Kanelbullen Dag
I morgon är det kanelbullens dag (om jag inte har alldeles fel).
Tänkte, bara för skojs skull försöka länga ihop något som kan liknas vid kanelbullar. Finns det något bra recept på lchf vänliga kanelbullar? Eller vet ni någon lchf brödsmet som är så tjock att den t.o.m går att rulla som bullar med smör, kanel och sötningsmedel i mellan?
Hade varit kul att ha ett substitut för kanelbullen, fast hittar jag inget så gör det inte så mycket (inte nu i alla fall), är ju så mätt ändå.
Glad (lchf)kanelbulle!
Neej… Tror faktiskt inte jag sett något som kan liknas vid kanelbullar. Muffins, "sockerkaka", kakor- men inte bullar.

Det går inte att plagiera kanelbullar!
Ät en riktig kanelbulle istället även om du LCHFar… Må ju vara värt ett avsteg, eller?
Sötningsmedel i kanelbullar låter helt förskräckligt 

oopsies med sötningsmedel, smör och kanel?
Okej. 2; Jo, hade jag varit sugen på kanelbulle hade jag tagit en, men nu är jag inte direkt sugen. Men om det hade funnits något som går att lika vid kanelbulle så hade det varit häftigt. Det behöver ju inte vara som kanelbullar utan bara något som känns lite kanelbulle inspirerat.
Tog tag i mig själv igen för två veckoredan efter en månads vanlig kost. Jag började igen endast för att bli piggare (tar/tagit/kommer att ta mediciner som gör mig trött. Så är inte så pepp på att göra ett planerat avsteg redan nu.
3# Hur blir en oopsies smet då, är det fast och så eller mer lös. Aldrig gjort oopsies, inte hunnit med än, det är ju så mycket som ska provas.
Men alltså någon deg med profiber, fiberhusk, ägg, smör, grädde, sötningsmedel och malda mandlar borde ju gå att kavla ut och sedan smöra med smör, kanel och lite sötningsmedel för att sedan rulla ihop till bullar?
Men alltså hur är det med jäst. Är det "dåligt" på något sätt, innehåller mycket kolhydrater m.m.? Eller är det idiotiskt att ha jäst när man har fiberhusk och sådant. Kanske är bakpulver bättre? Någon som vet eller tror något?
Gunnell, jag får se, misstänker att det smakar lite konstigt.
Vad jag vet så måste jäst ha socker för att fungera så det är nog ingen bra ide. Då är det nog bättre med bakpuler tror jag

Kolla i inlägget om Lembasbröd, där är det någon som har bakat kanelbullar! Liknande rimbobullar om ja ginte minns fel. Tror det är kommentar 50 eller något sådant. Lycka till, och publicera gärna recept om du får ihop något bra!
Nypa: Okej, ingen bra idé med jäst då. Bakpulver får duga.
Trrkek: Ska gena gå in och titta på lembabröds tråden om kanelbullar. Självklart berättar jag om hur det går med bullbaket.
Nypa: Okej, ingen bra idé med jäst då. Bakpulver får duga.
Trrkek: Ska gena gå in och titta på lembabröds tråden om kanelbullar. Självklart berättar jag om hur det går med bullbaket.

Det enda sättet att bli av med en frestelse.. är att falla för den!
Så får du dessutom känna att det var inte såå märkvärdigt gott!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp : som jag tror att jag skrev i början (eller så bara tänkta jag det) så är jag inte sugen på någon bulle (eller något annat sådant heller) - det jag brukar vara sugen på är rabarber eller avokado. Det hade varit väldigt kul att hitta något bra bullliknande substitut som jag mår bra av. Hade jag däremot velat ha en kanelbulle i morgon hade jag tagit det, men som det är nu så vet jag att jag inte kommer tycka det är såå gott 

Joomen en aldeles färsk nybakad med mycket smör o kanel o som doftar såå gott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hemul, har du bakat bullar? kanelbullar är det godaste jag vet men jag har inte ätit någon på länge, kommer inte ihåg när.
Varje morgon på jobbet doftar det kanelbullar, när bibliotekscafeet gräddar sina, jag står ut att bada dofta dem inte äta.
Hade varit kul att testa att baka dina.
Det där är kardemumma, men det funkar nog lika bra med kanel. 
japp det var jag som gjorde kanelbullar av lembasbrödet… blev jättegoda, seciellt nybakade. Har bjudit på dom med och de fick uppskattande kommentarer (av kolhydratätare)

ska göra en sats lembas nu med smör och kanel ihop rört och ilagt i mitten av "bullen"……kanske farligt gott..
Zepp: Jag kan stolt säga att idag (nu iallafall) är jag inte sugen . YES 
Hemul: De såg också goda ut.
Pennylane1: Kanske blir det lembakanelbull då. Får väl ta och ställa mig i köket och försöka röra ihop något vettigt.
det är nog viktigt att ha i mycket fiberhusk så att det håller ihop degen så att man kan kavla. tror ni att det går bra att ha mixad kokos i eller tror ni bullarna blir hårda då? Det är ju viktigt att de är mjuka

