Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 6181 ggr
[RipleyKatten]
0

OT: Sena kvällar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej. Här är jag, the ål-matey Ripleykät. Trots att jag är LCHF'er har jag otroligt svårt att somna. Just nu sitter jag och stirrar in i väggen och lyssnar på någon radio ( what's wrong with that radio) kanal som spelar Hävi Met'l.

Är jag den enda som fortfarande har svårt att somna? och när man väl lyckas, om man lyckas, har helt rutten sömn.

Så yeah? Man har ju hört från en viss film att i rymden hör ingen dig skrika. Vad jag vill säga med det… äh. Jag är så väldigt trött, men kan inte sova, för när jag lägger huvudet på kudden så ZZPPPPT piggnar jag till. Ber egentligen inte direkt om råd, mer att man kanske kunde tja, venne… dra och sno Mona Lisa.

Bilden är random, och om du skrattar är det ett möjligt tecken på övertrötthet, eller bara.. äh, jag vet inte? Eller så är det helt enkelt inte din typ av hewmor?

Wildrat
0

Jag har ofta problem med dålig sömn men har upptäckt att jag sover djupare och mer effektivt av hög dos med B-vitamin (tex Ledins Mega B). Tar en tablett på kvällen och sover sen ok. Men jag kan inte ta varje dag, då börjar jag bli trött på dagarna också…

[RipleyKatten]
0

Åh ja ja, nu börjar det igen. Men antar att alla här är härligt sömniga och snart ska nanna gott?

Keeks
0

Inte en chans, lär vara uppe till minst 02 igen -.-

[RipleyKatten]
0

Ush, vad gör du för att fördriva tiden? Ligger du & vrider & vänder dig? Eller TV, Radio, böcker?

Keeks
0

Surfar iFokus och har en riktigt kass konvo över skype

kaisakavat
0

Korsordstidningar, fåniga internetspel, laga mat.. läsa forskningsrön.. städa garderober.. Nej, det sista var på skoj! Glad

Jag är sjukt insnöad på Sudoku, gör det med hela hjärnan släckt utom just den lilla logikdel som hanterar just det.. Nästan-sover..

Måste du upp tidigt?

Att inte kunna somna - på det sättet som du beskriver - låter som stress. Åtminstone blev jag sån när jag stressade som en galning. Mina polare - pluggade då - brukade ha brainstorming kring hur de skulle kunna få mig att sova.. kreativa förslag kan jag säga..

Gick omkring som ett levande lik.. Sen blev jag jättesjuk, viktigt att ta insomningsbesvär på allvar.

Provat melantonin?

Resonerat med doktor?

[RipleyKatten]
0

Vad irriterar på skype? Personen du talar vid eller är ljudets kvalité undermålig?

Jag antar att jag har en hel del inre stress, men utåt stressar jag aldrig. Det liksom, händer aldrig. Eller tja, nästan aldrig. Antar att det é livssitsen som spökar. Hur jag än ponerar återvänder jag alltid dit.

Melantonin?

Jag litar inte på sjukvården, är inte paranoid. Men kan dra samma likhet med min "mogna misstro" angående politik.

Lägger in en rolig bild så mitt inläg inte blir för bittert.

Keeks
0

Personen jag talar med, vet inte ens varför jag fortsätter konversationen, jag måste vara masochist -.-

kaisakavat
0

Äsch då, jag stavade fel. Det heter Melatonin och är ett hormon som finns i kroppen, har med olika saker att göra, t ex sömn. Om man tar extra av det så hjälper det till med insomningen.

Inte helt lätt att få tag på.. Finns att köpa på vissa internationella flygplatser men i Sverige måste man nog få det på recept via läkare. Och det heter nåt annat då.. minns inte vad.

Eller annan insomningshjälp. Finns ju diverse piller.

Vet inte vad du menar med 'livssitsen'.. men om saker är åt fanders, så mår man inte bra.. och det innebär stress på olika vis. Ofta mer stress än man själv fattar.

Det är jätteviktigt att kunna sova - utan sömnen blir allt bara värre.

Tillägger: Jag har inte heller världens största förtroende för läkare.. suck.. men om du har ett konkret problem, som insomning, så kan de troligen hjälpa till.

[RipleyKatten]
0

hah.. jo, håller på med en grej nu och det känns som att jag mest straffar mig själv för att jag vägrar ge upp.

