Kalvbuljongen
Kalvbuljongen jag kokte i förra veckan blev verkligen jättegod. Jag köpte framdelskött med benet sågat i ungefär 5-6 cm bitar. Det fick koka ganska många timmar, när köttet var så mört att det lossnade från benen så tog jag upp det men lät benen koka vidare.
Blev förvånad nästa dag att buljongen var helt hård gelé, fick skära den i bitar till mina vanliga soppaportioner, har faktiskt aldrig varit med om det förut och funderar på om det är så stor skillnad på kalvben mot oxmärgben som jag oftast annars använder, eller om detta köttet inte hade varit fryst.
Är det någon som har liknande erfarenhet eller på annat sätt vet varför?
Är det ingen som vet?

Jag tror inte det beror på om köttet varit fryst eller inte, utan att det blev en högre koncentration av geleämnena i buljongen. Har för mig att det kan skilja mellan de olika styckdetaljerna också.
Ju mer gele-eller limämne som finns i skelettet och ju längre det kokas, desto högre koncentration i buljongen.
Det är inget ovanligt alls att buljong blir hård gele.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Det jag vet om detta är att gelantin utvinns av slakteribiprodukter som grissvål och annat. Ben kokas med för att utvinna själva gelantinet som är ett protein.
Många fanatiska vegetarianer ser man med stora påsar med godis friskt smaskande utan att tänka på att det är till stor del gelantin…
Så när man kokar ben och kött länge och gärna skummar buljongen ordentligt så får man en klar gele som är mycket bra att ha som såsbaser.
Jag tycker det är en ren produkt och inget kemiskt så det är helt ok, även om det kan låta lite ofräscht med hur det görs.
Jag kokar ju oftast märg eller s.k.hundben men dom får koka över natten och det har aldrig hänt att den buljingen geléat sig. Däremot när jag har kokt griskött med ben till typ aladåb, då blir det alltid gelé.
det blir ofta gele tycker jag, har inte tänkt på vilket kött jag använt dock.
#3 = När jag var vegetarian och även vegan så hade jag FULL koll på vilket godis som innehöll gelatin (och även vilka andra produkter, E-nummer mm som innehöll animaliska ämnen) så det går nog inte att generalisera så där…Många veggisar är lika insatta i det som vi är i LCHF.
Intressant detta med att göra egen buljong! Har tänkt mycket på det på sistone! Vet inte ens vars jag ska börja dock, är HELT borta vad gäller den biten faktiskt. Vet inte vad man ska köpa för bitar att koka buljong på och vet inte ens vars man kan köpa ben…Tror inte ens det finns på mitt Ica och Coop. Fast jag har inte kollat jättenoga iofs…detta är nya tankar för mig.
Skulle gärna slippa slabba med det själv dock…Finns verkligen ingen "riktig" buljong att köpa färdig?
Den bästa buljongen enl. mästerkokarna i England är kyckling/hönsbuljong som kokar längre och också blir som gelé. Detta enligt Kocken Michel Roux.
Ett höns ska koka i 5 timmar med 1 lök, 1 bit palsternacka, 1 morot och 1 purjolök, salt och ca 8 peppar (korn). Vatten så att det täcker och lite till. För att förenkla kan man köpa ett paket sopgrönsaker men jag köper allt separat.
Sen kan man göra en holandaissås och äta med det kalla hönsen (super god)
Jag gör också buljöng med kalvframdel och helst ben med benmärg.
#6 Jag har letat på restaurang grossister men inte hittat buljong i Sverige. I England kan man köpa både äkta buljong och även äggvittor.
På Ica brukar de ha ben i frysarna. Annars kan du köpa köttbiten som heter Ossobucco som är en del av frambenen.

Det är väl maträtten som heter ossobucco, och styckdetaljen man lagar den på är kalvlägg i skivor.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
#7,8
Kalvframdel eller lägg är det som jag köpte senast, lägg köttet med ben i en stor gryta häll på kallt vatten tills det täcker med råge.
När det kokar, lyft av skummet och lägg i kryddor, salt och ev rotfrukter, låt koka på ganska svag värme i minst 5 timmar.
Jag brukar koka upp nya grönsaker om jag ska ha buljongen till soppa. Oftast är det ganska magert så lite grädde, smör eller kokosolja kan behövas.
Till kokt kött är det väldigt gott med pepparrotssås.