Vad tror ni om att ha po-fiber i bullarna då?
å nu har jag inne ex små bullar i ugnen. Har inte räknat ut innehållet men det är knappt några kollisar (för att vara bullar).
Vet inte hur de blir eller smakar. OCh jag tror att jag plattade ut degen för tunt för när jag rullat och delat till bullar så såg man inte var smör/kanel/sötningsmedlet var.
Här kommer receptet (det är lite konstigt för jag stod och testade).
175 grader tills de er färdiga ut
1 tsk + 2 kryddmått fiber husk
1 ägggula
nästan en hel vispad ägg vita
40 gram smör
1 1/2 matsked vatten
2 1/2 matsked grädde.
8 tsk pofiber
3-4 kryddmåt bakpulver
5 tsk kruskakli
5 malda mandlar
ev. sötningsmedel
+ ägg att pensla med, fyllning och malda mandlar på toppen.
- Vispa ägg vitan för sig.
Smält smör och bland ihop allt inklusive äggvitan. Låt stå en stund samtidigt om du gör fyllningen. Platta ut degen, på med fyllning, rulla, dela, i med bullarna i bullformar, pensla och lägg på mandlar.
Jag gjorde allt i en annan ordning för jag hade ingen aning om hur jag skulle göra men jag tror att det går bra på det viset jag skrev.
Talar om hur dem blev när de är klara.
Uch. å bra blev de inte kan jag säga. Det "jästa" ju inte något. Smakade lite konstigt. Men jag ger inte upp än. Jag SKA (vill) hitta den perfekt LCHF bullen.
Annars får jag väl para testa pennylane1s kanelbullar.
Men om vi går till baka till mina kanelbullar, skulle man inte kunna ha jäst i, och ta mer pofiber, mindre kruskakli, mindre smör och lite mer ägg? Kanske lite ost/philladelphiaost
Men alltså går det att ha jäst i, eller funkar bara jäst med mjöl/socker?

#23 om man tar lite mjölk (för sockret), jäst och fiber och vevar ihop det och låter det jäsa för sig och sen blandar ihop det med något liknande du gjorde?
Alfres, det kanske funkar.
Men jäser jäst på grund av socker, eller hur fungerar det?

Jäst jäser av värme och behöver lite socker för att komma igång, så att säja. Lägg fram ett paket jäst så får ni se vad som händer. Och alla vet ju att om degspadet är för kallt så går jäsningen långsammare - om det är för varmt så kan man ta kål på jästsvamparna…
man behöver inget tillsatt socker för att det ska jäsa, har bakat massor i min dag utan att sätta till nåt alls, men kanske tar det av sockerarterna i mjöl så att det funkar sämre när man inte har nåt sådant i.
Okej, men alltså det är ju lite socker i mjölk/grädden så det borde ju gå, eller så kan man ju lägga till ett halvt kryddmått socker. Men alltså då borde det ju gå att göra ordentliga fluffiga bullar. eller?
Annars går det väll lika bra att utgå ifrån ett vanligt recept (fasst utan jäst) och byta ut socker (mot sötningsmedel), mjöl (mot t.ex mandelmjöl) och pärlsocker (mot cocos) ?
om det vore enkelt så så skulle inte allt detta ideliga experimenterande behövas
tyvärr är det inte så enkelt…
Firar kanelbullens dag med kaneldoftljus runt hela våningen! Ljuvligt och totalt fritt från kolhydrater.
cocowalk. Haha 
Någon som har testad det hamka säger? Kanske fungerar det och är så enkelt. Fast jag tror inte det. Men man gör ju något liknande ialla fall
Läste på något inlägg att det finns ett mjöl som heter veteglutenmjöl som bara innehåller 11kh/100 g mot 75 kh/100 g i vetemjöl. Kanske är nåt för bullbakning. Undrar var det finns att köpa?
Men alltså tänker ett litet recept i huvudet :
Vad låter det med 1/5 förpackning jäst, 77 graders varm grädde/vatten/smör blandning. I med 1 krydmått socker (för jäsningen).
I med vispat ägg.
En mjöl blandning av pofiber, mandel/paranöter och fiberhusk blandas i det andra.
Låta det stå och jäsa/fiberhuska i 20 minuter och sedan göra bullarna som får stå en stund och jäsa.
Hur kan det bli tros?
# 33 antar du menar vetegluten, det är alltså enbart glutenet. Funkar not inte enbart som mjöl men kan hjälpa till att ge en brödliknande konsistens till alternativmjölen.
ttss testa vettja! OCh tala om hur det gick!
Får ta och testa när jag hinner (och självklart så berättar jag om hur det blev), nu måste jag ta och sätta mig och plugga.

