Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8101 ggr
nolia
0

Rött te

Är det ok att dricka rött te när man går på lchf?

Tål inte koffein i kaffe och svart te.

Kalendula
1

Rött te är idéaliskt att dricka. Då det inte innehåller koffein eller tein. Däremot innehåller rött te nästan alla mineraler som kroppen behöver. Man kan dricka det varm eller kallt.

Men jag rekomenderar att du häller kokhett vatten på det röda téet. Då det drar ur alla ämnen bättre.

Sedan kan du göra iste. Då tar du lite gran kokhett vatten o häller över det röda teet, låter det dra i 20 minuter. Sedan häller du på 1 liter vatten. Sedan kan du ha det i kylen. Om du har tepåsar kan tepåsen ligga kvar i vattnet så fyller du på med nytt vatten allteftersom

Det bildas ingen garvsyra i rött te, så det kan stå i 2-3 dagar utan att något händer med det.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Sweli
0

Jag drycker Rooibos (Afrikansk rött te) med mandel eller blomkombinationer som är jätte god, har ingen koffein och inte höjer blodsockret.

Det är min kvällsdryck varje dag.

Rooibos är ingen te egentligen det är en infussion.

Sweli
0

Jag drycker Rooibos (Afrikansk rött te) med mandel eller blomkombinationer som är jätte god, har ingen koffein och inte höjer blodsockret.

Det är min kvällsdryck varje dag.

Rooibos är ingen te egentligen det är en infussion.

[Pennylane1]
0

Alla teer är infusioner, det handlar bara om att man låter blad eller andra ämnen dra i varmt vatten.

misty09
0

Rött te ( Roiboos) är egentligen inget te utan en ört. Dvs tillhör inte samma släkt som teFlört

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…och infusion innebär åtminstone på franska just - örtte. Glad

Kalendula
1

Rooibos betyder röd buske på afrikanska. Inget rött te innehåller koffein eller tein. Däremot massvis med mineraler.

Det absolut bästa röda teét man kan dricka är helt neutralt. Därför att smaksatta téer kan innehålla artifisiella smakämnen, tillsammans med naturliga smakämnen.

Blommor o växtdelar o kryddelar är ofta bara till för dekoration för att kunden ska bli lockad att köpa ett te som "ser" gott ut.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

[Pennylane1]
0

# 6 jo men kolla vad infusion betyder  så får du se att det  är en metod. http://sv.wikipedia.org/wiki/Infusion

nyborjare08
0

#8 jo det vet jag. Det jag menar är att det kanske är från franskan som innebörden örtte har kommit, i detta fall.

[Pennylane1]
0

från franskan som innebörden örtte kommit? Ska vi öka på förvirringen ytterligare? ALLA teer är infusioner, det är själva innebörden av ordet infusion. Sen om de råkar kalla enbart örtte infusion i Frankrike gör ingen som helst skillnad. Någon skrev att rooibos inte är ett te utan en infusion; det är helt fel. Både te och örtte och rooibos och alla andra teer är infusioner.

helvete
0

Jag har druckit massor av roiboste efter att ha läst Damernas detektivbyrå!! Det finns även uppblandat med vanligt svartte.

[Pennylane1]
0

Och hur förvånad blev jag inte när jag läste de böckerna på originalspråk! Det heter inte alls Rooibos i dem utan Bush tea!

nolia
0

Tack för alla svar, då vet jag att det går att dricka rött te om man går på LCHF kostGlad

nyborjare08
0

#10 men snälla nån. Det var ett vänligt menat inlägg/försök till förklaring om att personen i fråga som använde ordet infusion om örtte kanske hade fått idén från det franska språket. Inget annat.

gun92884
0

#6 & #10 & #14

Ortte heter inte infusion  pa franska … det heter 'tisane' … daremot anvander man ordet infusion tillsammans med namn pa orten … tillrackligt komplikerat nu? Skrattande

Kalendula
1

Vilken tur att det går bra att dricka rött te oavsett vad det ingår i för kategori. För rött te är jättegott o nyttigt. Något som jag i prioder dricker varje dag.Flört

Innehåller inga kalorier heller om man inte har i honung, socker eller mjölk då. Glad

nyborjare08
0

#15 Det kanske beror på var i Frankrike man är? Där jag bodde i 10 månader användes båda.

