till exempel