Jo, hade en hel del sömnproblem när jag var yngre. Kunde vara uppe i dagar tills jag däckade. Detta började åter igen hända för ett år kanske. Vissa perioder har jag tur och somnar runt tio på kvällen och går upp runt 6. Har ingenstans att gå till, t.ex skola eller jobb, men klarar inte av att vara den där stereotypiska arbetslösa som är uppe halva natten och sover halva dagen. Vissa dagar har tagit "hjälp" av vodka. Men det är ju absolut inte bra öht.

Keeks
0

Heh, vet hur det känns, envis som synden xD

Hade rätt grava sömnproblem parat med Depression för ett par år sen. Fick några väldigt bra insomningstabletter då, kan inte för mitt liv komma på vad de heter just nu men de hjälpte mig att sova en hel natt och att komma tillbaka till en vettig dygnsrytm utan att känna mig groggig eller illamående dagen efter vilket hade varit fallet innan på andra tabletter.

kaisakavat
0

Vodka.. nono… Som sömnmedel alltså.. Glad

Hjälp dig själv genom att gå till doktor och få sömnmedicin, nån sort.

Du är ju vettig som vill ha någorlunda ordning på saker.

[RipleyKatten]
0

Hoppas i alla fall att du tar dig ur situtationen bättre än vad jag kunde ta mig ur min.

Hur såg dina nätter ut? Kanske fel att fråga då jag inte kan relatera till Depression.

Jag har en viss illvilja gentemot tabletter, då inga jag testat någonsin fungerat på mig. Eller tja, i alla fall ifrån då jag var tolv år eller så, slog i huvudet så jag kommer ej ihåg mycket innan den perioden. Men vad jag kommer ihåg efter det så har tabletter inte hjälpt nämnvärt. Senast jag testade var några muskelavslappnande tabletter från läkaren. Dom hjälpte ungefär som jag trodde. Ingeting.

Annat att jag fick lite svårt att röra på mig, men huvudet var på topp.

[RipleyKatten]
0

Önskar jag hade din entusiasm. Kanske borde berättat att dom läkarna jag träffat här i mitt område, Färgelanda, Uddevalla, Bäckefors. Har inte hjälpt ett dugg. Så fast i sina rutiner, stämplade vidare mig som ett paket.

Och extremt tragiskt nog hjälpte lite vodka mig mer än vad mängder med läkarbesök gjorde. Nu vågar jag inte dricka längre med tanke på vad alkohol gör mot kroppen, och att det hämmar träning (?)

Men nog är jag sugen på lite avslappning.

Keeks
0

Mina nätter bestod antingen av att rastlöst vanka omkring i lägenheten eller sova korta snuttar, kunde vakna 10-12 ggr på en natt, inte bra för varken psyke eller kropp.

Jag är inte heller så förtjust i tabletter, har alltid haft någon konstig uppfattning att det skulle vara bättre att härda ut. Dessa funkade dock, vilket var tur annars hade jag nog varit färdig för en krama-mig-själv-tröja vad det led.

[RipleyKatten]
0

Låter förjävla hemskt.

Personligen var/är jag sådan som sagt, uppe tills jag däckar.
En grej från förr som nästan knuffade ut mig för kanten var en morgon när jag var typ 14 år. Hade varit uppe nästan två dagar i sträck, sovit några timmar. Så ungefär runt sju på morgonen såg jag en sak som jag har svårt att tro faktiskt var där.

Satt vid köksbordet och tittade ut, såg jag en unge på en cykel, men ansiktet såg ut som en häxmask, så antingen var det en unge med en häxmask, eller såg jag i syne. Hemskt var det i alla fall.

Keeks
0

Det är inte helt ovanligt med hallucinationer pga sömnbrist, har själv haft ett par otäcka upplevelser, bla en gång när jag trodde att det kröp insekter över hela golvet och bakom tapeterna. Det kan sluta i psykos om det vill sig riktigt illa.

Förhoppningsvis ska det väl inte gå så långt för din del, finns det nånting förutom sprit som kan lugna ner sinnet? Verkar som du ältar nånting i din nuvarande situation, finns det något bra minne eller en bra plats du kan fokusera på för att lugna ner tankarna och känna dig mer avslappnad?

När det var som värst för mig tände jag ljus, släckte alla lampor, la mig i sängen och upprepade samma mening i tanken: Allt kommer att bli bra. Ibland hjälpte det, ibland inte.

