LCHF kosten
Fick besked om att jag fått kortison framkallad diabetes i aug. Började med diabeteskost, som inte avvek så mycket från vad jag ätit tidigare bara lite mindre socker. Men mitt blodsocker förblev högt.
Gick över till LCHF efter Vetenskapens värld på TV. Köpt 3 böcker av Annika DalQvist och började., 20 sept.följa kostråden. Har gått ner i vikt, mitt Blodtryck hade sjunkit, samt mitt blodsocker dock ej tillräckligt. Men har nu sedan 1 1/2 vecka varit förkyld och blir inte bra är så trött så jag orkar inte något, ont i huvudet och trött, trött…
Hardet med kosten att göra ? Orkasr snart inte att fortsätta med den…

Det kallas omställningsbesvär och de går över.
Är du beredd att få tillbaka de förlorade kilona, högre Blodtryck, dessutom kommer ditt blodsocker fortsätta öka då du inför socker och stärkelse i kosten igen och bli ännu sjukare i din diabetes?
Ge övergångsbesvären en chans och du kommer bli friskare. Övergångsbesvären beror på att din kropp ställer om sig själv till fettdrift.
Håller med Scarlet här ovan.. Det är omställningsbesvär, kroppen har energibrist tills den anpassat sig till det nya.
Tänk på att dricka ordentligt med vatten.
Man kan äta extra grönsaker (kolhydrater) för att dämpa omställningsbesvär. Men för det mesta försvinner problemen lite fortare om man låter det ha sin gång.
Sen tror jag det är bra att äta ordentligt totalt sett, inte snåla på maten.
Hoppas du snart mår bra, bättre, igen. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du har ju bara hållit på i drygt fyra veckor… Din trötthet och huvudvärk har med omställningen att göra, som i vissa fall tar lång tid, för andra går det fort.
Snabbt går det om man gör en brutalomläggning till fett och protein- men å andra sidan får man antagligen kraftigare omställningsbesvär i form av trötthet, yrsel, huvudvärk, humörsvängningar, fysisk svaghet.
Detta kan man känna av även om man gör en lugnare omläggning där man trappar ned kolhydraterna gradvis, och om du följer Annikas böcker så är min gissning att det är den varianten du följer just nu. Därför kommer du kanske ha dessa symtom under lite längre tid än om du t.ex följt Skaldemans böcker som förordar en striktare linje- vilken visserligen kan svårare att ta till sig, men som jag personligen tror är att föredra för diabetiker.
Vill du har några enkla riktlinjer så kan du försöka följa dessa:
- Ät så få livsmedel som möjligt som har en förpackning med en innehållsförteckning ;-)
- Basera alla dina mål på protein och fett- protein i form av t.ex fisk, fågel, kött, skaldjur. Fett i form av smör, kokosfett och (ej uppvärmd ) olivolja om du vill ha olja på t.ex grönsaker. Fett kan du också få i dig i form av kalla såser som bearneisesås, majonnäs, aioli o.dy men läs innehållsförteckningen först om du köper färdig.
- Lägg till grönsaker som har ett lågt kolhydratinnehåll men se till att det är i en mängd som innebär att de är ett tillbehör- inte huvuddelen av måltiden.
- Slutsats: ät dig mätt på protein, lägg till en fettkälla om köttet inte redan är fett och några tuggor grönsaker. Klart!
- Är du sugen/hungrig på något till fikat/mellan måltiderna så ät ett kokt ägg, lite ost- t.ex brie- eller några ost och skinkrullar, gärna med lite smör inuti.
- Se sådant som naturell yoghurt eller fil, grädde med bär o.dy som undantag, något man äter vid enstaka tillfällen eller till dessert ibland- inte något du äter så gott som dagligen.
- Drick inte mjölk, försök undvika sockerfri läsk/saft så mycket som möjligt. Drick vatten som måltidsdryck, smaksatt om du så vill med gurka, citron o.sv.
- Speciellt viktigt den första tiden, innan du kommit förbi omställningsperioden, är att du äter när du är hungrig och även när du känner sug, och att du ser till att du inte får i dig för lite fett! När kolhydraterna tas bort som den huvudsakliga energikällan måste du ge kroppen energi någon annanstans ifrån istället, och det är där fettet kommer in. Gör du inte det tvingar du kroppen igenom en onödigt lång och besvärlig omställningsperiod.
Det var väl ungefär vad jag skulle vilja tipsa om, sedan gör du som du själv vill förstås. Lycka till!