Svenskt kött
Satt och tänkte på allt som blivit annorlunda sen jag började med LCHF. Jag har fått omvärdera hela mitt "tänk" på sista tiden.
Exempelvis det här med kött; förut tittade jag efter svenskt kött i butikerna. Nu anser jag att svenskt kött inte automatiskt är ett kvalitetsmärke eftersom djuren blir uppfödda med kraftfoder osv.
Nu har jag börjat leta efter kött från djur som fått gått ute och käkat gräs hela året eftersom köttet då blir nyttigare för oss. Det innebär ofta att köttet har fått resa över halva jordklotet. Taskigt för miljön tänkte jag hela tiden. Men så fick jag nyligen reda på att det faktiskt var bättre för miljön eftersom det var skadligare för miljön att producera kraftfoder till djuren här hemma….

Ja, djur som matas med div. kraftfoder och spannmål är ett oerhört resursslöseri.
Jag köper svenskt ekokött ibland, men lika gärna sydamerikanskt kött från kossor som strövat fritt och betat. Visst är det vansinnigt att svenska djur inte kan få äta det de är skapta att äta…
Jag köper ofta Brasilianskt naturbeteskött det är mört och gott
Jag köper också brasiliansk och så ibland så hittar jag svensk naturebeteskött, men det är jättedyrt.

Kan nagon forklara for mig varfor det blivit sa har? Som jag sagt flera ganger, finns det 3 kottaffarer och 2 andra butiker, som ocksa saljer kott, har i byn, pa mindre an 3.000 personer. Man kan verkligen kopa det man vill ha och de slaktar under veterinarkontroll varje vecka. Nu maste alltsa naturligt kott aka kors och tvars nar Sverige ar ett sant stort land. Det verkar som om allt ar till for pengarna, nar det egentligen borde vara att kottet ar till for oss som ater det. I all iver att "forbattra" har man glomt bort det viktigaste. Manga nojer sig att ata och inte tanka pa vad man ater, darfor tillsatter man tex glutamat, som ar anda varre for oss. Man kan bli tokig nar man borjar tanka pa allt detta.
hur vet man att djuren betat fritt??
Står det alltså?

#4 Ja, visst är det sorgligt! Det är pengar och bara pengar som styr.
Även innan jag började med LCHF var jag så trött på att allt innehåller härdat fett. Ett konstgjort fett som man efter konstens alla regler försöker efterlikna smör och som man använder för att det är hållbarare och därför billigare.
Nu blir jag trött på allt skit som maten innehåller. Ju mer man vet desto svårare är det att hitta bra mat!

