recept - kryddblandningar
Har letat igen på internet och funnit dessa recept, som jag vare sig näringsberäknat eller prövat (ännu)
Berbere
tillagningstid 20 min
Ingredienser: 2,5 dl portioner
0,5 tsk mald svartpeppar
0,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald koriander
0,5 tsk bockhornsklöver frön
2 krm mald muskotnöt
1 krm mald kryddnejlika
1 krm mald kanel
1 krm mald kryddpeppar
2 msk finhackad gul lök
1 msk finhackad vitlök
2 rostad röda paprikor urkärnade och skalade
3-5 urkärnade och finhackade starka röda chilifrukter
3 msk vatten
2 msk neutral matolja
2-3 tsk salt
Gör så här Rosta de torra kryddorna på svag värme under omrörning ca 5 minuter i en nonstick panna. Tillsätt sedan vitlök, lök, chili och den rostade paprikan. Rör om och tillsätt vatten, olja och salt koka upp och mixa sedan till en slät pasta i mixerkanna eller med mixerstav.
Berbere är en stark och smakrik Etiopisk kryddpasta som ofta används som bordskrydda eller smaksättare i grytor av olika slag, för oss svenskar passar den till lamm, fläsk, kyckling och nötkött. Perfekt som het grillsås eller blanda ut ett par matskedar med en matsked socker och pensla på ditt grillade kött de sista fem minuterna på grillen.
Fivespice
Tillagningstid 5 min
Ingredienser: 16 portioner
2 msk krossad kanelstång
2 msk torkad ingefära
2 msk stjärnanis
2 msk fänkålfrö
2 msk kryddnejlika
0,5 tsk svartpepparkorn
Gör så här Mal alla kryddorna till ett fint pulver i en kryddkvarn, förvara i en tättslutande burk.
Detta är en traditionell kinesisk kryddblandning, brukar användas till fläskkött i olika variationer
Tandoori RUB
Tillagningstid 5min
Ingredienser: 6 portioner
0,5 tsk vitlökspulver
1,5 tsk paprikapulver
3 krm cayennepeppar
1 tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald ingefära
1 tsk salt
1,5 krm mald kardemumma
1,5 krm mald kanel
Gör så här Sätt alla kryddor I en burk med lock skaka om så att allt blandas ordentligt. Denna indiska kryddblandning ändvänds till tandoori kyckling, chicken ticca men passar även bra till andra kyckling, fisk och lamm maträtter. Blanda gärna med lite yoghurt och marinera din råvara i det över natten
Det låter gått, Tikka Masala har jag hemmagjord i en burk därhemma…
Numer pensionär i Nynäshamn
Du är ju fantastisk! Tack!!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Jaha. Och receptet tack!
Jaja mera reccept.
Tack tack tack