[RipleyKatten]
0

Låter inte trevligt.. speciellt då jag känner obehag inför " creepy crawlers"

Hittils har jag inte funnit något som ger mig avslappning lika bra som vodkan. Det som är så "bra" med vodkan är att tankarna stängs av, och det är för mig viktigare än den avslappning musklerna får.

Tror jag har ältat ända sen tonåren, men vem har inte det? Jag vägrar ha någon typ av offermentalitet. Väljer hellre att se det hela med extrem svart, och egentligen mer än ofta, ganska plump humor.

Keeks
0

Nej det var väl inte det mest behagliga jag varit med om heh.

Nej offermentalitet har inget med saken att göra, ibland mår man dåligt/ältar/stressar, punkt slut. Tycka synd om sig själv eller att se sig själv som ett offer gör väl egentligen bara saken värre. Dock kan det ju vara bra att få respit ifrån det ett tag, vodka är som sagt kanske inte det bästa men vad ska man göra.

Nej jag får väl ramla i säng nu, jag återkommer om jag kommer på något vettigt, alternativt får jag väl klappa till dig med brödkaveln så du knoppar in lite snyggt på ett par timmar ;)

[RipleyKatten]
0

Jo, ska nog försöka lura john blund att förföra mig, kanske får bjuda honom på ett par vodkadrinkar.

Men imorrn är jag nog tillbaka till tråden likt denna….

http://www.youtube.com/watch?v=xPnM-NgbPgQ

Anders-S
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Be att få en remiss till Sömnlab.  Då får du registrera din sömn, andning och syreupptagning en natt varefter görs en analys av sömnkvaliteten, t.ex. snarkning.

Själv somnar jag av enformigt tal. Högtidliga middagar med långa tal har alltid varit en plåga för då sover jag långt innnan desserten, vilket brukar vålla viss munterhet. Gäller att hålla ut och inte hamna i djupsömn innan dansen börjar.

Klarar inte att lyssna på väderleksrapporten i radio. Somnar redan i Skåne och får aldrig reda på vad vädret är i Västkustområdet.  Kulturkvarten OBS i SR P1 är lika illa. Oavsett hur intressant ämnet är sover jag redan efter några minuter.  Så om jag är överstimulerad och inte kan somna så startar jag OBS på datorn och släcker skärmen.  Det fungerar lika bra som om man läser en godnattsaga på kvällen för ett barn.

Ezil
0

Oj, känner verkligen igen mig. LCHF hjälper inte mot insomningsproblem för mig heller, snarare tvärtom tycker jag, är piggare ännu längre, fram till morgonkvisten när alla ska åka till till jobbet. Sjukt frustrerande, då det inte spelar någon roll om jag sovit 0 eller 15 h när natten smyger sig på.

Däremot är jag trött som få fram till 16.00 alla dagar i veckan, lyckas jag hålla mig vaken (brukar somna sittandes eller känner mig så sjuk att jag måste lägga mig) har jag världens tryck i huvudet fram till den tiden. Är det något du känner igen?

Har också verkligen ångest över det här, just nu har jag inga tider och passa, men hur ska jag klara ett jobb? För 5 år sedan när jag jobbade på industri somnade jag framför maskinerna. Får heller ingen hjälp av vården, de avfärdar problemet som Depression, trots att antidepressiva/ångestdämpande (mår inte ens psykiskt dåligt) inte gör någon skillnad i mitt fysiska mående. Har gått på utredning ca 1 år nu, som jag varje månad får tjata mig till att den fortsätts. Känner mig bara som en fånge i min egen kropp, vill bara orka en vanlig dag.

Nu blir det kanske långt men vill följa tråden, får du hjälp kanske det är något jag kan prova osv. Så fortsätt gärna skriva, själv är jag inte den som egentligen gillar och skriva ut såhär, men det är ett sådant stort problem.

Tyvärr känner jag med att lite alkohol är det enda som lyckats stinna huvudet som går på högvarv. Kan vara slut i kroppen men huvudet vill aldrig sova. Har också provat sömntabletter/muskelavslappnande, fungerar inte på mig heller, förutom såsom du beskrev.

[RipleyKatten]
0

Kanske lika bra att börja tidigt idag. har huvudvärk efter ha blivit tvingad att gå en halv mil i rusk och mörker. Var och köpte ägg vid en bonnagård, och bilen la av. Så vart tvungen att gå hem. Sure, promenaden var skön. Men kylan bet till.

