Artikel om mättat fett.
Jag fick ett mail med denna länk av en fett-skeptisk kompis.
http://www.mnn.com/food/healthy-eating/stories/researchers-discover-why-saturated-fats-are-unhealthy
Kommentar, någon?
Det har länge spekulerats i om mettat fett kan bidra till insulinresistens.
Inga signifikanta studier har dock hittills visat att mättat fett orsakar ökad risk för HKS. Vissa studier har även faktiskt visat att det inte gör det (tex womens health initiative 2006).
Men, ett par stora meta.analyser har visat en fördel att byta ut en del mättat fett i kosten med omättat fett. (dessa kosthåll är ofta vanliga kosthåll med kolhydrat nivå lik livsmedelsverkets rek.).
Så jag tror inte det är grund till att undvika mättat fett, men smart att fokusera på de matvaror som har visat sig ge skyddande effekt dvs tex extra virgin oliv och raps olja, avokado och nötter.
Mitt lchf kosthåll ger ca 33% mättat, 33% enumättat och 33% flerumättat fett. I det kosthållet försöker jag äta mycket fet fist, extra virgin oljor, nötter, frön och avokado..
Har inte läst studien men inlägg #1
Och antar att det handlar om typ 2 diabetes.
Personligen tror jag inte att det finns någon koppling mellan fet mat och diabetes. Vist resultatet av ett glukosbelastnings test när man levt ett tag på lchf visar oftast på diabetes men det är för att kroppen blir total chockad av att gå ifrån inga kh till massa kh. Så gör man om testet efter 2 v med skit mat kh rik mat blir det ett normalt värde igen dvs du har inte diabetes.
Å andra sidan så är LCHF en livstil för min egen det och om det nu skulle få mig att utvecla typ två diabetes så kvittar det då jag inte på LCHF kommer få någon symtom av det altså kommer jag ha typ 0 diabetes. Så man skulle snarare få se det som en Kh intollerans liksom gluten osv.
Även om det är så att mettat fett har störra påverkan på insulinresistens än omättat så är det nog inga tvivel om att kolhydrater påverkar detta ljusår mer… Så om man äter low carb med mycket eller mindre mycket mettat fett så har man nog oavsett reducerat risken för insulinresisten med ljusår pga kolhydratreduktionen..

Åsså har man glömt en liten detalj. Animaliskt fett består till knappt 50 % mättat fett, knappt 50 % enkelomättat fett och omkring 5 % fleromättat fett.
Att då försöka styra cellmembranernas fettsammansättning genom att ge antingen enbart mättat fett eller enbart enkelomättat fett är inte klokt, "insane" som Einstein sa på engelska
Det finns givetvis styrmekanismer i cellmembranet för att se till att balansen mellan fettsyrorna alltid är rätt så att fettets smälttemperatur stämmer med omgivningens temperatur. Det är därför som vi är så kallat varmblodiga djur med 37ºC som konstant kroppstemperatur.
Leven kan tillverka mättade fettsyror och kan från dem tillverka enkelomättade fettsyror. Men det krävs energi för att bygga (om) fettmolekyler.
Låt kroppen sköta regleringen själv till minsta energikostnad för kroppen genom att äta animaliskt fett som är livsnödvändigt ur energi- och andra synpunkter. Ät animaliskt protein som är livsnödvändigt, vi kan bara bygga 8-12 aminosyror (proteinbyggstenar) av 20-talet aminosyror. Då måste vi äta dem för att vi ska överleva.
Kolhydrater är giftiga i högre koncentration än 6 mmol/L, motsvarar 6 gram glukos hos en 70 kg tung människa. De andra sockermolekylerna kan omvandlas till fett och i mindre del till glukos.
Så ät en god gourmetmat basead på den gamla hederliga svenska husmanskosten och det gamla franska köket. Det vill säga ät riktig mat utan processade kolhydrater och en massa E-nummer och du håller dig frisk. Har man drabbats av ämnesomsättningssjukdomar får man minska mängden kolhydrater än mer tills det blir som bäst för individen.