Mat vår tids tabu?
Tidigare i dag hörde jag ett radioprogram om Elise Ottesen-Jensen, som grundade Riksförbundet för sexuell upplysning. Hon verkade under en tid då homosexualitet var brottsligt och de som onanerade eller hade sex i annat syfte än för att alstra barn ansågs som perversa eller mentalt störda.
Elise Ottesen-Jensen ansågs under sin levnad av många som kontroversiell. I programmet sades det att hennes största belackare på den här tiden var svartrockarna och vitrockarna, eller i klartext prästerna och läkarna.
Jag föreställer mig att många av nutidens människor som en kommentar till ovanstående gärna slår sig för bröstet och lite vanemässigt beklagar sig över hur dumma människor förr i tiden måste ha varit, samtidigt som de tackar sin lyckliga stjärna för att de får leva i en så upplyst tid som vår.
Sedan tänker jag på hur det faktiskt ser ut i dag. Läkare som förespråkar en artriktig föda får på käften. I Danmark vill man införa en fettskatt. Borde vi inte ha kommit längre?
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Det tänker ja varje dag. Man förvånas verkligen över hur sakta utvecklikngen går - just hur tröga människor e att ta till sig info.
Många vill inte veta - de slår ifrån sig med: de där tror ja inte på!
Sedan är det inge mer med det. Inte att de tänker: Aha!…de va nått nytt - de ska ja kolla upp.
Men…de e väl enklare att sitta å titta på dumburken å allt skräp som visas där?
/S
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Frågan är väl hur man som vanlig människa ska lyckas se skillnad på just LCHF och all annan löpsedels-"information".
Det dyker ju upp nya undersökningar var och varannan dag vars resultat framställs som fantastiska mirakelkurer för än det ena än det andra.
Hur ska man kunna veta att just det här inte också bara är ännu ett feltolkat och grovt vinklat forskningsresultat.
De flesta fördjupar sig ju knappast i några vetenskapliga fakta bakom alla nya "upptäckter" som dyker upp.