Men trött, nej.

amabile
0

Under en 10-12 årsperiod (började nångång slutet av -90) sov jag nästan inget. Gick och la mig, och hamnade i något ingenmansland i bästa fall, kändes som jag liksom svävade en två dm ovanför sängen, ibland kändes det som att huvudet hamnade mycket lägre än fötterna…

En extremt bra natt kunde jag få ihop till kanske ett par timmars sömn, sönderhackad i 8 pass… "Sömn"?

Tankarna malde och malde, men de handlade inte om så mycket vettigt, de bara fanns där! ALLT gicks igenom, världsproblem till smulor på golvet, utan att jag kom fram till något, och tankarna fladdrade hit och dit och inget hölls samman, fragment, som bitar av 10st 1000-bitarspuzzel blandats ihop och sen ska försöka delas upp i rätt kartonger! *Lycka till…!*

Sen jag börjat med LCHF har jag börjat kunna sova, framförallt sen jag börjat ta tillskott av L-Tyrosin och Magnesium. Tyrosin har med sköldkörteln att göra, T3 och T4, samt är nödvändigt för bildandet av adrenalin, noradrenalin och dopamin med flera signalsubstanser. Brist ger symptom som trötthet, viktuppgång samt nedsättning av sköldkörtelns funktion. Magnesium är avslappnande. Denna kombo gör att jag sover kanske 3-4 timmar i allafall, med några uppvaknanden. Alltid stentrött och död på morgonen när kl ringer, kvällspigg. Men måste ju upp och iväg på jobb. Skulle hellre jobba kvällar, typ 17-01, men har skolbarn hemma, så det får vänta några år till!

Jag har inte haft en enda dröm på 15 år tror jag! Drömmer gör man ju när man är nere i djupsömnen, då kropp och hjärna vilar "på riktigt".

Var på väg (tog varningssignalerna på allvar) att krascha i väggen feb 2010, pga sömnbrist, mycket jobb, depression… hamnade hos företagshälsovården för några besök om sömnlösheten, som skickade mig till nån terapeut som jag gick hos nån månad för att finna svar på frågan varför jag inte sov, i maj 2010 började jag LCHF'a. Efter några veckor mådde jag så pass mycket bättre att jag sa till terapeuten att jag hittat ett bättre sätt att komma tillrätta med mina problem, som inte är psykiska!

På höstkanten 2010 började jag ta tillskott av D3-vitamin, rejält tilltagen dos, 12000 IE/dag, och det har hjälpt mig från att komma i de annars återkommande höst-, vinter- och vårdepressionerna! Och gett mig fina naglar! hihihi (nagelbitare sen födsel och ohejdad vana, men inte längre!)

I våras hittade jag L-Tyrosin, av en slump, och kände att detta måste jag bara pröva! Fann så småning om att kvällsdos av L-Tyrosin och Magnesium gör ganska gott för sömnen, även om jag fortfarande har svårt att somna. Läser eller löser sudoku eller prövar korsord, sen släcker jag och har på radion lågt, mycket lågt, minsta för högt börjar jag LYSSNA, och det var ju inte meningen! Testat ljudbok… nja, LYSSNAR ju på den, och slappnar därmed inte av!

Nu ska jag förpassa mig till sängen och se hur det går inatt! 1 timme eller 4?? Hur som, kl ringer på tok för tidigt, för somnar sällan före 01-02…

En dag i taget
Livet återvänder så sakteliga
Två steg fram, ett steg bak, två steg fram

http://slottetslillavarld.blogspot.com/

[RipleyKatten]
0

Inte trött ännu, trots kvällens prövningar. Och nu börjar man bli hungrig igen. Ush

amabile
0

Blev en tre fyra timmar, trött som f*n nu…

Strax iväg till jobbet. Hej hopp!!!

Ha en bra dag!

En dag i taget

helga61
0

Hej på er allihop!

Har läst hela tråden nu.Det verkar som att flera av er är rätt stressade!Av olika anledningar.

Jag får en tanke:

Är det någon av er som flyttat sin säng en eller ett par meter?Det kan göra skillnad!Ligger man på ett energifält så får man dålig sömn eller ingen alls.Jag vet att det låter som hokuspokus men för mig har det gjort skillnad.//Anki

julia61
0

Har ni testat akupunktur?

Själv så mediterar jag och somnar skönt, men vaknar många gånger per natt ändå. Fast några timmar blir det sömn i alla fall.

Lycka till med nätterna i alla fall.

