Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3395 ggr
Sara40
0

Kroniskt illamående...

Jag har alltid varit kräsmagad, min magen har ofta kännst i uppror för minsta lilla sak även om det oftast inte slutat med att jag kräkts, men nu är det värre än någonsin.

Jag har letat runt och läst allt som står här kring illamående, men funderar på om någon kanske har lite tips och råd till mig.

Som sagt jag har alltid varit kräsmagad men nu är jag nästan konstant illamående. Lite varje dag och mer andra dagar, för vad har jag ingen aning om… periodvis allt känns det som. Nästan så att jag blir irriterad på mig själv och tänker att det bara är inbillning, man kan inte konstant gå runt och vara illamånede. Dessutom hakar jag upp mig på minsa lillla lukt… allt luktar så mycket "hux flux"!

Har inga andra problem med magen eller dyligt - men ofta lite åt hårda hållet. Jag har nu ätit LCHF i drygt 7 veckor och har inte gjort någon större avvikelse från kolhydratmängden 5-10g/dag. För övrig är jag en sådan där som alltid kunnat ta hälsan för givet i hela mitt liv, har ibland lite känningar av mitt lite låga blodryck (dvs lite yrsel i bland på sin höjd). Men nu är jag som sagt ofta lite hulkandes och grön i nyllet om ni förstår och gravid är jag absolut inte.

magma
0

Om du äter 5-10 gr/dag så gissar jag att du inte äter så mycket grönsaker? Prova att öka grönsaksmängden under en period och se om det känns bättre med illamåendet! Dra ev ner på fettet också om inte den ökade grönsaksmängden hjälper, men då kanske du behöver käka lite linfrön/psylliumfrön istället varje dag. När du fått bukt med illamåendet kan du prova att sakta gå tillbaks till den fördelningen du äter idag- om du vill och känner att du behöver det. Lycka till!

Sara40
0

Tack för tipset Magma, skall testa med mer kolhydrater i form av grönsaker för att se om illamåenet går över.

Glad

emelyaus
0

Jag har nu atit LCHF i 4 dagar o kanner ocksa lite smatt illamaende.. Tror det ar for att jag brukade ata sa himla mycket kolhydrater, pasta, ris, potatis, brod osv o klippt av helt med sant. Kroppen ar liksom inte van att inte fa alla dessa kolhydrater o energi. Plus att jag ater mycket mer fett nu.. (fast det e jattegott!)
Har en svag huvudvark men har helt blivit av med gaserna som jag brukade ha massor av problem med (bade luktmassigt och uppsvullen mage) sa det ar ju skont..
Vaknade lattare imorse ocksa sa det var ju skont!
Men som sagt, illamaendet har jag o kanslan att jag inte blir riktigt matt heller aven fast jag idag nastan atit en hel kyckling over 2 maltider med massa ost, skinn o gronsaker.

Ska se hur det gar over 2 veckors tid och om jag ser bra resultat kommer jag fortsatta med detta! Hoppas illamaendet o huvudvarken forsvinner bara. Dricker massa vatten ocksa.

Margareta
0

emelyaus: det du beskriver låter som abstinens. Det brukar man känna av i början. Illamående kan jag bli om maten blir för enformig och då är det bra med lite grönsaker. Broccoli och spenat är de jag väljer.

Numer pensionär i Nynäshamn

SysterYster
0

Har också känt av illamåendet en längre tid. Har nu testat att öka på kolhydratintaget i form av "godkända" grönsaker. Vet inte…något bättre kanske. Men man får passa sig för hur mycket kolhydrater man får i sig. Har känt av suget igen. Tar det som bevis på min sockerkänslighet.

Sara40
0

Syster yster - precis vad jag upplevt i dag, när jag tänkt testa detta med mer grönsaker. Har själv nästan satt i mig ett helt blomkålshuvud, bara för att… Generad

MEN jag har å andra sidan nästan inte varit illamående alls i dag (i och för sig så började jag dagen med en bit hårdost och lamm ribbs) men efter några timmar började jag knapra rå blomkål för att avsluta med massa blomkål tillsammans med vitlökssmör och kokt bringa i sin egen buljong som tidig middag. (För övrigt hur gott som helst).

Måste börja väga grönsakerna noga tror jag, annars kommer det snabbt att gå över styr.