Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6144 ggr
ceciliawest
2011-09-20 15:47
0

blodtryck

Hej,

Om man inte är diabetiker ellr överviktig men har ett Blodtryck på 160/85 hur fungerar LCHF-kosten då? Det pratas mest om diabetiker och överviktiga men jag har alla möjliga andra krämpor; trög mage, torr hud och speciellt fingrarnas nagelband, ont i en höft och i nedre delen av ryggen och tinitus. Jag behöver inga vetenskapliga undersökningar men det skulle vara kul att höra om någon annan har blivit fri från ovanstående besvär.

Cecilia

LenaK63
2011-09-20 16:25
0

Mitt Blodtryck har blivit lägre. Vill sluta med blodtryckstabletterna men min läkare vill göra ett 24-timmars blodtrycksprov först. Det tycker jag är så jobbigt. Vet inte om jag vågar sätta ut tabletterna själv.

Min tröga mage är ett minne blott.

Använder inte handkräm alls under den varma årstiden.

dufva
2011-09-20 20:14
0

Det skulle vara förvånande om du inte blir förbättrad på alla punkter.

Det du beskriver är just symptom på att ha ätit ganska fettsnålt och kolhydratrikt under en lång tid Glad

ceciliawest
2011-09-21 17:37
1

Det var verkligen två väldigt trevliga kommentarer från LenaK63 och dufva, tack för dem!GladSkrattande

Det stämmer helt att jag har ätit för mycket kolhydrater. Jag var vegetarian i 40 år och levde i stort set uteslutande på kolhydrater och lite fett! Blev bara sämre och sämre.

Kroppen sa verkligen TACK, ÄNTLIGEN! när jag ökade fettmängden till LCHFnivåer. Och började äta kött, fisk, ägg och minimalt med kolhydrater.

Jag kan tänka mig att det tar tid för kroppen att återhämta sig. Några år förmodlligen. Men jag känner reda av positiva förändringar. Glad Hurra!

ceciliawest
2011-09-21 17:38
1

Jag är nu inne på min tredje månad. Hur länge har ni själva hållit på?

LenaK63
2011-09-21 22:53
0

Jag blev medlem i Kif i slutet på 2007 och började införa SMÖR i hushållet då och vänja mig vid tanken att naturligt fett inte är farligt. Vid ett antal resor har det väl blivit avsteg och mycket kolhydrater. Vid dessa tillfällen har allt det gamla kommit tillbaka. Trög mage, gaser, hungrig efter bara två timmar och en allmän otilfredsställhet (som kanske är mer psykisk).Hemma igen med goda ägg och grädde har allt ställts till rätta. För att inte tala om kokosfettet. Det har jag numera alltid i kaffet. Vid resor ser jag till att ta med mig eller köper dit jag kommer. Så i slutet på året blir det 4 år med LCHF. Kommer definitivt inte att gå tillbaka till att äta mängder med kolhydrater.

ceciliawest
2011-09-26 12:11
0

Tack, LenaK63!

Det var intressant att höra om din LCHF-resa. 4 år!!!!!!!!

Visst tar det tid att vänja om sig från att vara skrämd för mättat fett till att känna sig bekväm med att äta det.

Fast köttet är ännu svårare för mig. Det tar fortfarande emot. Men jag känner att kroppen mår så bra! Det är bara mina vanor efter att ha varit vegetarian i 40 år som fortfarande spökar.

Men det går framåt! Imorse kunde jag konstatera att svårigheterna med att äta ägg var borta. Skööönt!!

kokosfett är gott på hårdkokta ägg. Mums till frukost.

LenaK63
2011-09-26 13:58
0

Ägg kan det blir för mycket av, smakmässigt alltså, för mig. Jag kan t.ex. inte äta så mycket av vitan i kokta ägg. Äggröra går inte men omelett går. Jag måste variera äggrätterna. Ska pröva med kokosfett på äggen.

Om blodtryck:

Så här skriver Dr. William Davis om Blodtryck.

http://www.trackyourplaque.com/blog/2011/09/being-regular-is-dangerous-to-your-health.html

Han har just kommit ut med en bok 'Wheat Belly'. Den kom med posten idag hos mig. Har inte hunnit läsa mycket men har förstått att han skyller på vetet som säljs idag. Vetet är förädlat och förändrat till det sämre för oss konsumenter.

ceciliawest
2011-09-27 11:32
0

Ja, smaken är väldigt olika och varierar, tycker jag!. Just nu är det hårdkokta ägghalvor som gäller om vi pratar om ägg.

Köttfärs med kryddor går också ganska bra, men fläskkött klarar jag inte, det får blii nötkött. Detta tar helt klart tid…

Wheat belly låter helt rätt, men det är ju mera än vetet man behöver se över. Ett första steg, kanske. Det var intressant med regelbunden oregelbundenhet av hjärtslagen. Tack för tipset!

[yngveg]
2011-09-27 12:48
0

ceciliawest, jag har ätit ner mitt höga Blodtryck till en nivå där jag kunnat slänga hälften av mina piller, från omkr. 160/70 genom 80/90 nånting till mitt senaste värde 140/70. Lägre skall det bli. Min tinnitus inte längre lika störande. Min gikt som bortblåst. Lederna klart förbättrade i höft, knän och armbågar. Ett finger krånglar fortfarande men det kanske är nåt annat slags problem möjligen. Detta har kommit snabbt, inte tror jag du skall behöva vänta i flera år inte, men vi är ju förstås olika vi människor.

Däremot har jag nu i omkring en månad stått stilla viktmässigt och det stör ju lite men jag är såklart glad för de allmänna hälsoförbättringarna.