Keeks
0

Hur gick det igår? Jag somnade runt 2-tiden som vanligt, sov inte så illa dock, vaknade bara en gång innan bebben tyckte det var dags att gå upp.

Beate
0

Hej! Jag har haft sömnproblem av och till och det är verkligen sjukt jobbigt! För min del har det hängt ihop med inre stress i samband med t ex situationer på arbetet eller när närstående varit svårt sjuka. Jag kan fortfarande bli förundrad över hur bra jag sover nuförtiden i jämförelse med hur de var under de fem åren på mitt förrförra jobb. Så det mentala och sin livssituation är nog det viktigaste att ta tag i.

Sen kan jag inte säga att jag sover jättebra nuförtiden heller, det kan absolut bli bättre och jag försöker ta till lite knep som jag läst om men det är ju sånt som är ganska självklara som t ex sova mörkt och svalt etc. Men här är iaf två länkar som kanske kan vara till hjälp just för lite mer allmänna råd:

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-8-sleep-more-deeply

http://www.stevepavlina.com/blog/2005/05/how-to-become-an-early-riser/

[RipleyKatten]
0

29

Mjo, det gick sådär. la mig runt ett tror jag, rullade omkring till två, beslöt mig för att läsa ut fjärde delen av Det mörka Tornet. Fast då låg jag och tänkte på det extremt sorgliga slutet istället :P

Kul men ändå tråkigt att så många skriver, det här med sömn är en värdslig sak..

Lite tidigare ikväll, men ska kolla in stället senare när "Fan-jag-kan-inte-somna" ångesten återvänder.

Keeks
0

Haha, ja ungefär samma sak hände mig igår, fick tvinga mig att tänka på rosa moln och bumbibjörnar osv xD

Jag hade tänkt försöka vara i säng till 22, vi får väl se hur det blir med det :s

[RipleyKatten]
0

Hoppas du lyckas! Annars finnes tråden här :)

tistelflikkan
1

jag har perioder när jag inte kan sova.. mkt irriterande! jag har alltid varit nattpigg iofs så jag har ocksp problem med att gå och lägga mig i tid även när jag är trött ;p

köpte för några år sedan valeriana som är ett naturläkemedel som ska hjälpa vid insomning. använde det bara en gång och tyckte det var riktigt obehagligt eftersom jag blev så snurrig… min sambo har dock använt dem och tycker de fungerar okej.

har använt en del avslappningsband, det kan faktiskt funka. man spänner och släpper muskler i hela kroppen och rösten e så tråkig att lyssna på att kombon gör att man somnar ;p

annars så har jag ett rätt o-ortodoxt tips och det är att onanera (eller ha sex med någon). då slappnar kroppen av och hjärnan blir lite mosig… (jag hoppas att jag inte stör någon som är pryd med detta tips nu… :p)

tycker att det kan hjälpa att motionera på dagarna.

själv ska jag nu försöka strukturera upp mina dagar bättre och börja komma i säng tidigare och även gå upp tidigare. men jag hatar att gå upp på mornarna… får se hur de går.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

[RockarFett]
0

Circadin heter den receptlagda varianten av Melatonin.

Jag ska strax påbörja en kur för första gången - verkar ju välbehövligt! Sitter och surfar nu när kl. är 3.Suck!

Keeks
0

Jo jag lyckades faktiskt däcka runt 23-snåret men sen vaknade knodden vid 01 och tyckte att; Nähäpp, nu blire inget mer sova, upp och hoppa, jag vill ha VÄLLING! Sen somnade jag väl om igen runt 4.30 tiden och bebben vaknade igen cirkus 6.00 -.-

Keeks
0

Har hört att Valeriana kan orsaka andningsstillestånd, stämmer det?

[RipleyKatten]
0

Tja, ett litet experiment av mig blev utfört halv åtta på kvällen igår.

Efter jag hade käkat blev jag astrött av någon anledning. Sen la jag mig och "somnade"

vaknade upp vid två, log och rullade mig till ungefär nu. Mardrömmar som fan, vaknade upp flera gånger , och ont i nacken och ryggen.

Haha, jag klagar bara :P

Keeks:

Hmm
Hur gick det efter 06:00?

