Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 13417 ggr
Athenasmatte
0

Gurka?

Hej! Jag har använt mig flitigt av hemsidan minmat.net för att ta reda på hur mycket kolhydrater olika livsmedel innehåller. Blev dock förvånad när jag såg att gurka innehåller 2.1 gram kolhydrater per 100 gram! Kan detta verkligen stämma? Jag som trodde att gurka bestod mest av vatten….=/….

Och stämmer det verkligen att Whiskey inte innehåller några kolhydrater alls?

PAX//Athenas matte

OneManArmy
1

Kan nog stämma det, innehåller mest vatten ja men alla grönsaker innehåller ju lite kollisar.. och ja ren sprit innehåller inga kollisar

[Pennylane1]
0

Fineli listar 1,4 för gurka… hur som helst… rätt lågt är det ju, man äter väl inte hundratals gram heller?

Whiskey, gin, cognac… all ren sprit har noll.

Athenasmatte
0

Jag äääälskar gurka, så jag får lätt i mig några hundra gram =/. Gurka väger ju också en del. Men jag blir jätteglad att höra att Whiskey inte innehåller några kolhydrater, för jag vet inte om jag hade klarat mig utan whiskey! Tack! =). Men är inte whiskey gjort på majs? Eller försvinner kollisarna under processen då?

[yngveg]
0

Är angivelsen med eller utan vatteninnehållet? Det borde ju skilja en del.

Aniara4
0

#4 Om det är utan vatten borde det vara nära 100% kolhydrater. Jag tror inte gurka innehåller särskilt mycket fett eller protein.

hardy
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

…den amerikanska whiskey som kallas BOURBON tillverkas på mellan 51% till 80%, av majs.
Är det mer än 80% majs kallas den 'Corn Whiskey".

Eftersom majs (och även de flesta spannmål, sockerör, ris och potatis) innehåller mängder av kolhydrater, är detta en bra bas för att framställa alkohol på. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Whisky

Men i "Spritprocessen" så används stor del av sockret med jästen för att bilda alkohol (etanol). Jästen förbrukar alltså socker och skapar etanol och koldioxid i det som kallas glukolys).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol.

1. Jäsning av socker, jäst och vatten till svagt alkoholhaltig mäsk. All tillverkning av mäsk i hembränningssyfte är olagligt.
  2. Destillering av mäsken för att koncentrera alkoholen och få bort vissa föroreningar. Detta kan göras i någon form konventionell destillator. Innehav av dylika är olagligt.
  3. Filtrering av alkoholen genom aktivt kol för att få bort finkeloljor, obehagliga smakämnen som uppstår under jäsningen och som koncentreras av destillationen.

Jag brukar halvt på skämt o halvt på allvar säga att :
"det man kan göra sprit av - ska man inte äta!"

Tolka det lite som du vill  Cool

Athenasmatte
1

#6; Oh, tack! Vad bildad du var i det här =).

hardy
0

nån hobby ska man ju ha  HAHA!

JAUS
0

#6 Frågan är vilket som är värst alkohol eller socker?

Athenasmatte
0

#9; Socker helt klart! Enligt läkare är alkohol i små doser nyttigt för kroppen, öppnar bland annat upp blodkärlen. Det är först när man går över en viss mängd alkohol som det blir ohälsosamt.

OneManArmy
0

Är väl samma sak för socker Athena.. Skillnaden är att alkhol faktiskt ÄR ett gift för kroppen.

Elshira
0

Ja något glas rött om dagen ska ju vara utmärkt för hällsan ;)

Hakuna matata!

OneManArmy
0

Något glas rött OM DAGEN?

Jo tjena.. Nåt glas på helgen eventuellt men dricker du ett stort glas vin om dagen så mår din kropp garanterat inte bra.

lizzzie86
0

Nu finns ju vinglas i alla storlekar,från 18 cl till en halvliter, om man läser rekommendation för alkohol så är 7 glas vin i veckan ok enligt livsmedelsverket.Jag antar då små glas.

OneManArmy
0

livsmedelsverket?
Sen när litar lchfare på dem?

All alkohol skadar kroppen, sen om det är lite antioxidanter i rödvin gör sak samma.

[Pennylane1]
0

även läkare (iaf många) rekommenderar något lite vin om dagen…

OneManArmy
0

Sjukt!

[Pennylane1]
0

http://www.kostdoktorn.se/fett-trevlig-dag-i-vaxjo

nu hittar jag inte mycket vav vinet i själva artikeln men….

OneManArmy
0

Ja vad hade den där med vin att göra?

[Pennylane1]
0

"Forskare vid Karolinska Institutet har analyserat mathållningen hos 25 000 friska svenska kvinnor födda mellan 1914 och 1948 från Uppsala och Västmanlands län. Man följde kvinnorna från 1997 och hittade två specifika kostmönster som tydligt sammanfaller med minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

– Det första karaktäriserades av hög konsumtion av grönsaker och frukt och det andra av måttlig konsumtion av alkohol. De mängder det handlar om är motsvarande fyra grönsaker och två frukter om dagen respektive ett halvt glas vin, säger Agneta Åkesson, en av forskarna bakom studien."