#37 Va? Finns det något som är viktigare än kanelbullerecept? 

"You just have to belive…"
Nja egentligen inte 

Kanelbullar gillade jag jättemycket förr, men faktiskt, nu har jag inte suktat efter en kanelbulle alls. Jag har känt lukten i affären och tittat på dom men det är allt.

SKulle vilja ha en av mina egenbakade kanelbullar. De är godast. Men jag kan ju inte baka en hel sats kanelbullar för att ta en!
Äsch, inte Kanelbullens Dag. Det var ju MIN FÖDELSEDAG
!
Detta firades med härlig släkt o god mat. Mmmm
//Fat makes Me fit//

Grattis på födelsedagen i efterskott då Cajsavarg! 
Fikkan77: nja det känns ju lite onödigt.
Cajsavarg GRATTIS!

ttss; Har kommit på att till jul ska jag baka saffranschokladbullar och äta en eller två. Då får man ju besök titt som tätt och kan bjuda på resten. Längtar till jul! 
Jo, det är ju smidigt att kunna bjuda, så blir ju risken mindre att man äter upp allt för många. Jul godis känns ändå ganska LCHF vänligt
. Ta ischoklad och nötkakor.
Jo, det är ju smidigt att kunna bjuda, så blir ju risken mindre att man äter upp allt för många. Jul godis känns ändå ganska LCHF vänligt

ttss: Ja, julen gick rätt bra förra året faktist. Det jag saknar mest var den årliga marsipangrisen jag brukade få av mamma. Är tokig i marsipan. Tror jag ska be om en sådan i år ändå, det är ju bara jul en gång om året och det kan vara värt nått kilo upp. 
Mina kanelbullar blev perfekta! Jag kunde t.o.m kavla degen och göra riktiga kanelsnäckor! Hemligheten: mycket finmalen kokos och mycket fiberhusk!
lc-solkatt: Hela receptet? :)
..och blev de goda? Kanelbullar med cocossmak?
De blev super! Ska lägga ut receptet snart.
är det inte snart, snart
..eller länk till receptet kanske?
Själv åt jag faktiskt en underbart god, vanlig, kanelbulle på kanelbullens dag. Hembakt av mig själv med ekologiska råvaror. Den var helt klart supergod, och en fikastund räckte bra. Resten av bullarna äter min kolhydratätande familj upp ngn bulle i sänder.
Själv funderade jag på att lägga till lite mandelmjöl till pones-smeten och smaksätta med kanel och sv. ngn sötning. Det borde likna "hastbullar", dvs sånt snabbt vetebröd bakat med bakpulver.

Jag firar idag avsaknaden av kanelbullar med två (2!!) portioner stekt fisk, pepparrot, sparris och hollanaise…..Det var såå gott!!
Tar även med mig ett frökex med pålägg till fika på kvällsjobbet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med tanke på hur dåligt jag mår så ska jag vara duktig idag och äta något annat gott istället. Typ unna mig en bit fint kött med lite vitlökssmör eller en bit god mörk choklad. 
Det finns choklad med kanel i!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Annars är ju äggmjölk med kanel riktigt gott! Och nyttigt! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag blev sugen idag och gjorde mandelbröd med massa kardemumma och kanel i, åt varma med smör till kaffet, mums.
gå in på en affär, köp ett doftljus med bull-doft, tänd, och slappna av.
Saffrnschokladbullar!! Låter suuuper finns recept?
flikkan är tyvärr inte längre ibland oss 
#62 ….hur menar du nu??!

#63 Det händer ibland på nätet att en gammal tråd lyfts upp och att sår rivs upp. Det har gått nästan två år. Vila i frid Flikkan77
Är jag jättesugen på kanelbullar gör jag så här:
1 dl mjölk
1 dl grädde
Koka upp
Ta av och lägg i:
2-3 rutor fin vit choklad (är ju söt - men känns bättre än bullar)
I med antingen hel kanelstång eller pudra i kanel.
Lägg i någon tsk krossad kardemumma
Så gott och litet sött, men triggar inte mitt sötsug och efter en sådan kopp är jag mätt och det smakar så mycket kanelbulle att det inte är klokt.
Fy fan vad hemskt.
# 62
Jag beklagar.