Knaster
0

Jag hade ganska allvarliga sömnproblem för några år sen. Låg alltid vaken minst fram till tre-fyra, extremt trött men helt klarvaken. 
Fick olika sömntabletter utskrivna men varken Lergigan, Atarax, Sonata eller Sobril hjälpte.
Det var först när jag fick Stilnoct som jag plötsligt kunde sova. Det var helt fantastiskt och jag vaknade dessutom någorlunda pigg och inte det minsta groggy. Senare, några år efter att jag slutat med dem, skrevs det ganska mycket om hur farlig Stilnoct var men det var inget som jag märkte som tur var.

Ibland när jag hade legat i sängen en halvtimme eller så och jag märkte att det bara inte skulle funka att somna så klev jag upp och struntade helt enkelt i att försöka mer den natten. Ibland så blev det då lite lättare att sova natten därpå.
I vissa perioder sov jag bara några timmar på dagen i stället.

Numera har jag för det mesta lätt att somna (peppar, peppar). Det jag har lite problem med nu är mest att lyckas komma mig för med att gå och lägga mig. Blir lätt sittande framför datorn och "ska bara…"

kaisakavat
0

Mina sömnproblem lindrades först endel med LCHF, men helt bra blev det inte. Det var riktigt illa under ett antal år, när man inte får sova känns det som om man ska bli knasig på riktigt..

Det som slutligen hjälpt, är att jag käkar Levaxin mot underfunktion i sköldkörtel. Det är sällan jag har problem nu, både insomning och sömnkavlitet har i princip normaliserats. Sover hela natten, inga vrickade drömmar, lättare att vakna när jag vaknar..

Tänkte bara skriva det, för ibland finns andra orsaker än stress.

yvonnel
0

En liten tröst i eländet, att läsa om fler som har svårt med sömnen - att jag inte är ensam, att LCHF faktiskt inte alls har hjälpt, inte heller levaxin eller särskilt mycket hjälpt av insomningstabletter.

Har köpt en ny säng, en sån där med motor, så jag kan hissa lite upp och ned, men ska man räkna antal sovtimmar så har inte det heller hjälpt särskilt mycket. Däremot så händer det att jag tuppar av i fåtöljen lite då och då, så det värsta vilobehovet kanske blir tillfredsställt, men som någon skrev härovan att : har inte drömt på flera år - det stämmer bra in på mig också.

Tillkommer all denna nack/kropps/led/huvudvärk - har hoppats att jag skulle få lindring av B-vitaminer, magnesium, kalcium, och D3 - men inte det heller tar bort värken, fast läser man en del berättelser som finns på nätet så kanske det egentligen är tack vare dessa kosttillägg som jag fortfarande lever.

[RipleyKatten]
0

Jag har också en enorm värk i nacke och rygg. Trots att jag har sjukgymmat i snart ett år har det inte gott över.
Det blev lite bättre när jag började ta Omega 3, dessförinnan hade jag tagit D-vitamin. Men när omega 3'n kom in i mig så blev jag rörligare i nacken, men det gjorde inte mindre ont. Magnesium har inte hjälpt någonting. Har röntgat mig, men dom hittade inget fel.

Just nu känns det som att nacken verkligen vill slitas sönder.

amabile
0

En kombo av L-tyrosin (hittat på hälsokosten) och magnesium funkar hyfsat för mig.

Inte helt klockrent, men bra mycket bättre än förr.

En dag i taget

yvonnel
0

Jag vet inte om L-tyrosin är något jag vågar pröva eftersom jag redan får Levaxin, men jag ska till VC på tisdag och ta blodprov - förhoppningsvis något mer än bara T4- om nu läkaren också vill.

magma
0

#42: Rynkar på näsan Låter inte alls kul! Har du varit hos en naprapat eller kiropraktor och kollat upp din rygg/nacke? Jag har haft ont i ryggen sedan 1997 p.g.a en skadad disk i ländryggen, och det enda som hjälper mig att bli så gott som smärtfri är att gå regelbundet hos en kiropraktor- har hittat en som är jätteduktig och som jag hållit mig till i nio år nu.

[RipleyKatten]
0

Naprapat?

Jag försöka få en tid hos en kiropraktor i början av november.

Nacken gör fortfarande lika ont, men som sagt, när jag började ta omega 3 blev den rörligare i alla fall.

Hela min rygg är förstörd p.g.a. ärftlig sjukdom samt generell svaghet.

[Thesoulforged]
0

Sover väldigt illa och har gjort det i över ett år -.-

Misstänker att jag har fel på sköldkörteln och det mer med och påverkar min sömn. Synd att det tar en hel månad att få provresultat nu för tiden..

