En stilla betraktelse över stadsplanering...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har vi varit på resa med familjen genom Sverige igen, och en stilla tanke slår en med all tydlighet.
Vi bor i Uppsala där anfartsvägarna historiskt har planerats som långa rakor över slätten så att domkyrkan (och kanske slottet) hela tiden funnits i fokus. Det är bara dagens sekulära trafikdesigners som dragit motorvägsförbifarten utan hänsyn till traditionen.
Men när man åker genom vissa mindre orter (Säter, Heby) mötes man av infartsvägar som strålar samman med… stora spannmålssilon, gärna med Lantmännen-logga på.
Jag vet inte vad jag tycker är mest lämpligt, kyrkan eller silon.
Finns det en jättestor ko eller så i den visuella tankebilden i någon svenska stad som jag har missat?
Fabricati diem, pvnc!

Lömskt, lömskt! 
De gömmer det eländes spannmålet i den goda osten (och, ja, jag gillar Boxholms ost)
Fabricati diem, pvnc!

puttiknuff
Fabricati diem, pvnc!
Inte en stor ko, men en stor Dalahäst finns efter 70-an vid södra avfarten till Avesta
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Här i Piteå har vi några riktigt 'tjysiga' blickfång vid infarterna.
Två jättelika massaindustrier.. varav en ligger i princip i stan..
Ett gammalt x-vattentorn modell enorm konservburk.. som nån ville måla till en Cokeburk nångång i slutet av 80-talet för att få in reklampengar.. Som tur är gick inte det igenom.. Fast den placerades nog där den står utifrån funktion..
Och nu sist - en alldeles ny 'rondellsvamp' som inte alls ska föreställa en svamp men som kvickt fick det tillnamnet. 'Alla' i Piteå vet vad 'svampen' är.
De olika blickfången säger frstås nåt om vad som vill framhävas av samhällena - som viktigt/kommunens (stadens) ansikte utåt.
Jag föredrar svampen framför de andra. Den är ett konstverk och är visserligen donerad av skogsindustrin.. men kopplingen till det industriella/kommersiell mindre brutal.
Och så ser den fin ut.
(bilden i artikeln är fejk - ett fotomontage som gjordes innan den uppfördes.. Men typ så.)