Däckad av kolhydrater
Åt av familjens middag idag, pannkakor med köttfärsfyllning. "Äh, så känslig är jag inte, jag kommer inte att få något sug efter att ha ätit några pannkakor". Sug har jag nog klarat mig ifrån, men jag blev jättetrött efter middagen och var tvungen att lägga mig att vila en stund.
Vad berodde den tröttheten på? Det är knappt jag vågar erkänna det, men så trött var jag ofta innan jag började äta LCHF.
Nej, stackars dig! Jo, det är väl sk paltkoma. Brukade jag få efter pasta och kinesisk mat på restaurang…
Det är det vi kallar paltkoma. Man blir sån av att äta kolhydrater och det är ett av skälen att vi undviker dem.
Numer pensionär i Nynäshamn
En fundering om vad som hände är att ditt blodsocker steg snabbt av stärkelsen, och när insulinet skjutsades ut i kroppen så sjönk blodsockret för mycket så du istället fick lågt bs- den s.k "reboundeffekten". Då kan man få paltkoma och även sötsug eftersom man får lågt blodsocker.
Hmm inte riktigt. Paltkoman kommer sig av att blodsockret stiger. Sen när det sjunker igen kan man bii stirrig och framförallt sugen. Den sk paltkoman kommer av stor blodsockerstegring, snarare än av för mycket insulin.
Sen blir man trött av svängande socker oxå.. Men inte på samma sätt riktigt.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Jag hade en dag då jag åt både mjukglass o annat med kolhydrater. Men var som vanligt kände ingen skillnad gått tillbaka till lchf dagen efter.
#5: då är det bara att gratulera… *ler*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Funderade på hur jag skulle kalla det att jag inte tål kolhydrater pga alla bieffekter efteråt, till vänner där man är bjuden: Kolhydratchock tycker jag låter rätt. Paltkoma låter ju bra förstås, fast då hade jag inte läst här när jag kom på mitt namn.
Stackars dig parsley! Hoppas du mår bättre snart!
Det där med paltkoma är ju ett lysande uttryck! Tänk, nästa gång man ska förklara varför man inte äter si eller så, då kan man bara säga "Jag drabbas lätt av PALTKOMA!". Förhoppningsvis låter det såpass knasigt att ingen törs ifrågasätta!
Det här måste jag testa.
Kram!
Eller som det heter på latin: Paltius Comius

Paltkoma uppkommer främst pga en kraftig stegring av serotoninnivån i hjärnan, ju snabbare blodsockerstegring desto högre serotoninnivåer.
Stora doser serotonin gör att man blir dåsig, trött och avslappnad.
Serotonin är också råmaterial för tillverkning av melatonin (kroppens sömnhormon)…ev kan det vara så att även melatoninet stegras lite (inga vetenskapliga belägg för det men inte helt otroligt).
Efter en kraftig höjning så sjunker det ganska fort igen vilket ger en sk rebound-effekt, vilket innebär att nivån sjunker för lågt.
Upprepade jättehöjningar resulterar i ett minskat antal serotoninreceptorer vilket ger samma effekt som för låga doser av serotonin dvs oro, Depression etc särskilt i kombination med ökande kortisol pga av sjunkande blodsocker….som man då gärna botar med att höja blodsockret igen…..nu är vi både sockerberoendet och depressionerna på spåret!!!
Det sådant man hade på jobbet mellan lunch och eftermiddagskaffe förr i tiden. Ibland så var jag rädd att somna ….
Idag är jag pigg och på alerten hela eftermiddagen.
Pasi; en fundering om detta du skrev:_
Efter en kraftig höjning så sjunker det ganska fort igen vilket ger en sk rebound-effekt, vilket innebär att nivån sjunker för lågt.
Upprepade jättehöjningar resulterar i ett minskat antal serotoninreceptorer vilket ger samma effekt som för låga doser av serotonin dvs oro, Depression etc särskilt i kombination med ökande kortisol pga av sjunkande blodsocker….som man då gärna botar med att höja blodsockret igen….."
_Är detta en anledning till minskad insulinkänslighet?

Nä…..tror inte det…inte serotoninet iallafall då den främst har effekt på hjärnan.
Misstänker att andra faktorer är inblandade…bla kortisol, men ingen annan verkar tro så, vilket är lustigt eftersom just insulinresistens ger bukfetma (för det mesta) på samma sätt som höga kortisolnivåer. Det kan t ex bero på att kortisolet får för mycket att säga till om pga för låga nivåer av tillväxthormon (som alltid så handlar det främst om balanser mellan hormonerna och inte exakta nivåer). Att just bukfettets celler har extra mycket receptorer för kortisol vet man…
Däremot har jag aldrig sett någon som helst annan teori varför just insulinresistens skulle ge bukfetma, som det ju faktiskt gör!?
Ju mer resistent man blir desto senare svarar cellerna på insulinet…det blir en fördröjd effekt vilket även blir fördröjt på tillbakavägen, det tar längre tid för insulinet att gå tillbaks då det varit väldigt högt. Detta resulterar i lågt blodsocker och extra kortisol som i sin tur kommer vara förhöjt i 1-2 dygn och skapa än mer resistens…..
Det kan vara en av de huvudsakliga mekanismerna även om det inte är hela sanningen.
Jag önskar jag visste mer om dessa mekanismer, men tyvärr har inte forskningen kommit så långt….och inte jag heller.
Höga nivåer av alla hormoner resulterar i att cellerna lyssnar sämre på dessa hormon…varför skulle det inte vara så i fallet med isulinet!?

I kontrast till teorin om lågt GH och högt kortisol, så kan jag nämna att man märkt radikala förändringar i mängden bukfetma på patienter man gett extra GH….vilket man lika gärna kan få på naturlig väg genom LCHF och styrketräning.

Ni var tvungna att skriva om paltkoma, va? Min tjej gör världens godaste pitepalt, men nuförtiden får man väl bara äta fläsket.
Kalles kaviar (till mina kokta ägg) och palt är det enda som riktigt svider att inte "få" äta.

Pitepalt.. *mums*
Tack för en utförlig förklaring, Pasi:)
Min man är äkta Pitebo så vi har ätit mkt palt. Det tog flera år innan jag fattade varför jag alltid blev sjuk när jag var där.
Numer pensionär i Nynäshamn