Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4067 ggr
bathony
0

Kokosfett

Hej!

Jag har precis köpt hem en burk kokosfett (Biofoods), då kokosfettet är så välgörande, men är lite osäker på vad jag kan använda den till.

Jag kommer ihåg att Anna Skipper lät några av sina kandidater i prog "Du är vad du äter" äta typ 1 msk kokosfett om dagen. Den intogs rakt upp och ned. Jag funderar om jag ska göra likadant, men är osäker på om det är en dålig/bra idé?  

Sedan har jag hört att en del har i kokosfett i sitt kaffe: Vilken mängd rör det sig om? Och kan man samtidigt ha i mjölk/grädde? (jag kan inte dricka kaffet svart - urk.) :) Eller blir det kaka på kaka effekt då? Jag kanske ska inflika att jag försöker gå ned i vikt.

En annan sak jag undrar över är också hur stor mängd kokosfett/dag man ska ha i sig? Just nu förvarar jag burken med kokosfett i kylskåpet, men när jag öppnade den för att smaka lite på den var den alldeles stenhård. Kan man förvara den öppnade burken i rumstemperatur ist, eller förstörs den då mån tro?

ops, det blev visst en hel del kokosfettfrågor… :)

Tacksam för svar

Laurel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag tar en msk morgon och kväll och blandar den med litet Turkisk yoghurt. Den är klumpig och hård men jag hackar den så gott det går. Det smakar inget så det är bara att smaska på!!

MimLan
0

Börja med en tesked. Är man ovan kan det bli en jobbiga effekter i magen.

Vad menar du med kaka på kaka-effekt? Allt man intar är kaka på kaka, kroppen räknar allt oavsett vad det är?

Här och var sägs 40-45 gram/tre matskedar om dagen är en bra dos. Testa och se var du landar och vad so passar dig.

Det går bra att förvara den i rumstemperatur.

[Columba]
0

Jag har mitt kokosfett i rumstemperatur. Jag använder 1 msk + 1 msk vispgrädde till en kopp kaffe 2 gånger om dagen. Det tycker jag är jättegott,

Beate
0

Jag tar en tesked på morgonen, ibland som det är och ibland i en kopp te. Jag använder också kokosfett att steka i, mest när jag lagar asiatisk mat. Jag har burken ståendes i skafferiet, det håller sig bra och härsknar inte.

Henkez
0

Kokosfett kan man använda till mycket. Jag brukar äta en sked per dag. Använder det också till att smörja in min gjutjärns stekpanna, smörjer in mig ibland om jag blir torr, man blir mer solbränd om man smörjer in sig om man ska sola, det ska vara bra för viktminskning också.

bathony
1

Tack för alla svar! Nu står kokosfettet i skafferiet. Att ha det i kaffet funkar hur bra som helst. Till en början var jag lite skeptisk p g a den oljiga konsistensen, men det gick över. :) Läpparna blir ju lena på kuppen och det är ju ett extra plus. Ska nog ta och smörja in min gjutjärnspanna jag med. Händerna har också fått prova lite av fettet och det blir så mjuka. :)

Phille03
0

Jag brukar smörja in ansiktet med kokosen. Igår smorde jag in mina fötter samt hela familjens händer, vi är ena rediga torrisar.

Första gången som jag kletade in fettet i ansiktet sa mannen; Man ska inte ha maten i ansiktet.

Steker mina omeletter i det samt har jag det i kaffet/théet.