Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2107 ggr
lundsabin
0

Frågan är Inte stor övervikt o inga sjukdomar

Hej!

har skrivit lite sporadiskt här, har ätit enl LCHF några veckor nu, och läser här varje dag. Tycker det är jättebra för alla er som har olika sjukdomar och stor övervikt, verkar göra underverk!
Men, tcyker att det nästan bara är ni som skriver, och undrar om det finns några här med liten övervikt (8-10 kg, som jag) och utan några allvarligare sjukdomar som ändå har märkt förbättringar på ngt sätt genom att äta såhär? Vad isåfall?
Känner mig nästan lite utanför ibland när jag läser, jag har ju som sagt inga problem förutom ett visst sötsug (o det vet jag inte hur mkt som beror på att jag ammar fortfarande, har inte riktigt försvunnit gm att lägga om kosten i alla fall), och ibland känns det lite svårmotiverat att fortsätta att äta såhär, speciellt när jag knappt har gått ner ngt… (vet att det kan ta tid innan sätter igång) Fast egentligen vet jag inte om jag saknar ngt direkt, eller VAD, men är ändå just nu lite svårmotiverad.

/Sabina

Mona-Stina
0

Jag hade när jag startade äta så här bara liten övervikt, vill bara plocka bort de kilon som jag lagt på mig efter min sista "svältbantning".

Fördelarna som jag ser är ju först och främst att jag inte alltid är så hungrig och tänker på mat hela tiden. Sötsug har jag inte alls haft under hela perioden, (drygt två månader), förrän i går men det beror på att jag gjorde ett avsteg i helgen. Suget kom som ett brev på posten och det gäller att bemästra det så det inte tar överhand.

En annan fördel är min blåsa, jag har tidigare behövt pinka i tid och otid men den är nu normal, vilket är otroligt skönt. Det är en sak jag inte direkt sett som ett problem, bara besvärligt men nu när det blivit bättre känner jag hur jobbigt det var.

Att hålla motivationen uppe kan vara svårt ibland men det beror nog på varför man äter som man gör. Själv har jag ett mål och det är först och främst viktnedgång, andra positiva saker får bli ren bonus. Mitt mål sporrar mig och håller motivationen uppe. Det är första tiden som är jobbigast men jag tror att om du håller ut kommer du märka förändringar.

Lycka till!

PaulaW
0

Jag har inte någon stor övervikt, mest en estetisk fråga. Men jag har på många sätt märkt förbättringar med den här kosten. Blodsockret har stabiliserat sig och jag kan ägna mig åt annat än att tänka på mat. Jag slipper illamåendet även när jag blir hungrig. Jag är piggare och sover bättre. Jag har inga som helst problem med magen. Det känns helt enkelt att det här är det rätta sättet att äta för mig, med eller utan viktnedgång. Självklart vill jag gå ner i vikt också och har varit gruvligt besviken på utebliven resultat, men de övriga vinsterna är så stora att jag fortsätter med det här.

Pasi
0

Om man inte har några hälsovinster nu så kan man trots allt få det på sikt, dvs slippa folksjukdomarna i framtiden. Det är väl ett bra motiv till att fortsätta!?
Om ett tag kommer du troligen märka att du får mycket mer ork och styrka….kanske att du inte behöver lika mycket sömn, inte så illa det heller.

Tofsvipan
0

Jag ska inte heller ner en massa kilon och är frisk.

Började med detta för att jag ville hitta ett "hållbart" ätande dvs slipppa vara hungrig och gärna tappa kilon. Efter en månad har jag lagt ett kilo bakom mig. Varit mätt, sluppit bråkig mage, inget sötsug och känt mig avstressad.

Helt ok med andra ord.

aaitsu
0

Hejsan!

Jag kan väl tala om att när jag började med denna kost för drygt en månad sen så var inte överviktig alls (tränar mkt och då cykling uthomhus distanser från 5 mil till 25 mil och har gjort i 4 års tid).

Jag vägde 74kg och är 176cm och det lär förhoppningsvis vara en del muskler eftersom jag tränar. Nu efter en månad väger jag 71kg och har inte ansträngt mig för att gå ner alls. Jag ligger ofta 8-9% kolhydrater 20% protein och resten fett.

Så frågan är varför jag började med detta - JO för att jag är sockerberoende för att jag under en helg kunde äta 1,5 kg smågodis och 3 paket kex och 2 paket glass och sen mådde jag fruktansvärt dåligt …jag tänkte på mat jämt och försökte på olika vis få bukt med sockret genom att bara äta godis på helgerna osv men inget fungerade …det slutade alltid med att jag flippade ut men sen jag har börjat med denna kost är jag mättare än förut och har inte samma sötsug …så för min del handlar det om att bli kvitt sockret och att kunna fokusera på annat än mat i tankarna och må bra och jag har nog aldrig mått bättre :-)

dufva
0

Du gör massor av vinster genom att hålla dig till LCHF-kosten

En stor vinst som du gör är att du ger en fin gåva till det lilla barn som du ammar just nu.

