Presentationsteknik
Jag har just läst hur maasaiernas ledare framför sina tal och informationer för att vara säker på att allla lyssnar ordentligt.
De tillämpar en pedagogisk teknik som inte ännu nått västerlandet.
Under sina tal gör det plötsligt en mycket kort paus - och säger sedan: Säg tio!
Varpå alla närvarande ropar: Tio.
Talet kan variera och är aldrig två på varandra följande siffror. De kan också använda helt andra ord växelvis med siffrorna, för att höja medvetandenivån och lyssningsintensiteten.
Jag vet att vissa talare här i väst ibland ber publiken räcka upp en hand eller eljest indikera att de gjort eller hört talas om något som nämns.
Kanske fungerar maasaimetoden bara om publiken är medveten om att dess medagerande krävs.
Skulle ni vilja vara med som publik vid ett evenemang som tillämpar maasaimetoden?
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Är du i planeringsstadiet för ett föredrag för att testa metoden?
Om det är meningen och händelsen inte ligger alltför långt bort, geografiskt alltså, så kan jag tänka mig att vara med.

Det är ju allmänt känt att man som föreläsare bör försöka engagera publiken på något sätt. De tar in budskapet bättre om de själva är aktiva än om de bara sitter passivt tillbakalutade och lyssnar, då är det lätt att tankarna glider iväg.
Däremot har jag aldrig hört talas om att man skulle plötsligt bryta av med något som inte har något som helst med ämnet att göra. Som åhörare skulle jag nog bli både förvånad och irriterad om jag plötsligt skulle ropa ut något helt meningslöst. För mig (som tycker mycket illa om att bli tillsagd vad jag ska göra!) skulle det kännas sektigt och fånigt.
Att man t.ex. lägger in en handuppräckningsfråga som har med ämnet att göra, av typen "hur många har varit med om det här" (inget som är känsligt förstås) kan däremot vara ett bra sätt att väcka publiken.
Även reklammakarna känner till det här och försöker få mottagarna att bli aktiva på olika sätt. Alla dessa tävlingar där man ska skriva en slogan om företaget handlar inte, som många tror, om att de har slut på idéer till sina reklamkampanjer utan om att få många människor att tänka aktivt kring företaget och själva producera positiva omdömen. Mycket mer effektivt än att försöka få dem att lyssna på ett reklambudskap medan de sitter nedsjunkna i tv-soffan med en chipsskål i knät.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
..tio!