Äggvitsmyt!!
Kanske inte bästa kategorin att lägga tråden i men nu har jag vid flera tillfällen gjort upptäckter som gör att det är dags att avliva MYTEN om att det inte går att vispa äggvitor där det finns minsta gnutta fett eller äggula. Jag har flera gånger tappat i äggulan och det har varit spår av den och då är det bara att kasta enigt alla experter! Men nu vid minst två tillfällen, den senaste gången alldeles för ett litet tag sedan, har äggulan gått sönder och det har varit omöjligt att få upp allt, jag har struntat i saken och vispat med ganska mycket äggula i. Det går precis LIKA BRA!!!! Den blir jättefast och fin!
samma erfarenhet här, jag slänger inte gärna och har aldrig gjort det med äggvita med lite gula i heller!
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
pratade just med min mamma och hon var inte imponerad… måste bero på äggen då sa hon för jag har märkt OTALIGA gånger att det inte går att vispa om det finns en gnutta äggula i.(hon är 94 helt pigg och alert, förutom synen, och har vipat otaliga smetar i sitt liv, prästfru som förväntades bjuda på fika var och varannan dag) Hmmmm…. ja det tål att tänkas på varför det går (ibland?). Fler erfarenheter!?
Äggviteskum har några fiender: äggula, fett och rengöringsmedel. De tar proteinernas plats i kontaktytan mellan vatten och luft i skummet, utan att kunna ge strukturell styrka. Dessutom stör det kopplingarna mellan proteinmolekylerna.
Det går dock att vispa skum även med spår av de här ämnena i äggvitan, men det är svårare och tar längre tid. Skummet blir inte lika lätt och stabilt heller.
nu läste du väl inte huvudinlägget antar jag? Och inte Mariannes heller…..
det gick jättefort att vispa och blev helt stadigt utan minsta problem!!! MED äggula i. Och inte spår av utan en rejäl "klick"
Jag har varit med om båda situationerna, har lite dålig motorik i händerna så 'delningsolyckor' händer ibland.. Och ibland vill det sig inte riktigt, gular sabbar nåt. Om än inte helt.
För det allra mesta går det utmärkt, definitivt så pass bra att alternativet slänga bort dem vore dumt att ta till.
det kan vara så att det är andra faktorer som spelar in de gångerna det inte går alls, jag har nog också upplevt det nån gång genom åren. Men "överallt" står det att minsta lilla gnutta förstör och det är bara att slänga. Det borde verkligen stå att det kan förstöra, inte så kategoriskt!
Brukar nästan alltid få med lite gula, men har aldrig varit några problem att vispa ett hårt fluff. Full effekt på elvispen och det blir klart på direkten. Vänder alltid upp och ner på skålen och ser till att det är så hårt att jag kan hålla den så en stund.

Mvh Stephanie 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag undviker detta problem genom att knacka aggen i separata byttor och haller se'n for varje nytt agg over aggvitan i den bytta dar de ska vispas … nu hander det ju ibland att det blir na't aggulespar nar jag skiljer pa vita och gula men da haller jag bara med hela den omgangen i aggulorna och lagger till ett extra agg …
Det gar ju inte alltid med allting men eftersom jag inte separerar agg for nagot mer an min glass sa gar det utmarkt; jag anvander bade vitor och gulor dar …
men ÄR det ett problem var min point!? Det verkar ju nästan inte så…

… och det tycks det ju vara ibland aven om ingen tycks kunna saga pa forhand NAR det ska handa …
I min ungdom försökte jag göra maränger, de flöt ut till små platta sega kakor när jag var oförsiktig vid delningen av äggen. Såg helt OK ut innan gräddningen.
Det är äggproducenternas propaganda spridning som gjort att vi tror att vi skall slänga äggen detta för att öka försäljningen och tjäna mera.
:D
klistrade in en "gilla" bild… funkde ju så där….
Jag har själv inte provat - blir nyfiken dock - men kan det vara så, att det skiljer mellan handvispning jämfört med elvisp/mixer e d?
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
tror jag inte, kan inte se varför det skulle vara nån skillnad, och vem vispar för hand nu för tiden?
#15 - Mamma, 94 år, kanske gör och har gjort det?
Grädde, t ex, vispar jag gärna för hand! Fortfarande! (Trots min ringa ålder jämfört med en 94-åring.)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
nnäää du min mamma har haft elvisp och handmixer och gud vet vad sen innan jag gick i blöjor, och det var mycket länge sen…
Är inte den viktiga frågan varför moderna äggulor spricker så lätt?
det kan du ju starta en tråd om och diskutera, det är fritt fram 

Vissa ägg kan man vispa skum av ändå. men skummet blir inte alls så bra, och det sjunker ihop mycket lättare.
För bra hållbart äggviteskum krävs det bara äggvita, om det skulle bli ett uns äggula så går det men för mycket så kan man glömma att det blir något alls.
Qui dormit, non peccat
så du tror inte på mig? Ok….

Det är min erfarenhet, har aldrig fått till ett riktigt fast skum med mycket äggula. Pyttelite gör däremot inget.
Qui dormit, non peccat
ja men att påstå att det inte går när jag just beskrivit att jag fick ett bra resultat med ganska mycket äggula betyder ju att du menar att jag ljuger…

#23 Läs om, läs rätt.
om det skulle bli ett uns äggula så går det men för mycket så kan man glömma att det blir något alls.
Qui dormit, non peccat
vad var det jag läste fel menar du?
Ett uns och ganska mycket är inte samma sak.

#11:
Eftersom ingen kommenterade Ingrimas inlägg så måste jag av nyfikenhet fråga: Hon/han menar att vispningen går bra men att de med äggula i reagerar dåligt i ugnen sen. Är det där en del av problemet visar sig enligt de som avråder? Eller blir de fina även i ugnen för er som tycker äggula inte stör?
"Every point of view is a view from a point."
det har jag inte testat, jag vispade glassmet. Båda gångerna jag har tänkt på det, men det jag har läst i en massa trådar och kokböcker och så vidare (även nu när jag googlat lite på det) och som gjorde att jag tog upp saken är att det står att det inte går att vispa öht.
I så fall borde rekommendationerna vara att det är just när man ska göra maränger som det är viktigt. Inte att det inte GÅR att vispa.

Det har du rätt i. Då måste det vara själva vispningen de menar.
"Every point of view is a view from a point."