Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsovinster
Läst 4795 ggr
byggarn30
4

Min mamma har artros

och ledvärk. Sjukvården vill inte operera. Hon är 70 år.  Nu vill hon börja med LCHF för att minska besvären.

Hon har redan slutat med frukt, fruktsmoothies och så. Tydligen ska citrusfrukt vara tabu när man har ledvärk? Hon har redan upplevt en förbättring av det.

Jag har pratat med henne om inflammationsdrivande - gluten, spannmål, Omega3/6 och lite så.

Gett henne adressen hit och hon har gjort sina första mjölfria pannkakor Skrattande.

Vad kan vi mer ge henne för hjälp på vägen?

titanyah
0

Nyponpulver! Bra för lederna. Finns tabletter som heter Nypozin med samma effekt.

Gurkmeja är starkt antiinflammatoriskt.

Och så klart kokosfett!

Kan vara bra att undvika rött kött, och äta mer fisk istället.

Kul att din mamma hittat LCHF, min mamma fick diabetes och började också för snart ett år sen - pigg och vaken och glad och aktiv med diabetesen under kontroll, trots att hon är snart 80!

Hoppas din mamma får lindring i sin värk!

byggarn30
0

Tack för tipsen. Har föreslagit kaffe med grädde och kokosfett redan. Men gurkmeja är ju trevligt i matlagningen och nyponpulver var ju ett bra förslag.

Varför inte rött kött? Funkar det om det är naturbeteskött?

F.ö. ska väl, helst, allt kött/fågel/fisk vara uppfött på sin naturliga föda om det ska innehålla mer Omega3 än Omega6? Och då vara bra?

Såg också Annikas blogg om detta: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=artros

Fler saker att tänka på?

dufva
0

Nja, ur inflammationssynpunkt är det snarast fläskkött som kan ha dåliga o6/o3 förhållanden.

Ett gräsbetat kött är neutralt och bör inte ge henne några problem

Elshira
0

Vill du prova t.ex nypon (som jag använt mig av med gott resultat på gammal häst) så vill jag bara tippsa om att köpa det från "häst-homeopater". Där får du en burk nypon får en bråkdel av vad piller brukar kosta i.af Flört De flesta säljer till både människor och djur, och det är alltså precis samma sak till båda delar.

Bara ett litet tipps alltså om ni vill ha lite billigare naturläkemedel som en hjälp på traven!  Oskyldig

Hakuna matata!

magma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Också min mamma har artros. Läste någonstans att Helaflex (med reservation för stavningen ) skulle kunna ha god effekt, och tänkte försöka få henne att prova- hon äter redan en halvhjärtad variant av LCHF. Tror naturläkemedlet (Helaflex) är baserat på växten djävulsklo.

sussie
0

Glukosamin, också det lär finnas av bättre sort till djur.

Ingefära är också bra vid ledsmärta.

frazze6
1

Gurkmeja bör intas tillsammans med svartpeppar för att kunna tas upp av kroppen annars åker det mesta bara rätt igenom. Samma med glukosamin, det behövs olika tillsatsmedel för hund, häst och människa för att det ska fungera.

mooonlight
0

#3 Även kyckling är rätt illa ur n-6/n-3-synpunkt. Vill minnas att kycklingbröst har n-6/n-3-förhållande på runt 18:1. Skinnet är extra n-6-laddat.

Det bästa är ju att undvika "konventionella" djur (inkl. odlad fisk), utan hålla sig till gräsuppfödda djur (inkl. vilt), där n-6/n-3 ligger på mellan 1:2 och 1:4, ungefär.

yvonnel
0

"Tror naturläkemedlet (Helaflex) är baserat på växten djävulsklo"

Jag såg alldeles nyss en sida med kryddor där man bl.a. kunde köpa den kryddan ganska billigt.

http://borgebykryddgard.jetshop.se/

Men man poänterar att det är viktigt att man själv tar reda på hur mycket/starkt man blandar ihop. Där fanns även nypon.

Anders-S
0

En numera pensionerad ortoped rekommenderade hemlagad fiskbuljong kokad på fiskskrov, skinn, ben och brosk istället för dyra tabletter!

byggarn30
0

#10 - den som ändå bodde vid stranden och fiskade dagligdags…. Tungan ute