grupper som inte har det bra av lchf?
Sitter och förbereder en presentation av lchf på min skola. Eftersom jag läser till Diets och är omgiven av folk som ser på statens kostråd som sin bibel kommer detta bli ett helvete. Men jag är redo för kamp.
tänka be om lite hjälp här.. Det är sent och jag är nära min deadline.
Är det några grupper som inte borde äta lchf? och varför?
Den enda jag kommer på är folk som har problem med fettabsorbering.
Hur är det med barn? Finns det någon anledning till att behandla dem annorlunda än vuxna egentligen?
hur är det med gravida? En av mina förelasare menade att det fanns forskning som visade att ketogen diet hos gravida kunde leda till hjärskador på fostret (tror det var pga för lite glukos, vilket lät som mumbojumbo i mina öron)..
tackar!

Ifrågasätt vad för kost som försökspersonerna ätit i olika studier.
Det finns säker mindre hälsosamma ketogena dieter baserade på vegetabiliskt fett med mycket omega-6 och dessutom en massa ersättningsprodukter med mycket tillsatser av olika slag.
Läser William Davis, MD, bok Wheat Belly och han påpekar att de som inte tål gluten inte heller skall äta de ersättningsprodukter som tagits fram utan äta riktig mat!
Den ketogena kost som man ger till epileptiker är inget jag skulle vilja äta som betonar vikten av att äta anti-inflammatoriskt.
Det finns studier som visar att barn inte växer lika mycket om de äter ketogent. Insulin stimulerar tillväxt. I allmänna medvetandet jämför uttrycket "corn-fed" som betecknar en storvuxen Midwestern kille. Jag skulle inte rekommendera en extrem lågkolhydratkost till någon innan han eller hon har växt färdigt om det inte föreligger speciella hälsoskäl. Självklart tycker jag dock att även barn skall undvika alla industriprodukter som innehåller kolhydrater och tillsatser. Precis som alla andra bör de äta mat!
Birgitta Strandvik vid Göteborgs Universitet har forskat om mat för gravida och vid amning och poängterar vikten av omega-3.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förutom det som redan sagts dvs växande individer behöver normalt pendlande insulinnivåer.. med emfas på normalt.
Mumbojumbo.. ja.. kroppen kommer att bryta ner moderns muskler om så krävs för att förse fostret med glukos.
Likaså med Omega-3, det fins studier som tyder på att kroppen tar av moderns hjärna för att förse fostret med EPA och DHA.
Sen så kan man alltid fundera på hur Inuiterna klarade sina graviditeter?
Iallalfall, ja det finns folk med sällsynta genetiska deffekter på fettmetabolismen, vanligast då LipoproteinA deffekt, vissa av de som har FH av varianter där de har svårt att bryta ner LDLremnats, andra med karnitindysfunktion, och ytterligare ett fåtal med olika ensymatiska deffekter förknippade med fettmetabolism.
Alla är väldigt sällsynta.. men de finns vilket vore dumt att förneka.. däremot förefaller det vara betydligt fler som har problem med kolhydratmetabolismen.. milt sagt!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tackar grabbar! :)

Har du en gallblåsa full med stenar bör du få bort det problemet innan du satsar på en fettkost 
Diabetiker som tar insulin ska ju tänka på att dra ner på insulinet i samband med att de tar bort kolhydrater i sin kost, för att inte få blodsockerfall.
Men annars är ju hela grejen med en lågkolhydratskost att det är naturligt och ofarligt, eftersom det är så vi alltid ätit mer eller mindre.
Tackar!
Möjligen att man rent generllt säga att sjuka inte skall köra fakir eller göra ett tvärt kostbyte. Omställningen kan vara rätt påfrestande för en kropp som inte orkar något.