Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8175 ggr
Prästinna
0

Ständigt lätt illamående?

Rel ny med LCHF (1,5 mån) eftersom jag efter att ha läst Matrevolutionen vill börja 'ett nytt liv' - allt låter så logiskt och självklart riktigt!

Tyvärr mår jag lite illa hela tiden och det känns även som att det är lite åt halsbrännehållet. Jag la om kosten direkt och fick huvudvärk en dag i första veckan - inga problem. Omställningsproblem kan väl inte hålla på så här länge hoppas jag?

Kanske kan någon ge mig lite tips, som kan lindra besvären…

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Låter iallafall långdraget för att vara omställningsbesvär.

Kan du inte laborera lite med fettmängden, ett huggskott bara, men för mycket fett kan göra att man mår lite illa?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
0

Jo, ibland håller övergångsbesvären i sig ett tag, tyvärr - kroppen och framför allt kroppens hormonsystem behöver många gånger tid på sig att hitta en ny balans efter en lång tids kolhydratätande. Det är nog väldigt individuellt alltså. Men kan också bero på hur och vad man äter, vilka mängder fett o s v också när man övergår till denna kosthållning, individuellt även här alltså.

Ett bra tips som jag fick, och som fungerade för mig (jag mådde väldigt illa i början) var, att äta lite mer krispiga och fräscha grönsaker. Det hjälpte mig direkt. Eventuellt kan du även dra ner på fettnivån om det behövs. Och trappa ner grönsakerna och trappa upp fettet gradvis istället. Men många gånger räcker det med lite extra krispigt grönt.

Halsbrännan kan höra till att du är i ketos genom att du äter lchf, till illamåendet (vilket är troligt) eller till mycket yoghurt eller ostätande. Så, om du får bukt med illamåendet så kanske halsbrännan också försvinner.

Att se till att inte dricka för lite kan också hjälpa mot illamåendet.

Lycka till med din lchf-resa! Härligt att du har en så positiv inställning redan från början. Ja, jag tycker det är roligt fortfarande med denna kosthållning - jag har väl aldrig experimenterat så mycket i matlagningen! Och det är kul!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Pennylane1]
0

långdraget för övergångsbesvär Zepp? Många har ju mer än 1,5 månader, jag tex hade i tre månader och det har jag sett många andra som haft!

Zepp
0

Hm.. okej.. erkänner jag hade inga besvär, tog tre månader innan jag fattade fullt ut hur jag skulle äta. Skäms

Så det blev nog en lagom nedtrappning.

Sen så kom jag att tänka på en sak.. när jag åt för lite, då blev jag illamående.

Prästinna
0

TACK för alla era svar! Äter en hel del ost och äter nog också för lite egentligen. Det sitter i efter alla år med min 'vanliga' kost för att inte gå upp i vikt. Så idiotiskt det känns att jag gjort allt helt 'bak-o-fram' tidigare i livet…men nu är det nya tag som gäller!

Jennix
0

För lite mat kan göra att jag mår illa. Halsbränna kanske beror på för mycket mjölkprodukter eller för mycket kokosfett?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Prästinna
0

TACK alla! Nu har jag både ätit mer och mera fett (inte mjölkprodukter) och jag mår äntligen lite bättre. Jag har ännu inte prövat kokosfett, men är nöjd ändå (det finns bara härdat i min butik).

Det är som tur är ingen smörbrist hos mig i Skåne, men jag föredrar olivolja alla gånger.

Kommer att hålla er uppdaterade om hur det går för mig framöver och hoppas att jag får be er om råd igen om det behövs.

Prästinna
0

Tänkte att jag skulle berätta lite mer om mig och min kropp. Kvinna, nyss 60 år, 175 lång, brukar väga runt 65 kg, men gick under senvåren upp till 70 kg pga orörlighet (fraktur)  i kombination med 'tallriksmodellen' utan kött, som jag ätit i tio år. (Tidigare helt vegetarian sedan 25 års-åldern). Det här sporrade mig att ta tag i det hela. Kan se en skillnad i mått men ej i vikt än så länge (1,5 mån LCHF).

Tycker min kropp att jag är lagom som det är eller ska jag bara ge det hela lite mer tid. Spegeln säger mig att jag inte är lagom!

Prästinna
0

Hej igen!

Nu har det gått en vecka sedan jag senast skrev och idag var första gången jag vägde mig sedan jag gick över till LCHF - minus 2 kg. Det råkade vara eftermiddag och jag hade ätit ett mål mat plus druckit många muggar the. Ska alltså pröva att väga mig igen en morgon istället.

Läser om många som fullkomligt rasar i vikt, men så är det verkligen inte för mig. Kan dock se lite skillnad på hur jag ser ut, t ex lite mer midja och något smalare om magen.

Ska försöka att äta lite mer mat varje dag eftersom det verkligen hjälper mot illamåendet, som har försvunnit helt!

Läste om någon som skulle dra ner på thedrickandet - vad är det i the som inte är bra?

[Pennylane1]
0

hmmm, 2-3 kilo (låter som du borde väga åtminstone ett kilo mindre på morgonen) på mindre än två månader är väl inte dåligt!? Jag har hållit på i över tre år men inte gått ner…..

Zepp
0

Mjölken kanske?

Prästinna
0

Själv tar jag inte mjölk i the sedan lång tid tillbaka, eftersom jag varit känslig för mjölkprodukter. Sedan jag började med LCHF har jag börjat äta vispgrädde, yoghurt, creme fraiche, etc och känner inte av magen på det sätt jag gjorde tidigare om åren när jag fick i mig mjölkprodukter. Ännu en oväntad förbättring! Mjölk är dock inte något jag börjat med igen…

Prästinna
0

Pennylane,

Förmodligen tycker din kropp att du är jättelagom och vill inte att du varken ska upp eller ner i vikt. Hoppas att du mår bra!

[Pennylane1]
0

jo tack , jag mår bra! Men skulle väl behöva gå ner 25 kilo sisådär… men men, jag går inte upp på den här kosten, det gör jag på "normalkost"

Prästinna
0

Pennylane,

Jag har fått intrycket att kroppen 'bestämmer' på LCHF-kosten om vad som är en lagom vikt. Det verkar inte stämma på dig om du behöver gå ner 25 kg…

Har du inte fått massor med goda råd sedan du blev medlem här? Undrar naturligtvis varför det inte fungerar för dig, men uppenbarligen för många andra.

Blir såklart lite frågande och orolig. Vill så gärna att LCHF ska vara det allena rådande för alls välbefinnande.

[Pennylane1]
0

jag vet att jag antagligen skulle gå ner om jag körde UFO eller fakir, men det orkar jag inte med. Håller mig runt 20 gram och struntar i vikten. Där står jag som sagt still.

Prästinna
0

I morse blev jag glad när jag vägde mig för andra gången (första igår em). Viktnedgång 3 kg - det går på rätt håll!

Jennix
0

#17 Du ser, det kan ta tid men det gäller att äta så man mår bra. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!