En balanserad kost är gärna obalanserad?
Att äta en balanserad varierad kost alla viktväktarna, tallriksmodellen osv inebär ofta att man får en obalans på vissa esstentiella ämnen.
Tex så får man stor obalanse mellan omega 3 och omega 6.
Något mera mna får en obalans av?
Vissa vitaminer får man i väldigt låg nivå dock når man väll ev upp till rdi men det är kanske inte det odi.
När jag åt Viktväktarinspirerat + nyckelhålsmärkt och la in maten i Hälsovakten så fick jag alltid i mig för lite fett, för mycket kolhydrater, för lite järn och för lite kalcium. Samt för mycket C-vitamin, om man nu kan få det? Hur som helst så var det omöjligt för mig att få i mig alla näringsämnen utan att komplettera med en multivitamin.
ja detta ord är jag allergisk mot "balanserad kost" balans mellan vad?
Luddigt begrepp i min värld
Jag håller med dig man får obalanser i det mesta med en "balanserad kost"
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
#0 Tja.. Vad har man obalans på om man går upp i vikt, inte kan sova och har ont överallt.. trots att man äter 'balanserat'?
Inflammationer, överdimensionerat insulinpåslag.. m m. Kommer inte på nåt mer specifikt just nu.
Ordet balans.. för mig står det för nåt 'bra'.. så 'balanserad' kost kopplat till mat jag mår dålig av, blir fel, funkar inte logiskt-språkligt. Vilseledande.. eller i bästa fall floskler.
#2 Exakt - balans mellan vaddå? Om man ställer den frågan så blir folk alldles förvirrade. Det låter så himla bra, men..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En balanserad kost betyder att man skall äta lite utav varje.. tex 50-60E% kolhydrater!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.