En bättre start än hon får nu får man leta efter. Hon får ett helt annat näringsvärde i sin föda vilket både gör henne starkare och smartare och "vaccinerar" henne mot en mängd otyg senare i livet..

jenny_li
0

Jag är lite mittimellan - tjockare än du Flört (vill minska 10-15 kg) och SKULLE utveckla diabetes typ 2 OM jag fortsatte äta sk "normalkost". Men bortsett från det, så är för mig den största vinsten att slippa blodsockerfallen efter maten, den så. Jag har ett kontorsjobb, och möten direkt efter lunch var jordens panik för mig, för jag tuppade av, NÄSTAN bokstavligen! Pinsamt? Skojaru eller… Generad

Nu är jag pigg och alert (förutsatt att man får sova och sådär dårå - har också barn…!) oavsett om det är en timme före eller en timme efter maten - eller 4 timmar före eller efter…

parsley
0

Jag började med LCHF för ett par månader sedan för att bli av med sötsuget. Fortfarande kan jag känna sötsug, men nu kan jag klara det utan att behöva äta sött.  Viktigast för din kropp just nu är att amma din  bebb och det kanske påverkar din  viktnedgång? Ha tålamod med vikten  och  fortsätt  äta LCHF, även om  du inte  märker av någon omedelbar viktnedgång.  Det  tar tid innan kroppen återhämtar sig  efter en graviditet. 

Vinster för mig som äter LCHF utan att knappt ha varit överviktig är att jag känner mig fysiskt starkare och behöver sova mindre. Då jag lyckas hålla ordning på mitt sötsug slipper jag bli trött av att blodsockret åker berg och dalbana.

Ett tips för att bli av med sötsug är att dricka vatten med lite äppelcidervinäger i. I ditt fall, eftersom du ammar, tror jag det är bra att du äter lite extra och kanske även försöker öka fettmängden så kroppen inte tror att det är svält på gång.

Lycka till med bebben och med LCHF.

navarro
0

Samma här, det ar sa skont att inte ga till kylskapet for att man blir sugen pa nagot! Skillnaden mellan maken och mig ar att han blir dasig och sover siesta, eftersom ogonen faller igen efter maten. Han kan inte ata utan att ha bröd till. Jag helt pigg! Men vad jag markt ar att man verkar bli annu mer overkanslig for kolhydrater med LCHF om man har detta metaboliska syndrom (heter det sa), eller ocksa var det likadant forut men holl pa hela tiden och stallde till det och darfor markte man inte att det var onyttigt for ens hälsa.

copia
0

Jag är normalviktig, och har inga kända sjukdomar. Däremot har jag alltid överätit smörgås o pasta, därav en ständigt pendlande i vikt. Tappade 14 kilo med gi, som gränsade till lchf, utan att jag visste det då.,,nu är jag helt inne på linjen att leva utan spannmål och socker, känns så bra att vara mätt på rena saker som kött, ost, grädde, och lite ovanjordsgrönsaker.Har inga sug att tala om, känner mej pigg, har ren hy, ina påsar under ögonen, kort sagt, jag mår toppen!!

ullamayday
0

Jag är som du……….10-15 kgs övervikt.

Kämpa på detta forumet är för alla stadier. Har gått ner 4-5 kg och ligger då på 75 kg. Målet är 65kg, men 70 är bra.

Ayla
0

Inte heller jag har ngn nämnbar övervikt, kan visst gå ner en 5 kg Hade varit trevligt :) men jag började främst äta kosten för att få bukt med en besvärlig mage och för att få en bättre hälsa! Nu 8 månader senare så står vågen fortfarande still (men har å andra sidan inte rört på mig alls förrän nu) Magen är fantastisk och sen ska vi inte prata om mitt allmän tillstånd :) Mitt sötsug är helt borta, det ända sug jag får idag är på mer fett :)) jag tycker det är enkelt att planera maten då jag alltid vill ha kött! vilket är ganska nytt för mig! Jag är piggare och orkar mer vilket nu resulterat i att jag äntligen tar tag i träningen oxå (har dålig rygg). Så tappa inte tron på forumet eller kosten! Båda är till för alla oavsett anledning till att man testar detta eller rättare sagt väljer att leva på detta sätt! För det är verkligen en livstids grej när man väl kommit in i det :) Lycka till!!

LottS
0

Jag är inte överviktig eller sjuk på något sätt. Har bara fyra-fem kilo som jag vill bli av med - jag är 46 och märker att kilona alltför lätt smyger sej på och sitter som berg!