Kalendula
1

… Tänk om man skulle prata med det röda téet, då hade man fått prata afrikanska…Flört

gun92884
0

Pa korrekt franska ar 'tisane' ortte … se'n har man ju lokala sprakavvikelser men fusion betyder ialla fall en vatska som har statt och dragit … det kan vara ortte eller na'n annan vatska, och det vet val bara egentligen personen som namner det vad just de menar. Jag bodde i manga ar i Frankrike och i alla vaderstrack och har aldrig hort infusion (utan att den specifika orten hangde med … tilleul t.ex.) som ett beskrivning pa ortte … Daremot hander det ofta att det fragas om man vill ha en 'tisane' efter maten … for matsmaltningens skull … Var bodde du na'nstans?

gun92884
0

… hmmm … det skulle naturligtvis sta 'infusion' och inte fusion …

goliath
0

# 14,

Bara svara "shut upez vous!"

;)

Sweli
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog en bild på Willys idag flashen är lite störande men man ser texten ändå.

Vad står på förpackningarna?

På Rooibos står det "Infusion" och på den andra står "te"

[Pennylane1]
0

det är förmodligen en grej just lipton kör med, de förklarar det med att det är för att det inte är riktigt te från tebusken.

http://liptoninfusions.co.uk/TeaInformation.aspx

fast "alla andra" kallar väl örtteer för teer och inget annat… i allafall är det ju ett konstigt ordval, då som sagt vanligt te också är en infusion….

[Pennylane1]
0

på just den förpackningen (som jag har hemma ) står på baksidan: : African Rooibos infusion delicately flawoured with spices/ African Rooibus Aromatiseret te / African Rooibos Maustettu tee/ African Rooibos Aromatiserat te

Så det kanske är just på engelska som de vill undvika att kalla det te, fast jag har då bestämt för mig att man brukar säga herbal tea på engelska med… det är väl snobbism eller nåt…

Kalendula
1

Är det verkligen någonting att bråka om?Skrattande

gun92884
0

Brak? Vilket brak? Jag trodde vi diskuterade vad man kallade Roiboos te och hurvida ordet 'infusion' anvandes for att det kom fran franskan … vilket det inte gor. Vi kan vanda pa det fram och tillbaka, ortte heter fortfarande 'tisane' pa franska. Texten med ordet 'infusion' ar pa engelska …

Kalendula
1

#26 Men kan man dricka rött te om man håller på med LCHF?

gun92884
0

Skrattande … ja, det var fragan eller hur … kan inte se varfor inte om man inte blandar i na't som andrar karaktaren pa just denna buskbladinfusion … blev det riktigt nu? Skrattande

gun92884
0

Enligt den har listan sa blir det vadligt forst nar man borjar lagga till extras … annars verkar det vara sa nara paleo eller LCHF man kan komma:

http://www.myfitnesspal.com/nutrition-facts-calories/rooibos-tea/2

[Pennylane1]
1

alla trådar utvecklas och svaret har ju redan getts så då kan vi väl utveckla något annat istället! Vad ä'r problemet med det? Visst kan man låta tråden dö men så länge det finns nåt att diskutera kan man väl låta det ske? Och tråden heter Rött te så det är ju inte nåt helt OT heller. Och vill man inte läsa så är det bara att låta bli. Skillnad om TS inte fått svar då kan man ju hålla sig till ämnet men hur mycket mer än "Ja det går bra" behövs som svar?

gun92884
0

… ar 'usch da' och 'braka' syskonpar? Oskyldig

Sweli
0

#27 Kalendula,

Rooibos infusion/herbal te/örtte/ eller vad man vill kalla den till är det bästa du kan drycka framför vanlig svart te och kaffe.

Den höjer inte blodsockret därför är den så bra.

Lilla-Anna-Pysslar
0

Hur är det med kolhydratinnehåller i rött te, svart te och kaffe ifall man jämför? Någon som vet?

gun92884
1

Beverages - many beverages we think of as being "free" in fact have carbs in them

• coffee, both regular and decaf. - 0.8 gm per 6 fl oz; 1.3 gm per 10 oz mug
  • tea, black and green varieties - zero carbs
  • herbal teas - zero to 0.5 carbs, fruit-based are higher
  • diet soft drinks - in general are zero carbs, but check the label carefully. Some fruit-flavoured varieties do have a small amount of carbs, which could add up if you consume a lot.
  • diet fruit drink mixes, eg. Crystal Light - 0.2 gm per 8 fl.oz serving

… nu raknade jag in Roiboos under 'herbal teas' (ortteer) aven om det ar ett bladte om man ska vara pedantisk Glad