Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2096 ggr
lenaclara
0

Hjälp, jag fattar ingenting!

Jag har tidigare gått på Viktväktarna, där jag gick ner 18kg på kort tid. Sen blev jag gravid, gick upp 35 (!), varav jag ännu, tre år senare, inte lyckats gå ner de sista 15. Tänkte först köra en sväng med viktväktarna igen men så slutade jag äta pasta och helt plötsligt försvann min svullna mage och jag insåg att det nog låg nånting i det här med kolhydrater osv.

Iaf, jag tänkte nu prova på lchf. läser, läser, läser och läser lite till men vet inte om jag blir så mycket klokare. Jag förstår att jag ska byta ut kolhydraterna mot fett´, men sen då? Hur mycket fett ska jag äta? Hur mycket kött ska jag äta? Om man ska äta 1g protein pr kilo, som jag läst nånstans, och jag väger 85, ska jag då äta 85 g kött/dag? det är ju jättelite!

Jag behöver någon slags tumregel, jag är rätt säker på att jag annars kommer äta för lite fett eftersom jag inte är van vid det. jag är ensamstående mamma med heltidsjobb, möjligheten att stå o räkna energiprocent och sånt känns därför svindlande liten.

Så, tumregel behöver jag, eller kanske någon slags tallriksmodell för lchf, finns det?

Tacksam för svar,

Clara

MimLan
0

85 gram protein är inte 85 gram kött. 100 gram kött innehåller c:a 20 gram protein.

Du skall ta en proteinkälla, lägga till fett om proteinet inte är fett i sig, och grönsaker för pynt. Ät tills du är mätt, upprepa när du är hungrig. (Med andra ord ät mer om du blir hungrig för snabbt, ät mindre om du blir hungrig för sällan och det är socialt opraktiskt.) Lär känna din kropp, diktera inte vad den skall äta. Lyssna på signalerna.

lenaclara
0

hihi, grönsaker för pynt…låter schysst.

jaha ja, då är det ju monstermycket kött! låt säga att jag då äter de här 85 grammen protein, hur mycket fett ska jag då lägga till?

MimLan
0

#2 Så mycket som du blir lagom mätt på. Äter du för mycket blir du bara hungrig långt senare. Äter du för lite blir du hungrig tidigare. Efter någon månad har du vant dig vid vilka mänger som passar dig i praktiken.

Det här är inte en fix diet som du kan få glasklara svar på, för allt handlar om vad som funkar för dig och din kropp. Du kan inte välja bort att lära känna hur din kropp fungerar.

nicesandra
0

om du äter kryddsmör eller kokosfett: en matsked, om du äter gräddsås, 2-3 matskedar  - "lagom". om du äter en fet köttbit, lite mindre, bacon: inget.

testa dig fram. du kommer må illa om det blir för mycket, du kommer inte känna dig mätt om det blir för lite. det finns inga lagar eller regler att rätta sig efter, bara din kropps egna!

och nej, det är inte monstermycket kött. en vanlig dag för mig: en karréskiva i normal storlek och en laxfilé à 120-150 gr ca. plus frukost på 3-4 ägg. MAX, jag lämnar ofta rester på detta. tänk på all potatis du "slipper" äta ;)

lenaclara
0

#3.att det inte är någon fixdiet är jag på det klara med. Likväl behöver man som nybörjare enkla och handfasta råd, det är dessa råd som förhoppningsvis senare leder till att man hittar just sitt sätt.

#4. jo! men du vet jag tänkte att det ju blir 400 gram kött…tänkte inte på äggen där vet du…gud jag fattar inte hur du klarar av så många ägg…mår illa efter två.

vad menas med det här 80/80/20?

MimLan
0

#5 Börja med att läsa länkarna som finns i tråden "13 artiklar jag smo nybörjare har stor nytta av!". Den finns bland de översta trådarna här till vänster.

Phille03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar säga så här: Tänk Dig tallriksmodellen, ta bort pastan/riset/potatisen, lägg ett kryddsmör där pastan/riset/potatisen skulle ha legat. Voila! Klart!

I början gjorde jag nog felet att äta för mkt grönsaker samt för lite fett, men som en del andra har skrivit, äter man för lite fett blir man hungrig o äter man för mkt blir man illamående.

Lycka till!

Phille03
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Margareta
0

Hej och välkommen hit.

85g protein kan bli för mycket för då äter du protein även för din övervikt.
Behöver du så mkt för att bli mätt så är det ändå ok, men tänk på att det är i huvudsakt fettet som skall göra dig mätt, inte jätteportioner kött/fisk/fågel/ägg.

Ett bra sätt är att göra som du fått tips om. Plöj igenom det som är skrivet för nybörjare! Det kommer du långt på.

Numer pensionär i Nynäshamn

tistelflikkan
0

#9 jag har förstått att tanken är att man ska äta ca 1 gram protein per kilo önskad vikt, inte nuvarande vikt. stämmer det? jag väger iofs inte alls min mat men det är bra att ha lite att gå efter. och är det då totalt per dag? känns som att det blir lite mat i slutändan?

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

kaisakavat
0

Jag tror inte alls att 85 g protein är för mycket - det är inte bara musklerna som behöver protein. Sen tror jag det är bra att äta stadigt i början för då är det lättare att hålla kursen. Mindre risk för hunger och sug om man är mätt. Glad

Det är inte jättenoga med 'hur mycket fett', bara man inte snålar. Kryddsmör, cremefraisheröra, gräddsås, bearnaise.. Stek i bra fett och låt det hänga med till tallriken sen.

Var inte rädd för att äta ovanjordsgrönsaker heller - de innehåller inte mycket kh och är bra både för ögat och för smak - om man gillar dem alltså. Glad

MimLan
0

Att äta per kilo önskad vikt känns som ett upplägg som faller pladask om man gräver lite i det. En person som väger 125 kg och en person som väger 75 kg, men har 65 som önskad vikt skall alltså äta lika mycket protein?

Jag har dessutom testat att äta per faktiskt kilo och dragit ner mot per önskat kilo, (och med likadan kalorimängd). Jag mådde bäst när jag åt kring faktisk vikt, och blev mindre pigg när jag drog ner mot önskad vikt.

Margareta
0

Jag har lärt mig att man succesivt minskar proteinmängden mot önskad vikt.
Gör man inte det är det träning som gäller för muskelbygge.

Dvs allteftersom vikten minskar måste man minska portionerna.
Det innebär att en som väger 125kg äter för tex 115 kg och en som väger 75 äter för 65 kg.

Numer pensionär i Nynäshamn