Nedslagen av utebliven viktminskning
Hej!
Läser ofta här men detta blir första gången jag skriver. Har ätit LCHF i 2 månader och känner mej uppgiven eftersom inget händer med vikten, snarare har jag gått upp ett par kilo än ned. Försöker att inte titta på vågen och har provat skruva kolhydraterna i botten så mycket jag förmår. Ökat fettintagen, minskat fettintaget. Slutade med vitamin- o mineraltillskott för att de innehöll för mycket kolhydrater.
Normalt sportar jag en del, ca 3 ggr/v men efter kostomläggningen har jag tappat lusten, vilket känns mycket märkligt. Vill bli av med ca 7-10 kg men det sitter banne mej helt fast på mej!
Är jag för otålig? Beror det på min ålder? (49 år)
Min frukost består av 3 msk mascarponeost, lite grädde att röra ut med samt 5-6 hallon samt lite mandelspån. Ostrulle med smör. Ibland ägg o bacon, men jag fixar inte riktigt det tidigt på morgonen.
Lunch o middag är proteinrik med extra fett till samt oftast bara grönsallad alt broccoli eller blomkål.
Gick ned massor på GI-kost för några år sedan, men de smög tillbaka när barnen kom och pannkakorna skulle stekas.
Är så trött på att inget händer och blir stundom riktigt less på den flottiga maten … :( Tacksam för alla tips o gärna upplyftande historier!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Titta på inläggen under frågan 1KG! Där har jag klippt in ett blogginlägg som Anna Hallen skrivit. Det kan nog hjälpa dig, det är mycket klokt.
testa att äta lite mer vegetariska, kött är ganska tungt för kroppen att smälta, det finns en massa härliga sidor med vegetariska recept,
när jag och min sambo flyttade ihop så började vi omedvetet att sluta äta kött i stora mängder,
det var mycket wok och annan mat i från asien samt mycket starkt också,
vi höll på ganska länge med blandkost 2 dagar kött och resten vegetariskt. vi käkade mer fisk och skaldjur än rött kött så på två månade så gick jag ned 10 kg
senare gick vi över till lakto-ovo-vegetarisk kost då gick jag ned ytterligare 5 kg på en månad och sedan har jag hållit min vikt ungefär ett år
vet inte hur mycket av detta som du ville veta, hoppas att det är någonting i-alla-fall^^

Fast det är ju svårare att hålla nere kolhydraterna om man äter vegetariskt.
det är sant men det verkar funka, men sen så käkar jag mera bulgur och minst 70% grönsker samt ägg
äter nästan inge pasta eller ris då varken jag eller min sambo är speciellt förtjust i det och sen så bakar vi nästan aldrig :/
vet inte om det har med saken att göra…
Tack LatMask! Det var superbra läsning! Det är just det här räknandet och laborerandet som jag vill slippa, och hoppades slippa i och med att äta LCHF. GI tyckte jag var lätt som en plätt, men LCHF tilltalar mej eftersom jag älskar ost, hemslagna bearnaiser och annat. Gillar asistiskt men tycker jag blir hungrig fort efteråt, så jag misstänker att rastaurangerna pytsar i en del socker i maten! Försöker välja rätter med kokosmjölk i.
Ska nog ta och införskaffa Annas bok, hon har en del att tillföra som verkar passa mig …
Sacreficum bulgur platsar knappast i ett LCHF-forum förstås..