(http://www.snf.se/pdf/rap-j
ordbruk-soja.pdfhttp://www.snf.se/pd
f/rap-jordbruk-sluttrialog.pdf
SNF har en rapport om det brasilianska jordbruket på sin hemsida. Frågan är nog inte så enkel som att det bara handlar om vad kossorna äter.
Håller med om att det brasilianska köttet är mört och gott.
Försöker att köpa det om det finns. kreaturen i brasilien får gå ute och beta fritt till skillnad mot svenska djur. Som svar till Besika. Så leta efter naturkött från Brasilien nästa gång du handlar.
Oj parsley, jag ska erkänna att jag gav upp när jag såg att det var över 50 sidor att läsa…
Önskar jag hade råd att alltid köpa eko-kött/naturbeteskött men så är det inte, tyvärr. Försöker köpa eko-ägg och så har vi en hel del viltkött (älg) i frysen men det är ju så attans magert…
Låter perfekt!
Jag har hört att det finns brasse-kött här! :)
Här i Borås.. ;)
"Försöker att köpa det om det finns. kreaturen i brasilien får gå ute och beta fritt till skillnad mot svenska djur"
Det där är inte rätt! I Sverige är det lag på att djur ska vistas ut på bete ett visst antal månader om året. Att de brasilianska djuren får beta året om är väl för sjuttsingen inget konstigt med- de har ju ingen vinter! Däremot så har vi i Sverige en mycket kort betessäsong vilket gör att vi måste ta tillvara gräset i form av ensilage eller hö. Detta kallas grovfoder och i Sverige så står djuren på största delen grovfoder.
Nu kan det vara så att även om det skördats i tid och vallen har fått rängd mängd näring till sig så kan skördarna bli dåliga på så vis att näringsinnehållet inte är bra. Då måste djuren få tillskott i form av spannmål. Mångden spannmål som ett köttdjur äter är definitivt inte stor. Däremot en mjölkko behöver desto mer för att mjölka bra och ge mjölken en bra kvalitet samtidigt som den inte ska falla ur i hull alltför mycket och "mjölka på fettet" som man säger. Men en mjölkko ska se lite mager ut- då mår hon som bäst. Ett nötkreatur kallas även för "grovfoderomvandlare".
Så visst - köp brassekött- men jag skulle hellre vilja att ni letade efter och efterfrågade svenska bitar med mycket insprängt fett. De bästa bitarna brukar komma från honor och faktiskt- mjölkkor. Köttbranschen har gått åt att det ska vara så lite fett i köttet som möjligt pga att befolkningen vill ha det så. Det är synd för i fettet finns ju som vi vet både nyttigheter samt att det ger köttbiten en fin arom och blir ett mört kött. Om ni ständigt efterfrågar svenskt kött, som fått mycket vallfoder och har mycket fett i sig så kan produktionen komma att ändra sig.
Det har varit lättare för branschen att ta bort fettet för att människan i väst har totalt tappat kunskapen om vilket som är bäst för dem och går bara på vad ögat ser och kopplar tokigt. Synligt fett = då blir man fet. Och det är ju en myt som ni vet.
En annan sak är den ekonomiska aspekten. Ett djru som kan gå ute och äta året runt, som de i Brasilien, kostar liksom inget. Det som kostar i Sverige är ju att vi måste ta hand om gräset till vinterfoder. Vi måste hålla djuren på stall- vilket kostar massor i form av byggnader, foder och självklart nån som ser till att djuren har det bra. Med vintersäsongen kommer också en del krämpor som ska behandlas av veterinär och det mina vänner är dyrt. men även på sommaren händer dte olyckor och sjukdomar sprids lätt. Även om man är den skickligaste lantbrukaren i hela världen och gör allt för att ens djur ska må bra så insjuknar djur precis som med människan. Vi människor behöver bara betala ca 200 kr för att komma till doktorn men en ko som behöver till veterinär kostar flera tusen. Om det då inte köps svenskt kött eller svensk mjölk så måste lantbrukaren dumpa sina priser och därmed inte få ut något på det den levererar vilket gör att de inte har råd att ta dit en veterinär eller kunna klara av att ta skörden vid rätt tidpunkt för att den inte har några pengar att laga maskinerna med. Då är vi inne i en ond cirkel vilket gör att den lantbrukaren tvingas sluta med sitt förvärv. Om ingen i Sverige efterfrågar svenskt så är lantbruksnäringen snart ett minne blott. Åkrar växer igen- på tio år så har skogen återtagit det den förlorat.
Mitt tips till er är att berätta för de svenska bondekooperationerna som Swedish Meats, LRF, att vi vill ha bättre kött. Att ni vill ha kött som är mer likt det brasilianska. Vi är ju så duktiga på att skriva protestlistor, skicka upprop till diverse instanser när det gäller vår kost och våra frontfigurer så kan vi göra likadant med köttet. Sådant kan inte komma från de egna leden utan det är samhällets övriga befolkning som de lyssnar på- dvs oss konsumenter.
Jag känner många bönder där jag bor och berättar massor för dem om vilken efterfrågan det finns på naturbetat kött och de lyssnar intresserat. Problemet är bara att det är inte LÄTT att ställa om ett spannmålsjordbruk med hästnäring till ett köttproducerande jordbruk. Det är mycket pappersexercis som krävs förutom en hel del kostnadskrävande byggnationer/investeringar. Alla bönder är inte jättekreativa och drivande, de har nog bekymmer ändå. Vi har haft tur och kunnat köpa naturbeteskött av lokal producent som haft djur till självhushåll och det blivit över, men det är långt ifrån stordrift och vi är långt ner på listan och får bara om någon i släkten avbokar.
Jag köper svenskt naturbetat kött så ofta jag kommer åt, men det finns inte till allmän försälgning där jag bor och jag har inte haft så mycket tid att jag kunnat åka runt och leta på andra orter, men vi har planer på att åka och "storhandla" till frysen så fort vi hittar lämpligt ställe inom rimligt avstånd.
Min diskussion gäller närmast att jag köper hellre naturbetat kött från Australien än frukt från hela världen. Inte huruvida svenskt naturbeteskött är bättre/sämre än det från Australien.
Det verkar för de flesta helt ok att köpa frukt/grönsaker från hela jorden vilken tid på året som helst oavsett transport.
Numer pensionär i Nynäshamn

På Arnes blogg http://arne9.wordpress.com/ hittade jag den här länken.
http://aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,69436768_852__,00.html
Håller med dig Margareta.
Förr köpte jag alltid svenskt kött, jag ratar inte det nu heller men om jag skall ha naturebeteskött och inte hittar svensk till rimligt pris så köper jag utländsk.
Du har rätt 90kgaldrigmer. Men så länge jag inte hittar bra svenskt kött ibutiken, så köper jag brassekött. Jag håller dock med dig att vi behöver den svenska bonden som ska producera bra mat, helst ekologisk. hoppas vi kommer dit en dag.

Men hur mycket av kottpriset i affaren gar till bonden? Jag vet bara fran de som producerar gronsaker har i Granada. En odlare far mindre an 2:- per kilo lok, medan i affaren loken kostar kanske 15:-, att vattna nar vatten ar bristvara, att godsla, att transportera till centralen och bondens egen lon ingar i dessa 2:-Ibland ser man stora hogar med tomater, lok eller gurka utstjalpt i naturen bara for att det inte lonar sig. Det borde val kunna goras en kampanj att svenskarna vill ha svenskt bra kott och att regeringen borde undersoka vad som behovs for att fa igenom denna onskan. Nu nar vi skall spara energi, att skicka fran Brasilen till Sverige borde ju overstiga kostnaden som bonden behover for att tjana sa att han kan leva pa sitt jobb.
Det är ett bekymmer att inte debatten har kommit igång i media om att kött från djur som ätit ute i markerna är mkt nyttigare att äta en det skräp som idag produceras i våra "köttfabriker". Fettforskarna Mary Enig och Sally Fallon påpekar i sin bok "Eat fat lose fat" hur mkt högre omega 3-halt det finns hos djur som har fått mumsa på gräs än dom stackarna som får stå instängda. Helt riktigt så gör ju det nuvarande uppfödningssättet med spannmål (som inte är naturligt för kor) att mer energi förbrukas. Detta har inte nått livsmedelsproducenterna som ståtar med "svenskt" kött, som det vore någon garanti. Själv håller jag mig för närvarande till vilt och försöker späcka det ordentligt. Tycker generellt att köttet har blivit av mycket sämre kvalitet än för 40 år sen. Biff lyckas i alla fall inte jag med och fläskkotletterna är ju så magra att de smakar papp pga fettfobin. Fram för glada feta grisar igen.
ja köttet har säkert blivit sämre pga att producenterna blir tvugna att anpassa sig till vad konsumenterna vill ha och det är billigt kött utan fett.