Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 17022 ggr
Jojo55
5

1 dl sukrin = ? stevia

Jag föredrar Stevia framför sukrin (Stevia premium) och vill därför byta ut en del av Sukrinet mot Stevia i recept med Sukrin. Men hur mycket Stevia ska man ta isället för Sukrin är frågan?

Nu i helgen tänkte jag t.ex prova att göra "LCHF kremsjokoladekake med nøttebunn og sjokoladelokk" och där ska det vara 1,5 dl sukrin. Tänkte ta max 1 dl sukrin och resten stevia. Men hur mycket är som sagt frågan.

Amrit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om jag förstått saken rätt så motsvaras sötman i 1dl socker av 1,25dl sukrin och 0,75krm stevia…

[Pennylane1]
1

Tar man MER sukrin än socker blir det oätligt. Det påstås att sukrin är något mindre sött än socker, men det går inte att ta lika mycket ens i ett recept, för det får en stark metallisk bismak och blir oätligt…

Stevia doseras med stor försiktighet, där stämmer det nog som # 1 skriver. Ta nån knivsudd.

gun92884
0

… problemet med att byta ut sukrin mot stevia ar att stevia inte har na'n volym … och det inverkar pa resultatet nar man bakar.

Har marknadsfors na't som kallas Truvia (erythritol - sukrin - + stevia) just for att komma ifran detta problem.

Jojo55
0

Truvia? Var köper man det? Har surfat och hittat en del info men ingen köpmöjlighet.

Jojo55
0

Truvia? Var köper man det? Har surfat och hittat en del info men ingen köpmöjlighet.

Marianns LCHF Mat & bak
0

Som fler säger, 1,5 dl sukrin ger volym, men är oätligt för de allra flesta…

stevia ger ingen volym och då behöver man modifiera kakan så den får det…

Sedan beror det också väldigt mkt på hur söt är just DIN stevia. De jag har jsut nu är 100g sötare resp 200 g sötare än socker.

200 g doseras i halva krm och 100 g i ett halvt till 1 krm när man anävnder 2-3 msk erythritol också.

Jojo55
0

Min stevia uppges vara ca. 100 ggr sötare än socker.

Receptet:

Åh så god den håar blev! Dessutom är den väldigt lätt och snabbt att göra, och innehåller inga ingredienser som är svåra att hitta

ingredienser:

100 g mandel
75 g smör
1,5 dl Sukrin
3 dl vispgrädde
300 g färskost / philadelphia
1 tsk vanilj pulver / 1 vaniljstång
3 tsk kakao
70 g mörk choklad (minst 70%)

förfarande:

Smält smöret och hakk mandeln. Blanda mandel, 3 / 4 av smöret och 1 / 2 kopp Sukrin och tryck in den i botten av en springform. Lägg den i kylen medan du förbereder det andra.

Vispa grädden och tillsätt 1 / 2 dl Sukrin. Vispa smörosten mjukt med en 1 / 2 dl Sukrin. Blanda ihop smørost og vispgrädde och dela rören i två skålar. I en mix har du i vanilj och den andra blanda i kakao.

Ha på ett lager i taget, och låt stå i kylskåp en fem minuter innan du har på chocklad locket.

Smält mörk choklad i smöret som återstår. Det borde inte vara mycket varmt när du tar det på, då är det lätt gjort att blanda det med den andra smeten (se bildarna så forstår du nog).

Lämna den i kylskåpet ett par timmar och njut! Kan också sättas i frysen

Enjoy!

gun92884
0

Har du tittat pa iHerb och Netrition? Tror inte att motsvarigheten finns i Sverige annu.

gun92884
0

Hittade denna tabell … kan den hjalpa nagot? :

http://www.cookingwithstevia.com/stevia_conversion_chart.html

Eva Larsson
0

Jag använder färdigblandad stevia/sukrin eller erytrythol som sukrin egentligen heter från steviavital. Sist gjorde jag sockerkaka och där det skulle vara 90 gr. vanligt socker dvs. 2dl. använde jag 40gr. ca en halv dl. färdig steviasocker. kanske skulle jag ha haft lite mindre då någon tyckte det blev lite för sött. Steviavital säljer färdigblandad steviasocker och är lite enklare att dossera än ren extrakt. Nästa gång ska jag testa och ha lite mindre till sockerkakan. I övrigt funkar det som att ströa som vanligt socker bara man tänker på att inte ha så mycket då det är ca 3 -4 ggr sötare än socker. Jag är galen i sockerkaka och det känns som om jag numera kan äta den utan att känna dåligt samvete.

gun92884
0

Det later som samma blandning (erythritol + stevia) som saljs har under namnet Truvia.

helvete
0

Igår såg jag på norsk Tv ett program om sockerberoende. NRK 1 Puls. De testade ett flertal sötningsmedel jämförda med socker. Stevia fick sämst betyg.Bäst var ett som kallades Splendida. Vad det nu kan innehålla. Själv tycker jag alla sötningsmedel har en äcklig eftersmak. En påse Sukrin står i skåpet sen i våras. Hu.Tror att måste jag fuska nån dag, så väljer jag rent socker.

[Columba]
0

Är det månne samma som Splenda som lär innehålla maltodextrin?

[Pennylane1]
0

det enda som kommer upp när jag googlar splendida är kryssningsfartyg!

Splenda är sucralose som anses förstöra korallreven och är väl förbjudet här? Tror inte det har med malto-dextrin att göra utan är en helt kemisk förening om jag inte tar helt fel?

gun92884
0

… joda, maltodextrin ar det i det ocksa:

136-0001 Splenda Splenda Granular 3.8 oz (110g)

Nutrition Facts
Serving Size: 1 tsp (0.5g)
Servings Per Container: 220

Amount
Per Serving

% Daily Value*

Total Calories

Total Fat

g

0%   

Sodium

mg

0%   

Total Carbohydrates

Less than 

g

0%   

Protein

g

0%   

*Percent Daily Values are based on a 2,000 calorie diet.

Suitable for people with diabetes.

Ingredients: Maltodextrin, Sucralose.

Certifications:
kosher

If you notice any errors in the information above, please let us know. If you have further questions about this product, please contact Splenda at 1-800-7-SPLENDA

The nutrition facts listed above are supplied as a courtesy to our customers. The nutrition facts were current and accurate to the best of our knowledge at the time they were entered. Manufacturers often change formulas or ingredients without notifying us. We do our best to keep them as up to date as possible, however Netrition.com will not be held responsible for any differences between what is listed on our web site and what is listed on the product that you receive. If you need to be 100% certain of the ingredients currently being shipped, we recommend that you call or email our customer service department to check the shelf of current stock.

[Pennylane1]
0

märkligt, vilken typ av kolhydrater är maltodextrin då? det är ju itne sockeralkohol iallafall, i denna länk står att md är "rena kolhydrater"!

gun92884
0

… har ar en annan:

http://www.gleukos.com/science/pdf/Maltodextrin.pdf

Det som ocksa ar intressant ar att det star eftersom maltodextrin inte innehaller vare sig vitaminer eller mineraler (som en del carbs ialla fall gor, i mer eller mindre mangd) sa kan det kan fororsaka depletion (utarmning?) av dessa amnen …