Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6723 ggr
Silverscreen
3

LCHF Matkasse

http://lchfhem.se/

Äntligen en matkasse anpassad för LCHF! Hade jag bott i Göteborg (där leveranser börjar i slutet på oktober) så hade jag lätt testat detta. Ungefär i samma pris som de andra matkassarna som finns.

(Kanske finns det redan någon tråd om detta, men jag kunde inte hitta någon när jag sökte så jag tänkte att jag skapar en :))

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja jösses.. är LCHF etablerat eller?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
0

Jag har inte hittat någon tråd om det så den här är så välkommen.

Säger som du - hade absolut testat om det vore här. Det skall visst sprida sig om det går bra har vi på LCHF-magasinet fått veta.

Hoppas!!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

JMW
0

Åh tänk om man bodde i Gbg.

Jag kan aldrig hoppas på att få denna möjlighet. Det finns inte ens "vanliga" matkassar här där jag bor. Känner mig lite avsides vad gäller sånt.

Rynkar på näsan

[Meinfinity]
0

Åh, varför bor jag i sthlm… :( Hade lätt testat!!

Stort lycka till , till de som startade det företaget.

Anders-S
0

Ingen som reagerar mot kostnaden?  110 kronor per middag för 2 och jag undrar hur mycket kött man räknat med per portion och vad kg-priset blir.

Jag helghandlade idag på Willys:

900 gram kycklinghjärta 19.90

1 kg nötfärs 29.45

5 dl 40% vispgrädde 14,95

400 gr ansjoviskryddad sill (200 g sill) 12.50

Summa 76.80

Det var kort datum på färs och hjärtan. Vitkål hade jag hemma som kostade 2 kr/kg häromdagen. Ägg, smör och yoghurt fanns också hemma och kantareller som jag plockat på tomten.

Något gymkort behöver jag inte komplettera med.

Jovisst skulle det vara skönt att kunna ringa och beställa det man vill ha som man gjorde förr och få det utskickat men inte till vilket pris som helst.

hemul
0

När man ringde och beställde fick man ju i varje fall bestämma vad man skulle ha. Skulle inte frivilligt avstå från att välja min mat själv. Den tiden när vi inte längre har nåt val kommer nog tids nog för de flesta av oss. För min del hoppas jag att det dröjer så länge som möjligt.

Det går fort nu. När kommer LCHF-mixer? Ett behändigt pulver som man snabbt svänger ihop nötbröd av. Tillsätt bara vatten. Tungan ute

Margareta
3

Där jag bor finns inte Willys och jag har 2 mil till Lidl som har ett begränsat sortiment.

För den som dubbelarbetar och ändå inte hinner/orkar handla och dessutom har 2,5 mil till närmast välsorterade affär, som definitivt inte är någon lågprisbutik så vore det absolut ett alternativ.

Under förutsättning att de levererar så långt ut som vi bor och det tror jag aldrig blir verklighet.

Valfriheten är så klart viktig - men för mig kan det kännas som en belastning. Jag längtar efter att någon annan tänker åt mig. Det skulle kännas vilsamt som omväxling.

Så länge jag har två jobb betalar jag gärna för tjänster jag inte orkar/hinner med själv.

LinnéaÅsbrink
3

Hej!

Vad roligt att ordet börjar sprida sig om Sveriges första LCHF-matkasse.

Vi hoppas och tror att vårt initiativ kommer att underlätta mångas vardag.

Vill ni tipsa om recept till våra veckomatsedlar får ni gärna maila mig på linnea@lchfhem.se

Självklart skriver vi ut ditt namn bredvid receptet på matsedeln (om du vill).

Har ni frågor om matkassen är det bara att maila mig eller mina kollegor Elin och Fredrik. All feedback är uppskattad!

Tillsammans kan vi snabba på matrevolutionen i Sverige.

Vänligen,
Linnéa, LCHF Hem

Margareta
2

Välkommen hit Linnéa.

Jojo55
0

#8 Men hallå, "underlag"? Fatta att det finns underlag! Som jag har väntat! Innan jag började med lchf hade vi Linas matkasse. Jag älskade den maten, tyckte det var jättegott och nyttigt (Jo, jag tyckte faktiskt det då) och så behändigt att få hem till dörren sådär och slippa fundera och planera och handla. Fast lite glädjekalkyler var det allt när det gällde hur lång tid maten skulle ta att laga. I februari började jag med lchf och sa upp Linas och sedan dess har jag letat efter och väntat på en lchf-matkasse. Lyllos er Götelaborgare!

[Pennylane1]
0

# 10 vad invänder du mot? Kan inte se ett enda ord om underlag i # 8!?

# 6 http://www.sockerfri.com/products.html?id=23/439

Jojo55
0

"All feedback är uppskattad!"