Har inte gått ner något (ännu..?), men har fått ett mycket piggare och friare liv efter tio veckor med LCHF:

• Har mndre sömnbehov, ca en timme/dygn
  • Är pigg och effektiv - hjärnan känns rebootad!
  • Mat tar upp en minimal del av mitt liv - är mätt lääänge, känner i princip aldrig hunger eller sug och behöver inga mellanmål. Jag slipper paltkoma och hungermatthet.
  • Har fått markant bättre hy, hår och naglar
  • Magkatarren är borta

GladBARA positiva saker förutom förmodad njursten - som nog kan bero på att jag dricker alldeles för lite vatten.

LottS
0

Ca en timme mindre sömn/dygn alltså dårå…

Mervi
0

Jag har inte heller någon stor övervikt, behöver gå ner några kilon. Med denna kost slipper jag överätining och sug. Och kan äta mig mätt. Är inte trött, slipper blodsockersvängningarna och mår bra.

Min mage som tidigare var jätte orolig, gasig, bullig och krampig har lugnat sig helt, aldrig några problem om jag inte avviker och äter kolisar.

Det finns massa positiva saker som händer med kosten, tex. inga förkylningar på snart 2 år. Jag har känt att det har varit på gång men det försvinner snabbt igen.

lundsabin
0

Tack så jättemycket för alla svaren - över förväntan!!!
Behövde extra kicken efter en tung natt med mkt uppvaknande, även om jag egentligen inte hade några planer att lägga av…

Kan ju säga själv att jag nog känner mig lite piggare, men just när man har en liten bebis som vaknar och ammar på nätterna och en pigg 4-åring så vet man faktiskt inte ibland vad tröttheten beror på! Mat, barn, ngt annat…?

Tack återigen och god kväll!

PaulaW
0

Ju du lundsabin, nog minns jag den tiden. Man var alldeles förbi av trötthet många gånger. Lycka till med allt!

mumsan
0

Jag har inte många kg övervikt och har gått ner några kg nu. Det tar verkligen tid men jag mår så bra av denna kosten och det är så skönt att kunna äta sig mätt på fet mat och njuta, att inte få blodsockerfall och bli grinig. Sen är det mycket enklare med matlagningen. Tror att det måste ju vara bra för ditt barn som du ammar. Babisen får ju i god näring via mjölken. Det kanske är extra gräddmjölk nu? Detta är inget skämt, men jag vet inte, tänkte bara att det kunde vara så för i djurriket så ger de fetare mjölk till sina ungar när de får bra mat.

Har du kollat på calcounter i vilka proportioenr du äter fett, kolhydrater och proteiner? Det kanske kan hjälpa dig lite på traven.

Lycka till!

mammaru
0

Jag har ätit LCHF i två månader. Jag vill gå ner 10-15 kg och var först mycket irriterad över att det som hände var att jag först gick ner 2-3 vattenkilon och sen gick jag upp dem igen och sen hände inget mer!

Så där har det varit i flera veckor, men möjligen *peppar peppar, ta i trä* har det nu svaaaaaagt börjat röra sig neråt.

För mig känns det i vilket fall så självklart att äta så här att jag inte fattar varför jag skulle börja med kolhydrater igen…

ewax
0

Jag ska gå ner ca 15 kg och så här långt har 4 kg försvunnit. I övrigt så mår jag mycket bättre. Min gasiga o onda mage är borta, inga svullna ben mm. Som jag ser det kan man bara vinna genom att äta så här.

ullamayday
0

Ser ni har pratat om sötsug och sockerberoende. Jag har syndat i två dagar. Druckit två glas saft och ätit vanlig glass två kvällar i rad. Innan har jag varit jätteduktig och gett f-n i allt med socker.

Känner att bara detta lilla drar igång ett sug i mej.Snacka om att socker är beroendeframkallande. Usch. Vad som än händer i dag ska jag inte äta något socker, avgifta mej igen *ler* Snacka om hälsovinster.

Funderar på att vi skulle starta en tråd och samla "hälsovinster".Mitt sömnbehov har också minskat, magkatarren känns inte och jag behöver inte ta omapezolen längre.Jag mår klart bättre än om vågen har stått still nu någon vecka.

emelyaus
0

Jag ar inte overviktig alls, vager 63 men onskevikten ar 58.
Anledningen till att jag nu borjat med LC var att jag alltid hade ett behov av att ata mat o gjorde det ocksa. (vita kolhydrater)Eftersom jag bara ar 23 sa kande jag att jag maste lagga om mina matvanor eller sa kommer jag ga upp i vikt allteftersom jag blir aldre.
Sager till hur jag mar om ett tag, borjade med detta i fredags sa hittills kanner jag bara hur suget forsvinner o ar lite trottare an vanligt (men det beror nog pa att kroppen maste stalla om sig)

Margareta
0

ullamayday: det finns många trådar med hälsovinster redan.

Titta neråt i grupperna till vänster så hittar du dem.

Numer pensionär i Nynäshamn

ullamayday
0

Ante mej…….ska kila dit och kolla. Tack