Salt böna
Vad ska man tänka på när man väljer salt. Vilket salt är det nyttigaste?
Jag har slutat tillföra salt till maten och antar att jag får i mig ändå via matens tillförda eller naturliga innehåll av salt. Natrium och jod är nödvändigt för oss men efter vad jag förstår endast i små mängder. Havssalt är oraffinerat medan annat finsalt är raffinerat vad det nu kan betyda för vår hälsa? Inte mycket till svar, en fundering ändå.
Bara kolla att det inte innehåller anti-klumpmedel. Jag köper Maldon till bordet och Jozo Medelgrovt havssalt till spisen.

Jag tror inte att det kemiskt renade saltet är nyttigt för oss.
Hellre då ett naturligt havssalt med små mängder av alla förekommande mineraler.
Själv har jag införskaffat en saltkvarn modell "bra" som klarar av att mala ner det mesta jag slänger i den 
Tycker det verkar som att saltbegäret blir mindre med ett naturligt salt.
Kör man bara NaCl (bordssalt) verkar kroppen behöva mer, kanske för att den känner att mineraler fortfarande saknas hur mycket man än saltar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Så gjorde jag också en period och det var på ett sätt en härlig upplevelse. Jag fick mycket känsligare smaksinne och kände vad maten smakade, en massa andra smaker utom salt! Det blev väldigt gott! Varför började jag då med salt igen? Jo, till slut blev jag så ovan vid salt att jag inte kunde äta mat som någon annan hade lagat, det smakade bara vidrigt mycket salt!

Salt är en av kockar välkänd smakförhöjare.
Vi kan äta upp till 100 gram salt per dag.
De med diabetes som äter mest salt har minst insulinresistens
Livsmedelsverket rekommenderar mindre salt. Det säger omedelbart allt om varför man ska äta tillräckligt med salt. Nyckelhålet blir vår död.
Maten ska vara god, fett och salt är våra bästa smakbärare. Så ät och njut av maten!
100 gram? 
Haha, om det stämmer kanske min mor slutar bråka med mig om mitt i hennes ögon ALLDELES för höga saltintag xD

Är man frisk och äter för mycket salt blir man tötstig och kissar ut överskottet!
Det är farligare att äta för lite salt, då får man eldaresjukan.. saltbrist är allvarligt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om man käkar ett halvt pkt bacon eller ibland mer dagligen, får man då inte i sig tillräckligt med salt eller vad tror ni? Sedan binder väl salt vätska men det kan inte vara så stort problem då man väl kissar ut det som Zepp påpekar.

Det är kolhydraterna som binder vatten och tvingar därmed kroppen att spara mera salt då man annars får eldaresjuka med flera saltbristtillstånd, inte alltid förenliga med överlevnad, brukar behövas en veckolång vård på sjukhus med långsam ökning av saltet för att förhindra hjärnskador av för snabb återsaltning
## 6&7 Upp till 100 g står i Läkartidningen 2003
Eldarsjuka lär man inte få i Sverige vid vanliga temperaturer inne och ute.Eldare på båtar som går i tropikerna har det varmare. Hur mycket vatten måste man dricka för att klara av 100 g salt!? Man kan få hjärtsvikt för mindre. Jag saltar ytterst lite. Det finns ju salt i smör, charkuteriprdukter, ost mm.
Nae, inte vid vanliga temperaturer…
Men testa att jobba i ett pappersbruk eller i ett stålverk - där är det antingen är överdrivet varmt med våldsamt hög luftfuktighet eller stekhett. Då svettas du ut alldeles för mycket mineraler o salter.
Eller om du tränar "för" ofta och dricker rent vatten - likadant.
Salt måste tillföras, om svettningen är stor.
MEN ABSOLUT!!!
Det måste vara rim o reson - för mycket salt är heller inte bra, det sliter på njurarna. Allt beror på vilken typ av aktivitet personen ifråga har.
#SPIRIT!!
100 gram/dag för en vanligt genomsnittsmänniska???
- då har njurarna snart lagt av, blodtrycket skjutit ihöjden, hjärtat klappar ihop och du dör!
RIMLIGT är 5 - 6 gram per dag, fast vi idag konsumerar runt 10-12 gram/dag.
Åter igen, vilken belastning har personen ifråga?

#12 Salt sliter troligen inte ett dugg på njurarna - njurarna sorterar redan ut primärurin (salter och vatten) i stor mängd (150-200 liter) varje dag, men återför det mesta till blodomloppet. Skillnaden med ett stort saltintag är att man blir törstigare, och att mindre mängd primärurin återförs - mer slussas till blåsan.
Urinvägarna kan, som tidigare sagts, skicka ut stora mängder natriumklorid, men även svettning slösar med denna mineral (1-4g / liter svett) - därför ger man inom vården betydligt mer salt via dropp än SLV:s rekommenderade mängd.
Har för mig att man kan använda salt som kräkmedel. 1 tsk salt och du kräks. För egen del drcker jag 2 l vatten extra om jag äter 5 surströmmingar. Hur mycket salt innehåller de.