Det var min feedback! Annars vet jag att jag såg något någonstans om att det skulle komma en kasse i sthlm så fort det fanns underlag men det var tydligen inte här.

emmlie
0

Hej!

Jag håller på att starta ett företag som kommer leverera LCHF-matkassar i norra Stockholms området. Det enda vi behöver är tillräckligt många intresseanmälningar från er som bor där.

Hör gärna av er till den här tråden eller till min mail Emmlie@hotmail.com om ni är intresserade! 

Mvh

Emelie

[Pennylane1]
0

# 12 Ok, fast "men hallå!" lät som en invändning och inte som feedback i mina öron. Och jag hittade inget som kunde ge en sådan reaktion…

fenixthebasketcase
0

"Vi öppnar upp för andra städer i Sverige så snart kundunderlag finns."

Står det på hemsidan..

magma
0

#8: Säger också välkommen hit! Verkligen kul, jag hoppas det kommer bli lyckat och sprida sig till fler städer! Jag kommer antagligen inte använda mig av tjänsten själv, till det har jag för lite pengar och för mycket tid att sköta handling och matlagning- men det ska bli intressant att följa projektet och se hur det går. Skriv gärna här ibland och berätta!

Ett ps: ni kanske skulle ändra "ungsgratinerad" till "ugnsgratinerad", hittade det via länken "En vecka med oss"… Tungan ute

Lycka till!

Jojo55
0

#15 Ja! Det var det jag hade sett! Glad

Jojo55
0

#13 Tillhör du samma företag som lchfhem? Eller blir det konkurrens? Ujujuj vad spännande!

Sweli
0

I Argentina har de gått ett steg längre.

De leverar hemlagat mat till dörren och dessutom billig.

Det finns så mycket att välja, att man har hela kylskåpet full med reklammagneter från olika restauranger glasbarer och caterings.

Det är verkligen fantastisk.

Tyvärr det skulle vara för dyr för att göra i Sverige.

Sugiyama
0

Bra idé, skulle absolut testa om det kom till södra Stockholm. Är avis på arbetskamraterna som har Linas matkasse och liknande. Jag kommer hem vid halv 7 och har ofta glömt plocka fram ur frysen eller inte orkat handla. Vore toppen att ha kylen full med bra mat.

emmlie
0

#13 Nej vi är inte från samma företag. Ja men än så länge levererar de bara inom Göteborg så vi är än så länge ensamma i stockholmsområdet. Ju mer kundunderlag vi får, desto större område kommer vi kunna leverera till i framtiden!

MartinaGawell
0

Hej,

Även i Malmö med omnejd kommer en lchf-matkasse snart att finnas. Preliminärt med start i november.

Hemsidan är under uppbyggnad men om ni redan nu vill anmäla ert intresse eller har synpunkter går det bra att maila mig på matkassenlchf@gmail.com

Ha det bra!

/Martina

Åsagåsaklinga
0

Vad häftigt, nu när jag har suttit här och spånat hur man skulle kunna utöka ett eventuellt Café, så tänkte jag faktiskt LCHF- matkasse. Jag är ju så kräsen själv på mat och har väldigt svårt för inälvsmat och rött kött, förutom älgkött dock. Så jag skulle nog själv ha väldigt svårt att låta någon bestämma vad jag ska äta. Men jag förstår att det finns så många som vill ha hjälp och idéer, eftersom jag idag jobbar som demonstratris i livsmedelsbutiker, stöter jag på dessa människor dagligen. Och jag som står där har väldigt stor makt att påverka konsumenten. Vad är det de säger, 70% av all köpbeslut tas i affären. Många som redan bestämt maträtt brukar ofta byta till det som jag lagat. Lite skrämmande ändå.

Kram till er alla.

/Åsa

LCHF Hem
0

Hej alla,

Till att börja med - väldigt kul att det skapats en tråd kring vår LCHF-kasse som börjar levereras i Göteborg inom kort.

Här kommer ett förtydligande kring vad vi menar med kundunderlag . För att det ska vara möjligt att leverera till ett postnummerområde krävs ett visst antal kunder i området. Det skulle bli tyvärr bli alldeles för dyrt om vi skulle leverera till ex. en person i ett område. Därför har vi nu ett formulär för intresseanmälan på vår hemsida (www.lchfhem.se). När vi har tillräckligt många intresserade i ett område börjar vi leverera där. Och nu i oktober handlar det om Göteborg med omnejd. Och som läget ser ut just nu ligger Mölndal, Mölnlycke, Västra och centrala Göteborg bra till! Vi jobbar för fulla hus för att få klart leveransområdena till den 25/10.