Ezil
0

lalala.. himla kul det är att vara vaken vid den här tiden. Hur får man folk att förstå att det faktiskt kanske inte handlar om dålig självdisciplin att inte kunna sova normalt/hålla sig vaken när man ska? (enligt dem) Hur får man hjälp, när man sökt för det över ett år nu.

Anders-S
0

#48 Hoppas du kunde njuta av både en fantastisk solnedgång, månskenet i natt och när månen gick ned i väster tidigt i morse.  Det var förtrollande vackert från min horisont. Behövde inte tända ljuset inne.  Det missade de som sov "normalt".

Har du testat ditt kortisol?  48-timmars u-kortisol?

Ezil
0

#49 Såg tyvärr inte det, låter vackert.

Har gjort båda testerna, det enda jag fick svar på var att jag hade lite för lite morgontid men ingen brist, så de släppte det. Har även gjort sköldkörteltester, vi har struma i familjen, men de säger att det inte är något där heller. 24h Blodtryck, har högt undertryck för min ålder säger de. Förra hösten fick jag iaf reda på att jag hade b12 brist, men det är ju bra nu, enligt testerna. Gjorde spirometriundersökning också, lite sämre nivåer än man ska, men ingen astma.

Vad återstår? Tips? :)

yvonnel
0

Har du sett resultatet av B 12 värdet ska vara 150-700 umol/l och Folacin 125-500 umol/l ? Om värdet ligger nära lägsta nivån så finns det anledning att göra tilägg. Om ni har sköldkörtelproblem i familjen så finns det stor anledning att göra extra noga tester och gärna flera ggr och alltid ha det i åtanke, det är en av de vanligaste sjukdomarna.

Jag gjorde spirometertestet för några år sedan och det var helt ok fast jag även då var över 60 år och idag togs blodtrycket  osv. bara pulsen var lite för hög men syreupptagningen 99% förbluffade läkaren, jag är ju rökare, så det värdet borde ju inte vara såå bra.

yvonnel
0

Nu har vi ju dessutom fullmåne och inte alltför många moln på himlen.

[RipleyKatten]
0

Såg i en annan tråd om rött te. Rooibos närmare sagt. Och efter lite Gewg'lin fann jag att det kan vara bra för sömn? NÅgon som vet?

Ezil
0

#51 Första gången hade jag 107, andra testet vet jag tyvärr inte, om de nu gjorde ett sådant. Det är nog dags att få journalen hemskickad, har läst runt lite här på forumet och det verkar som om att det slarvas med spec. sköldkörteltesterna på vårdcentralen. Min förra läkare var inne på att jag skulle testa levaxin, han märkte att jag liksom gick på sparlåga och var ganska seg i tal och rörelser. Han jobbar dock inte kvar.

Det är alltid skönt att få veta att saker står rätt till :) Men inte lika kul när man aldrig får svar, till slut undrar man om man inbillar sig. Jag är 24 och det känns inte som om jag har börjat få leva än, har mått såhär sedan gymnasiet. Haha.. kommer ihåg att jag satt med vinterjacka inomhus och hackade tänder bara någon gick förbi och det kom en vindpust.

#53 Funkar inte för min del, men inget verkar bita på mig så det kan ju vara värt att testa för din del i alla fall. Tyvärr är det ju bara testa, testa som gäller, förhoppningsvis finner man något som hjälper.

yvonnel
0

Du har rätt att få kopior av dina resultat från blodproverna och förklaring också om du behöver det, ibland kanske det är svårt att förstå vd de olika förkortningarna betyder.

kaisakavat
0

Det går troll i att inte kunna sova. Kan man inte sova, så kan man inte sova för att man inte kan sova. Man oroar sig vilket gör att det blir en ond cirkel bara av det. Som men ångest. Har man provat ha ångest är det lättare att få ångest, för man blir rädd för att få den.

Men det finns förstås många andra möjliga förklaringar än psykologiska till att man inte kan sova..

Mina erfarenheter av receptfria saker:

Rött te eller myntate är 'lugnande'.. jag känner av effekten men effekten är nog inte tillräcklig för att söva såna som vi, när det är illa. För mig räckte det inte. Fick inga negativa reaktioner iaf, så den lilla lugnande effekten var ju ändå bra, totalt sett om än inte tillräcklig.

Valerina har jag provat, men de pillren innehåller nåt jag inte tål riktigt, så nej, de funkar inte alls för mig.

