Coca-colans volym
LatMask har just druckit en hel flaska Coca-cola. På 25 cl. Det blev två små glas och gick i ett slurp.
25 cl är alltså den ursprungliga flaskan, den med "midja". Jag trodde inte den fanns längre, men när jag hittade en sexpack blev jag förtjust och köpte en. Den stod en bit ifrån de "vanliga" flaskorna, de i plast på 1,5 och 2 liter.
Och då tänker man djupa tankar när man dricker en cola: Nog måste volymen ändå ha betydelse? På 50- och 60-talet, när det var flaska som gällde, nöjde sig folk med en flaska. Inte hällde man i sig flaska efter flaska.
Det stämmer kanske att vi inte äter mer, men vi kanske dricker mer nuförtiden, eftersom det är möjligt - och då pratar jag inte om vatten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag håller helt med dig om det.
När jag var barn köpte mamma läsk i 33cl glas och det var minsann inte alltid (lördagkvällar endast) vi fick en flaska var. Ofta fick vi dela.
Våra barn har fått en 33:a var till helgen och jag minns jag blev chockad på 90-talet när goda vänner till oss serverade pet-flaskor på 1,5l till maten VARJE DAG. Våra barn fick nöja sig med vatten eller möjligen mjölk.
Numer pensionär i Nynäshamn
På -50 talet var vi 3 ungar på en 33 cl flaska sockerdricka,det vankades om söndagarna. Coca Cola köpte vi i Norge på tidigt -50 tal, fick dela på den också.
Storleken har betydelse..
kaffe dracks i kopp förr - nu i mugg - eller jättestora muggar
tallrikarna var mindre i diameter förr mot nu
enligt vad som sägs i filmen Supersize Me så är McDonalds lilla menyn en normalportion om man tittar 40 år tillbaka..
Vi dricker mer kaffe, läsk, fikar flera gånger om dagen gärna med fikabröd, vi äter mellanmål, förr räckte det med 3 mål om dagen.. så nog har storleken betydelse..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Storleken har helt klart betydelse, fanns inga 1 1/2 liters flaskor förut. Sen finns det fler sorter också t.ex energidrycker och sen får vi inte glömma juicedryckerna som också är fulla med socker.
Kommer att tänka på vinkartongerna. Bag-in-box eller vad de nu kallas..
De har gjort endel för att öka konsumtionen, finns visst väl dokumenterat. Själv ingår jag i en sorts guerillagrupp som köper vin i halvflaskor, finns fler och fler sorter på halvflaska faktiskt, då jag sällan dricker mycket per tillfälle. Lustigt nog är det det argument folk använder för att köpa kartonger. Att vinet inte blir dåligt i dem som i en flaska..
Var inne på systemet häromdagen och det var köer mellan pallraderna där boxvinet finna. Vissa av staplarna bara smälte ner..
Ökad konsumtion kräver större tallrikar, menyer. Eller stora förpackningarna skapar en större konsumtion. Eller både ock? En uppåtgående spiral hursom..
Så sant, Mooniq, om kaffekopparna! Det har jag faktiskt inte tänkt på, att den nätta lilla kaffekoppen gradvis förvandlats till en eeenorm balja med allt möjligt i.
Små kaffekoppar med en eller två sockerbitar i varje, och gärna påtår och tretår….
Så kommer jag ihåg kaffekalasen på 50 och 60-talen. Vi barn fick saft, ibland kaffe också. Och så bullar och sju sorters kakor. Givetvis inte alla kakorna i vardagslag, men kaffe med sockar, visst, och bulle eller skorpa.
Läsk fick vi till söndagsmiddagen, att dela. Men annars var det mycket socker - saft ofta, socker i filen. Lingonsylt till middag. Jag kommer ihåg att vi (hu!!) hade sirap på potatismoset. Efterrätt varje dag.
Vi var smala som barn, men jag blev lite för rund när vi köpte mjölk av grannen. Det blev mycket grädde. Inte växte jag bra heller. Nu förstår jag att jag egentligen inte tålde mjölken, numera är jag allergisk.