När vi kommit igång i Göteborg är våra planera att komma ut i övriga Sverige. Högst troligt blir det Malmö och Stockholm efter Göteborg.

Jag hoppas att det blivit tydligare vad vi menar med kundunderlag. Att det finns många intressenter av vår tjänst märker vi redan av. Superkul!

Om du har ytterligare frågor kring vår tjänst, kundunderlag, expansionsplaner etc är du välkommen att kontakt mig på fredrik@lchfhem.se

Mvh

Fredrik

VD, LCHF Hem AB

jejjja
0

jag vill ha hit den till Gislaved =)

Gredelin
0

I norra Stockholm startar snart en sådan tjänst.

Man kan maila emelie@hotmail.com för intresseanmälan.

Deras hemsida www.lchfmiddag.se är under uppbyggnad. Så hurra för att även vi i Stockholm får tillgång till detta.Tungan ute

Gredelin

yvonnel
0

Jag tycker faktiskt att det skulle finnas en varudeklaration i form av näringsvärde beräknat efter portion på E% fett protein och kolhydrat i direkt anslutning till veckans meny.

Matkassen är ju endast avsedd att räcka till middag enligt vad jag kunde se i annons/hemsida.

Alltså måste man ut och handla i affären ändå, det är bara frågan om hur mycket man själv ska bära hem.

Detta säger jag endast för att jag önskar en bra produkt som jag utan vidare vet att det finns stort behov av, särskilt hos dagens unga familjer med hög arbetsbelastning i och omkring storstäderna.

yvonnel
0

Hur hittar man nedsatta varor på Willy´s? Varken där eller på ICA kvantum hittar jag någon speciell avd. ibland färskvaror med nedsatta priser, pga kort datum. Jag har bara hört talas om det av andra och tycker det är bra att man på allvar tar hand om maten.

Anders-S
0

Det är olika.  Fråga den som är ansvarig för kött i din butik när de brukar sänka priset.  En del gör det t.ex. på morgonen, andra precis innan stängning. Det är också olika hur man hanterar varor med kort datum.  I min närmsta ICA-Kvantum lägger man dem i en särskild disk klockan 9 på morgonen i en stor hög medan Willys sänker allteftersom och låter dem ligga kvar på ursprungsplats.

Coop upptäckte jag har en egen metod.  Den 11 september såg jag en massa kassler som hade gått ut den 10 september som såldes för 29.90 kr/kg med kort datum.  Men tiden hade ju gått ut dagen innan så de plockade in alla paketen.  Veckan därefter och den därpå såldes den grovskivad, butikspackad för 89 kr/kg med 4 dagars bäst-före tid, utan varudeklaration, bara att den var svensk!

tistelflikkan
0

#8 yayy! jag gillar initiativet och bor dessutom i Göteborg ;) Men jag saknar att kunna välja typ "varannan vekca" eller liknande. Känner att det här skulle vara kul men det blir rätt dyrt. Att kunna göra det bara nån vecka i månaden skulle inte kännas lika mkt i plånboken men kunde ändå vara en hjälp i stressen.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

yvonnel
0

Det där med kasslern var ju en fantastisk iakttagelse, var det inte någon affär i Stockholm som gjorde något liknande med köttfärs för något år sedan, då vill jag minnas att det blev ett jäkla hallå i media.

GladKanske dags att väsnas igen?

Anders-S
0

#31 Kanske lämpligt att starta en egen tråd om butikspackat.

Undviker att köpa något som är butikspackat eller från delikatessdisken där det inte finns några innehållsförteckningar eller datum på varorna.

Problemet är att man är beroende av ett bra bemötande från personalen i butikerna annars blir det jobbigt att handla. Lätt att bli betraktad som "grinig gubbdjävul" eller "satkärring".  Har du en kameramobil med dig så dokumentera i smyg.

Intressantast är faktiskt vad som motiverar personalen att fuska. De får knappast mer betalt när de gör det.

LinnéaÅsbrink
0

#30 Vi kommer inledningsvis att leverera matkassen varannan vecka, så det kanske passar dig utmärkt? :) Du kan också, med minst 8 dagars framförhållning till nästa leverans, kontakta oss för att göra ett uppehåll. Här kan du läsa våra fullständiga kundvillkor här http://lchfhem.se/kundvillkor/

Allt gott,

Linnéa

tistelflikkan
0

#33 aha! det hade jag missat. då blev det helt klart mer intressant.

ett tips på kundvillkorsidan dock: dela upp texten med mer space. så mkt text utan nya stycken är väldigt jobbigt att läsa.

tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se

LinnéaÅsbrink
0

Tack för bra input! :)