Så - jag tror mer på Melatonin, eller nån annan receptbelagd insomningsmedicin, som har lite starkare effekt. Melatonin gör att jag verkligen går ner i varv, somnar inte alltid av det men det har en betydligt starkare effekt än teer o dyl.

Andra insomningspiller har jag aldrig provat själv, men har kompisar med riktigt risig sömn, som numera hivar i sig såna som standard varje kväll. Och det funkar för dem.

Keeks
0

Det var bara att kravla upp ur sängen och fixa frukost, lilltomten lägger inte fingrarna emellan xD

Har dock sovit relativt bra nu de senaste dagarna, kan väl bero på att jag hälsat på hemma hos stamfadern och moderskapet, man känner sig väl alltid lite mer avslappnad när man är hemma, iaf gör jag det :)

yvonnel
0

Intressant tankegång att vi behöver andra människor, helst närstående, i närheten för att känna trygghet i sovandet, jag har nog ibland känt något liknande när jag haft min dotter hemma på besök över mer än en natt, en speciell sorts rokänsla infinner sig.

Tillägg till din lista: Johannisört - thé, jag plockade själv den vilda varianten, häromkring växer den på många ställen och jag tror att den är ganska vanlig över hela landet. Jag kokade som thé som fick dra ganska länge, man kan ju torka växten också för senare användning. Liknar nog Valeriana, möjligen lite starkare men är inte vanebildande.

kaisakavat
0

Jag är nog lite tvärtom. Sover jättedåligt om jag inte är ensam.

Det blir ju så varmt - och karlar har ju en viss förmåga att leva om när de sover.. Flört

Fast skämt åsido.. jag är nog bara väldigt o-van. Har levt självrådande under större delen av mitt liv, med sängen för mig själv. Ja, förutom ungarna då.. som tjofsade ner sig hos mig varje natt vid 3-4, i sömnen, när de var små.. Gullungarna. Det är ett tag sen nu.  De är.. vuxna.. skumt.. När hände det??  Oskyldig

[RipleyKatten]
0

Vad jag kommer ihåg från ett tidigare liv, innan världen hade gått vidare, sov jag mycket bättre brevid någon.

Igår fick jag nästan panik. Var verkligen astrött. La mig och läste vid tolv ungefär, till ett. Sen försökte jag sova, gav upp vid två och satte mig och spelade Crysis, slutade vid tre. Och strax efteråt knöt jag ett gummiband som jag fått från sjukgymmet som en sovmask. Hjälpte lite, spännde mig inte i ansiktet i alla fall.

Imorrn ska jag till Torp i Uddevalla för att kolla in Rooibos, kanske inte för sömnens skull, men ganska sugen på att testa det.

Keeks
0

Ja det känns lite som om allt och alla är på plats.

Usch fy fan, låter inte som om du får någon lättnad alls :s

[RipleyKatten]
0

61: Heh, kanske inte. :/

Nu undanflyr sömnen mig p.g.a. nackvärk. Kul kul kul.

yvonnel
0

#60 RipleyKatten!

Verkar som om du inte har alltför långt till Göteborg, skulle inte du ha lust att vara med oss några som ska träffas på lunch med Margareta och hennes man? Det finns en särskild tråd om detta evenemang nu på lördag kl 12.

Wildrat
0

#54 Det låter som att du skulle ha lite vajsing på sköldkörteln, ja… Jag har nästan alltid varit frusen av mig och har haft diverse problem sedan tonåren (bla depression) men blev inte diagnosticerad med sköldkörtelsjukdom (Hashimoto) förrän för 10 år sedan (vid 25års ålder).

Det har ju aldrig tagits prover på mig tidigare än för 10 år sen så jag vet inte hur mina värden var tidigare men jag har inte känt mig frisk sen jag var barn, inte förrän nu när jag fått bättre medicin…

Det jag menar är att bara för att blodproverna inte visar på sjukdom nu betyder inte att du är frisk. Jag tror man får problem långt innan blodvärdena blir dåliga, det är bara synd att sjukvården inte fattar det hela… Visar dina prover inget nu så fortsätt kolla typ en gång om året om du fortsätter känna dig sjuk, är det fel på sköldkörteln så kommer det visa sig småningom…

[RipleyKatten]
0

Botten upp…

kaisakavat
0

Japp! Botten på kaffemuggen visserligen för min del.. men det funkar det åxå.. Skrattande