Frukten tror ju inte vi LCHF:are mycket på, kan det vara vinet då?

och så länken till ovanstående http://www.epochtimes.se/articles/2007/10/26/13406.html

OneManArmy
0

Jaja.. tro vad fan ni vill jag häller inte gift i mig på daglig basis iallfall.

[Pennylane1]
0

# 19 tydligen handlade det något om vin  eftersom det fanns med på skärmen. Tror inte man kanske skriver så där och sen säger nej…

edit: ja tänkte väl det

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12148970.ab

gun92884
0

starhawk
0

#3: Bara ett litet tilägg, skotsk och irländsk whiskey görs på Korn, i övrigt gäller samma sak som i inlägg #6

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hardy
0

Givetvis är alkohol inget man ska dra i sig i mängder. Tvärtom, den som inmundigar dylika produkter bör vara mycket medveten om de skadeverkningar som medför en överkonsumtion av destillerat dryckjom.

DOCK - bästa läsare och tyckare av rang…

Min poäng, med texten #6, var menat att förklara hur man processen av att skapa etanol - förbrukar socker under jäsningsfasen.

Beroende på vilka drycker som hamnar i glaset, så innehåller de varierad mängd kalorier - SAMT olika mycket kolhydratskalorier!

Öl & Söt likör -> kolhydratsbomb
Ren visky -> gott skit som inte innehåller kolisar

JA - en liten mängd alkohol kan ha positiv effekt på hälsan.
Likaså kan en doft av sprit trigga ett annat beroende än socker…
Hav respekt för edra medmänniskor om denna fråga.

SLUTLIGEN anser jag att socker av typ godis/"snask"/fikabröd är värst, eftersom det kan handlas av vem som helst och nästan överallt - till och med så knackar det på dörren ibland och erbjuds polkagrisstänger…
Vuxna belönar barn (och vuxna) när de varit "snälla" med dessa produkter. Eller hotar med indragning av utlovat socker vid dåligt uppförande.
Det ingår till och med i den "standardiserade" etiken & moralen, det tillhör kulturen och "god sed" att äta av bullar o kakor till kaffet.
- annars är man ohövlig och borde skämmas.

Mot detta finns ingen begränsning som med spriten (hembränning vs bullbak eller systembolag vs snabbköp/ bensinmack/ konditorier?), men likväl leder man in barn/vuxna i sockerberoendespåret varpå bland annat karies, matproblem, övervikt och diabetes är vanliga följder.

…så - vilket är värst?
Vad slår egentligen ut fler människor?
Sprit eller socker???

MEN det - får diskuteras i en annan tråd!

Athenasmatte
0

#21; Det är ingen som tvingar dig att dricka alkohol, men andra ska väl få lov att dricka måttligt om de vill? Dessutom är socker är också ett gift för kroppen.

Enligt läkare är det själva alkoholen som i små doser är bra för hälsan (nu snackar vi ett litet glas om dagen, inte mer. Inget man blir full av om man säger så!), vilket är ganska logiskt eftersom alkoholen bidrar till att vidga blodkärlen! Så är man en person som kan hålla sig till ett litet glas om dagen så rekommenderar jag (och många läkare) verkligen det! Om man däremot är en "allt-eller-inget"-person (d.v.s. en person som inte bara kan ta ett glas, utan slutar med att dricka hela flaskan) så är det ju såklart bättre att låta bli att dricka helt!

Varför är det sjukt att rekommendera folk att dricka ett halvt glas alkohol om dan, om det nu är bevisat att det är bra för hälsan? Jag förstår inte varför du tycker så?

Nu ska jag ta mig en Irish Coffee- med Sukrin såklart. =)

PAX//Athenas matte

[Pennylane1]
0

nu kanske vi inte ska skriva ett halvt glas alkohol, det kan ge lite felaktiga vibbar… ren alkohol är det ju knappt ingenting i ett halvt glas vin. Är det 3/4 del i ett halvt glas, eller en dl kanske? Då blir det väl nån cl ren alkohol.

gun92884
0

… det som ar litet skillnad ocksa ar att nar man serverar vin korrekt sa ska inte glaset fyllas mer an till halften … och knappt det … fyller man glaset fullt kan vinet inte 'andas' vilket det ska gora i glaset ocksa for att man ska fa full arom, smak och nytta av det. Nu galler denna regel vid maltider … daremot ber man om ett glas vitt vin i en av barerna pa Minneapolis/St Paul flygplatsen sa far man ett JATTERSTORT glas som ar fyllt till bredden … men da anvands det som anesthesia for de som ar flygradda Skrattande