Kolhydrater och immunförsvaret?
Är ny här så ha överseende med att jag kan ha postat i fel grupp. Jag har försökt söka, men förstår mig inte riktigt på det här forumet än. Om det finns en liknande tråd någonstans, länka gärna!
I alla fall. Under det senaste året då jag ätit lchf så har jag väldigt sällan varit sjuk. Vilket jag läst mycket om att det är helt i sin ordning med den här kosten. Men, de gånger jag blivit sjuk är när jag dagen innan fått i mig för mycket kolhydrater eller medvetet "fuskat". Det är så extremt tydligt. Det är alltså bara då som jag blivit förskyld, eller haft feber. Så jag är väldigt nyfiken på sambandet, vad som händer i kroppen osv.
Är det någon som upplevt samma sak? Någon som vet lite utförligare varför det är så?

Jodå, dom få gånger jag råkat få en förkylning de senaste åren har nästan alltid varit strax efter ett större avsteg 
När jag började med kosten försvann förkylningarna helt
Det tog tre hela år innan jag fick min första förkylning på Lchf-kost
Dom få jag haft sedan dess har alla varit milda och gått över helt på några dar, ibland tom efter bara en natt med god sömn
Har blivit "förkyld" typ 4 gånger på strax över ett år på LCHF.
Men, vill säga men, jag har aldrig haft feber. Har haft ont i halsen, snuvig osv. Men aldrig fått feber. Har blivit förkyld då jag blivit väldigt nerkyld. Har ju inget späck som skyddar längre.
är väldigt lindrigt sjuk nu om ens något. Har ätit LCHF i dryga tre år.
Vårt imunförsvar byggs av bakterier och sitter till stor del i magen.
När de mår bra mår vi bra.
Genom att äta fet mat håller vi kroppen i en lugn tillvaro inga bs svängningar, inte in och ur svältläge hela dagarna.
Så när vi gör ett stort avsteg stressar vi kroppen och balansen i magen förändras, dväs balansen i vårat imunförsvar.
???
Kan det vara något åt det hållet kanske.
Tror inte jag har varit förkyld sedan jag hade the swine flue för två år sen och före det.. näeh.. Influensa är ju virus, jag är lite mer sårbar när det gäller virus än när det gäller baciller. Men de årliga 'vanliga' flunsorna slipper jag tydligen.
Baciller biter inte alls, typ, verkar det som. Möjligen några timmar början till halsont och frusen. Men efter en natts sömn - som dufva skriver - så är det borta.
Har heller aldrig magsjuka. Kan umgås med folk som snorar, hostar och spyr, men nej.. jag har klarat mig.
(Fyra år på LCHF)
Knock on wood.. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, jag har upplevt samma sak. Ett av mina stora hälsoproblem INNAN jag testade Atkins var just att jag blev sjuk, fick influensa, förkylningar ofta - hela tiden.
Sen försvann allt, och jag kan inte förklara varför - ingen annan heller.
Under den tiden jag åt LC så var jag nästan aldrig sjuk, men sen när jag började med vanlig kost igen så har det kommit tillbaka.
Jag tycker inte jag kan skylla på stress eller annan förklaring heller, jag har varit väldigt stressad ibland när jag ätit LC - jag åt det ju under flera år, väldigt ordentligt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har nog aldrig varit så mycket sjuk som sen jag började med LCHF.
Men då mest i sjukdomar som kräver penicillin, lustigt nog. Alltså halsfluss, bihåleinflammation, luftvägsinfektion, urinvägsinfektion, etc. Förkylningar är i regel få och milda. Men kostbytet sammanföll med att jag började pendla och blev mycket stillasittande. Dessutom har jag ett stort sockermonster att tampas med. Och jag vinner inte alltid. Så jag skyller inte på kosten. Men jag hade nog hoppats att den hade hjälpt mig att bygga upp mitt immunförsvar mer.
Vilka fettkällor använder du dig av.
Och vilket kött använder du?
Och hur ser dun energifördelning ut?
Jag var inte mkt sjuk innan jag lade om kosten heller. Senaste gången jag hade feber var 2004, då jag samt barnen hade influensa. Mannen var bortrest, så ngn hjälp av honom hade jag inte heller….
Kan få halsont dagen efetr att jag ahr fuskat, men det är oftast det enda.
Härligt att slippa vara sjuk!
Vi har en på vårt jobb, både hon o dottern är sjuka mkt. Hade hon ätit bättre, oftast mat från McDonalds etc, så tror jag att hon hade varit frsikare. Hon ser ganska trött/glåmig ut oxå.
#8 Jag har hållt på med kosten i drygt tre år. Använder mest smör och lite majonnäs som fettkällor. Grädde i kaffe och grytor. Creme fraiche används i perioder. Kött? Tjaa, det mesta. En hel del nöt, lamm, vilt men också fläskkött. Lax, räkor och lite vitfisk blir det också. Och ägg förstås. Frukosten består av ägg och lax i regel. Och så en hel del kålgrönsaker som broccoli, vitkål och blomkål som tillbehör till måltiderna. Plus bladgrönsaker.
Energifördelning har jag ingen aning om. Jag matregistrerade lite när jag var ny på kosten och såg till att det blev rätt men nu ids jag inte. Jag äter tills jag blir mätt, max tre gånger om dagen (ibland två). Inga mellanmål, om man inte räknar kaffe.
Men som sagt, jag tror inte att det beror på kosten utan på mitt sockerberoende som jag inte lyckas övervinna, i kombination med lång pendling, stillasittande och övervikt. Kör nu en period då jag tillför goda bakterier i form av youghurt och piller från apoteket. Äter visserligen penicillin nu så det har väl marginell effekt just nu men jag tänkte försöka fortsätta ett bra tag till för att se om det har effekt.
Är numera mycket sällan sjuk i förkylningar med feber, hosta o.dy, halsont kan jag få då och då men mycket sällan regelrätta fökylningar- trots två barn i skolåldern som drar hem både det ena och andra flera ggr/året.
En gissning är att det beror på att inflammationsgraden i kroppen ligger lågt, tack vare att lchf innebär att man äter en antiinflammatorisk kost- dvs inget spannmål eller oxiderande vegetabiliska fetter.