Lycka till!

ceciliawest
2011-09-28 17:13
0

Tack Yngveg, för det!

Det var imponerande att du går igenom så många förbättringar. Jätteroligt att få höra!! Det kan kännas lite ensamt ibland bland alla glada f.d. diabetiker som blir friska på några veckor. Men de har väl ätit kött hela tiden förmodligen. Då går nog tillfrisknandet bra mycket fortare.

Hur länge har du hållit på?

Idag firar jag 2 månader med LCHF och firar det med en rejäl kalops och en kålgryta stekt i kokosolja. Mums!

Fingret ditt kan ju bli bra senare. Olika saker tar olika lång tid. Och kroppen kan väl inte läka allt samtidigt.

Lycka till med yttreligare viktminskning!

ceciliawest
2011-09-28 17:13
0

Tack Yngveg, för det!

Det var imponerande att du går igenom så många förbättringar. Jätteroligt att få höra!! Det kan kännas lite ensamt ibland bland alla glada f.d. diabetiker som blir friska på några veckor. Men de har väl ätit kött hela tiden förmodligen. Då går nog tillfrisknandet bra mycket fortare.

Hur länge har du hållit på?

Idag firar jag 2 månader med LCHF och firar det med en rejäl kalops och en kålgryta stekt i kokosolja. Mums!

Fingret ditt kan ju bli bra senare. Olika saker tar olika lång tid. Och kroppen kan väl inte läka allt samtidigt.

Lycka till med yttreligare viktminskning!

[yngveg]
2011-09-28 19:19
0

ceciliawest, jag gjorde en allvarligt menad nystart sista dagen i april i år men dessförinnan har jag mer eller mindre seriöst hållit på i fem sex år med smärre avbrott. Det mesta av mina hälsoförbättringar har jag upplevt nu efter nystarten även om jag ändå gick åt rätt håll även innan.

Du säger att du har en trög mage och det är ju så att en del som börjar med lågkolhydratmat upplever just det i början. Varför inte försöka med krossade linfrön som ju är en gammal beprövad metod mot just det? Med torr hud har man hört många som säger sig fått mycket bättre, lenare hud med denna kost så det borde du absolut märka efter ett tag om du bara orkar hålla i med lågkolhydratmaten. Även säger sig många ha fått ett bättre hår, alltså inte så torrt.

Ryggont kan ju ha så många olika orsaker och det kanske inte alls är kostrelaterat. Där kan man väl bara rekommendera en riktig undersökning av sakkunniga. Men det har du kanske redan gjort?

ceciliawest
2011-09-29 21:11
0

yngveg, Ja, du har verkligen hållit på lääääääänge! Men var du ganska liberal med kolhydraterna innan eftersom du fick mest effekt först efter nystarten?

Tröga magen, ja. Jag äter både kli och linfrön och klarar mig någorlunda på det. Jag tänker att det kan bli bättre med tiden. Huden börjar redan bli fetare! Jag smörjer mig mindre. Tappar mindre hår och har märkt att jag blir vigare varje vecka! Morgongymnastiken går lättare.

Som jag känner det nu kommer jag aldrig att äta mängder med kolhydrater igen! Gröna grönsaker, vispgrädde och som lördagsgodis blir det grapefrukt. Men jag vet ju inte hur jag reagerar efter flera år. Jag har sökt efter bättre hälsa sedan jag var 23 år. Då började kroppen krångla. Jag har provat ALLT!! Och aldrig har jag varit i närheten av de effekter som LCHF har gett. Det är som ett mirakel, jag kan inte tänka mig att ge upp. Jag är en väldigt envis typ!

Ryggen är säkert kostrelaterad. Det sitter smärtor i nedre delen och de kommer och går. Känns som stelhet. Jag tror att kolhydrater gör kroppen torr och därmed stel. Huden, lederna, tarmarna osv. Min känsla är att nu börjar kroppen smörjas inifrån. Hurra! Men någon läkare har jag inte varit hos för ryggen. Jag har inte så stort förtroende för dem. De har aldrig lyckats hjälpa mig. Det är så mycket de inte kan.

[yngveg]
2011-10-02 22:54
0

Du är nog på rätt väg. Kör på bara, du säger ju att du inte tidigare upplevt såna här förbättringar. Lyssna på kroppen och kör!

ceciliawest
2011-10-05 19:25
0

Yes! Tack för ditt stöd.

LatMask
2011-10-05 20:56
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Cecilia, tyvärr måste jag berätta att allt högt Blodtryck inte sänks av denna kost.

Jag har högt Blodtryck, som visar sig genom svullnad och smärta i fotlederna, och det har tyvärr inte blivit bättre sedan början av 2007, då jag började med LCHF. Jag tar fortfarande medicin (diuretika) mot högt blodtryck).

Å mina nagelband ska man inte prata om… Huden i övrigt känns dock fräsch och fin!

ceciliawest
2011-10-09 13:11
0

Kära LatMask,

Ja, det var tråkigt att höra! Då återstår bara att se om vi har samma bakomliggande orsaker till våra höga Blodtryck. Även om jag måste ta blodtryckssänkande medicin kommer jag att fortsätta med LCHF, som det är nu åtminstone. Jag upptäcker nya framgångar varje vecka och känner mig väldigt optimistisk!

I ditt fall är det tydligen vätska som inte forslas bort som den ska. Njurarna? Har din läkare förklarat vad det är som fattas dina njurar?

Vad gäller mina nagelband så verkar de bättre och mindre torra. Det visar sig dock på allvar när vädret blir kallare och torrare.

Är du strikt med din LCHF-livsstil?