Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1630 ggr
Matsolof
0

Förskräckande läsning!

Läs om Nestles inställning till andelen fett i barnmat och rekommendationer från våra myndigheter i de nordiska länderna. www.fethalsa.wordpress.com

www.fethalsa.wordpress.com

nagithas
0

Efter att ha läst det där, kan man inte göra barnmat själv till sina barn, med naturliga råvaror?  Istället för en burk med prutt!

Matsolof
0

Visst, det är precis det som man bör göra, alltid. Problemet är snarare att alla småbarnsföräldrar inte läser denna bloggen eller andra med liknande innehåll.

www.fethalsa.wordpress.com

nagithas
0

Eller påstår att de inte har tid. Jag är dock inte småbarns förälder och vet inte riktigt hur mycket tid som krävs. Men nångång borde det finnas en lucka för matlagning. Jag måste ju äta själv också. Oftast är man väl inte själv som förälder heller.

fenixthebasketcase
0

När jag jobbade som nanny till en 16 månaders bebis, gjorde jag lunchen medan hon sov middag. Eller så hade jag henne på en barnstol i köket. Inga problem! Till lunch blev det ofta äggröra med smör, kokt broccoli med smör, kycklinggryta med grädde.. Ja, jag hade en del inflytande. Skrattande

Wildrat
0

Min bebis har inte börjat med mat ännu men jagh märker att han blir mättare av min bröstmjölk (fuskar fortfarande men äter mycket fett) än av ersättning. BVC-sköterskan tyckte det var lustigt när jag sa det, de flesta säger tvärt om… Gissar att min mjölk innehåller betydligt mer än 0,5% mättat fett…

Barnmatsburkar blir det bara i nödfall när det är dax och då med tillsats av smör…

spirit
3

Det är så busenkelt att fixa maten till sitt barn.

Ta av den mat du själv har på tallriken, skär fint i småbitar, mosa med gaffeln (gärna tillsammans med extra smör) och ge barnet samtidigt som du själv äter. en liten potatis med lika mycket smör är perfekt att mosa.

Salt och kryddor tål barnen bra, det är en skröna att små barn inte tål salt. Första dygnets bröstmjölk innehåller motsvarande 50 g salt till en vuxen om 70 kg!

Så har människan alltod gjort tills barnmatsburkarna med vatten (utspätt med litet kolhydrater och minmala mängder fett och protein)

En burk barnmat, 135 g, innehåller ungefär 100 kcal. En normal 7 månaders unge väger 8 kg och ska enligt Livsmedelsverket ha 840 kcal.

Det blir 8,5 burkar barnmat om dagen. Med den normala matningseffektiviteten hos små barn (50 %, det finns mat kvar i burken, kastrullen, bordet, haklappen, tallriken, golvet och förälders mage) så behövs det runt 17 burkar barnmat om dagen för att barnet inte ska svälta ihjäl.

Grattis barnmatsindustin, de har lyckats. Till och med att sälja konserverad banan utspädd med vatten på burk.

sarwen
2

Problemet är väl inte att det är svårt att mosa sin egen potatis utan att vi har blivit såna näringsfascister att vi har glömt att det är mat vi ska äta. Föräldrar vill naturlgitvis det bästa för sina barn och får höra att det är så viktigt med näringssammansättningen att de känner sig helt tillintetgjorda. Och så litar de på myndigheterna som är lika grundlurade de. Om man bara ser till vad forskningen säger om vilka nivåer av näringsämnen som är nyttiga (och det skiftar ju uppenbarligen från tid till annan) så glömmer vi lätt att riktig mat förmodligen innehåller en hel del av det så länge vi inte processar bort det och ersätter det med fejkvitaminer och annat.

Om BVC kunde ha matkurser med föräldrar så att de vågar ge sin unge hemkokt köttgryta med potatis i stället för fabrikskokt med garanterat vitamininnehåll och allt vad säljargumenten säger så skulle säkert mycket vara vunnet. Men BVC verkar vara rädda att vi har bakterier hemma, att vi inte lyder omega 6 råden (guess why?) eller vad det nu kan vara och att de är källan till vetande och att deras uppgift är att leda föräldrar rätt i djungeln, vilket jag tror gör föräldrarna än mer osäkra. Knepigt …