Allt är inte som man lätt tror. Och det har det aldrig varit.

Dricker fortfarande kaffe i fin liten kopp
Det är verkligen ett minne att ha när vi 3 barn fick en flaska läsk att dela på, hur vi radade upp glasen och hällde ungefär droppvis, mycket noga fördelat.
Det blev lite väl jobbigt när lillbrorsan växte till sig och vi skulle stretcha den där flaskan till 4 glas.
Coca-cola smakade jag inte förrän jag kom till USA 1965, tyckte faktiskt inte om det och ännu mindre sedan någon motståndare visade hur man kunde tvätta en skitig pennyslant skinande ren bara genom att doppa den i coca-colan.
#7 Ja det var inte sockerfritt förr men konsumtionen av socker har ändå gått upp. Förr var det socker i söta saker som sylt, saft och kakor, nu är det socker överallt. Även i saker som inte är söta…
Lisabet, håller med om det där med påtår och tretår, där gick det nog rätt mycket socker. Men sirap på potatismoset låter lite extremt!
Och dricksglasen hemma hos mina föräldrar var ju helt normala. Men nu när jag har levt med mina enorma IKEA-glas (rymmer nog en halvliter) i tio år så känns "vanliga" glas pyttesmå.
Det finns undersökningar som visar att om man har en större tallrik så lägger man mer mat på den än om man har en mindre. Men "vill" fylla tallriken. Och glaset.
Visst är det skrämmande 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

#9 Vi var lyckligtvis bara två, men oj så noga det var att det blev exakt lika!
Jag växte upp på 70-talet, och vi fick inte läsk mer än några gånger om året, vid riktigt speciella tillfällen. Däremot kunde vi få saft och popcorn på lördagkvällen (fredagmys tycks vara en senare uppfinning?). Jag minns mycket tydligt när jag skulle på klassfest i mellanstadiet och fick med mig hemmapoppade popcorn och - oh joy! - en hel 33cl-flaska med Cuba Cola bara för mig! Sen var det väl julmust till jul, och så kunde vi få dela på en läsk när vi var hos kusinerna som drack läsk mycket oftare än vi gjorde. Jag minns min storögda förundran en gång när jag gick in via tvättstugan och där fick syn på EN HEL BACK med läsk!
Å, vad jag önskade att de skulle adoptera mig då - jag är nog född som sockerist.
ha!,klart vinet blir dåligt i platspåse/kartong! tror folk verkligen det? Ofta blir box-vin dåligt redan på pallen på systemet, det gäller att köpa det som är så nära tappningsdatum som möjligt.
Igår på mitt jobb serverade vi en trevlig Sauternes till desserten, och vi sa att vi börjar öppna de hela flaskorna, och sparar på de halva (för att de är enklare att sälja) varpå en ny tjej frågar vad halvflaskor är för något. "vadå, är flaskan bara halvt fylld då?) Varpå jag plockade fram vinet och hade lite "flaskundervisning" 
I övrigt blir det synd om den som prövar ta ifrån mig mina halv liters-glas. Men å andra sidan dricker jag enbart vatten, så det gör nog inte så mycket.. 
Det där med tallrikarna är en kul iaktagelse.
Vi har sen vi började med LCHF börjat äta på assietter och tänk så mycket plats i diskmaskinen man sparar.
Numer pensionär i Nynäshamn
Man hade socker i såser, potatismos mm på -50 talet.Tror man sockrade för att få bättre stekyta också på maten. Chipspåsar existerade inte. Limpan var sirapslimpa och annat kladdigt. TV och dataspel fanns inte. Inga ungar lekte inomhus när man gick till varandra.Jag tror aldrig att man blev bjuden på något hos andra barn, det förväntades inte. Nu för tiden är det så många fler produkter med stora mängder socker. Alla dessa drickyoughurtar, Risifrutti osv, står i mejerihyllan och man tror det är nyttigt.