Elller så här, det finns massor med olika motiv att välja på. Man kan också göra eget motiv -eller vara utan.
På
kan man beställa 100 kort mot en mindre fraktkostnad. Man skulle ju kunna göra kort med LCHF information. MAn fick då själv fylle i namn och personnummer.
Vilken bra idé.
Ja, de där korten är en bra idé. Hur förverkligar man det?
Jag funderar bara på det där med glukosdroppet. Jag förstår att en "riktig" LCHF:are skyr sånt, men om det är en liv- och dödsituation? Om jag hamnar på sjukhus och är riktigt dålig så vill i alla fall jag ha tillgång till den bästa vården. Och om det innefattar snabb energi så att kroppen kan återhämta sig - varför inte? Finns det risker med att få glukosdropp om kroppen under en längre tid har använt sig av fetter/protein som energikälla?
Om är vid metvetande borde man ju kunna ifrågasätta om det verkligen är nödvändigt med glukosdropp.
Är man medvetslös får man ju i vilket fall som helst överlåta åt den behandlande läkaren att fatta beslut.
Vill man ha ett personligt anpassat kort får man själv beställla från Vistaprint. enligt ex #1
Om man nöjer sig med ett där man själv måste skriva till namn och p-nummer kan vi nog ordna det tillsammans. enl ex #0
Eftersom korten är visitkort och alltså inte inplastade kanske var person skulle ha 10 st. Man kan naturligtvis plasta in ett kort om man har en lamineringsmaskin.
Varje beställning är minst 100 kort.
Man borde då komma överens om vad det skall stå på kortet.
Ge gärna förslag.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
Jättebra idé Helena.
Apropå liv-och död diskussionen…man kan få dropp med Ringer-acetat istället för glucosdropp.
http://www.winthers-skafferi.se/
Jag förstår ju att vi i princip ska undvika glukos. Men om man hamnar på sjukhus och får glukosdropp, vad händer i kroppen? Blir man extra sjuk av glukosdroppet och i så fall, hur yttrar det sig?
Är man diabetiker typ 2 som lyckats sluta med insulinijektioner stiger blodsockret, vilket naturligtvis inte är bra.
Jag har fått veta att glukosdropp brukar innehålla 25 g glukos på 1 l vätska.
Det är myckeet glukos på kort tid.
Är man inte diabetiker eller prediabetiker klarar man det helt säkert utmärkt.

Jag testade att googla på plastkort, eftersom plastkort nämnts i dr Dahlqvist blogg. Det finns ett antal leverantörer och ett plastkort kostar ca 1-5 kr beroende på utförande och antal. Ska man ha LCHF-kort i plast så måste någon betala för dem / ligga ute med pengar om de säljs till självkostnad samt administrera utskick av sådana kort.
Det blir en oerhörd stress i kroppen att bara få socker, speciellt som den inte är van vid det. Är man samtidigt redan sjuk/illa ute påverkar det eventuell läkning osv.
Och det dumma är ju att du skall sortera ut negativa effekter av sockret i en situation där du har andra symtom om du tar dropp du inte tål så bra. För inte gör läkaren någon skillnad.
Idén med ett kort är jättebra!
Men jag tänker att man ju ganska lätt kan göra ett sånt själv. 

#10 Jag håller med dig, Kaisa. Det vore bra om det fanns en mall som man kan skriva ut om man vill göra ett egna kort, istället för att beställa via Vista-Print.
Jag känner t ex inte till vilka olika typer av dropp som finns så det är väldigt bra om man kan få information om det.
Precis detta funderade jag över när jag satt vid en sjukbädd förra veckan. Pratade med personalen om droppet och fick reda på det där med Ringer-dropp. Jag tror att min kropp skulle må jättedåligt av så mycket socker, och tänkte just på att man skulle ha något sådant kort.
Och vore det så omöjligt att skapa något sorts näringsdropp med lite mättat fett i?
Min mamma låg på dropp sïsta veckan hon levde i januari 2010. Hon ansågs inte behöva glukos alls. Det finns andra näringsdropp man kan ge.
Numer pensionär i Nynäshamn
Nej, patienter som har väldigt kort tid kvar att leva brukar man inte ge glukosdropp till. Det tjänar liksom ingenting till. Jag minns hur det var när min svärfar låg på sjukhuset när han till sist avled av sin cancer.
Men vi andra? Om man ligger där medvetslös så kan man ju inte uttrycka några önskemål…
Så här ser mitt kort ut. Fram och baksida med referenser.
Helena Hesselmark
diabetiker typ 0
LCHF – LÅGKOLHYDRATKOST
Vid sjukhusvistelse bör jag få mat med ett minimum av kolhydrater.
Skulle det krävas dropp bör detta inte innehålla glukos eller andra sockerarter
Helena Hesselmarkp-nummer
Ref. Hälso & sjukvårdslagen § 3a
Samt Socialstyrelsens beslut 2008-01-16
Dnr 44-112267/2005
Mycket fint och informativt!!

Är diabetiker typ 0 ett vedertaget begrepp inom sjukvården?
Det tror jag inte och just det uttrycket var inte avsett att stå på kortet.
Helna Hesselmark
diabetiker typ 0

#16 Jättebra. 
Jag har trott att när man hamnar på sjukhus och behöver dropp så har man bara glukosdropp att erbjuda vid operationer och akuta situationer.
Jag har trott att saltdropp gör att den läkande förmågan snabbt avtar. När man är i en traumasituation så reagerar ju kroppen med alarmberedskap och då måste man tillföra det snabbaste sättet med energi man kan, alltså glukos.
Jag har trott att man däremot vid långvariga droppsistuationer kan ersätta glukosdropp med dropp med essentiella aminosyror och fett. Men att det då finns stora risker med leverpåverkan, när fett ges i dropp.
Lena 123 skriver i inlägg # 5 om Ringer-acetat dropp. Vad är det?
Finns det någon kunnig här, som kan hjälpa mig reda ut detta?
Googlade på glukosdropp och hittade den här artikeln (från 2006) i Läkartidningen. http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=5559
Den handlade om problem med dropp vid operationer, diabetiker och komplikationerna av för högt blodsocker. Det fanns olika sätt att möta detta, men inget tal om att ersätta glukosdroppet med något annat.
Instämmer med föregående, vad finns?
Vilken grej! Jag fick blindtarminflammation förra sommaren och det första jag fick när jag fick äta igen efter operationen var nån tetig liten fruktyoghurt. Minns hur stilla förvånad jag blev att de serverade sånt.
Jag har funderat lite på vad som skulle hända om man var med om en t.ex. en olycka och inte kunde komunicera med sjukhuspersonalen. Googlade lite och hittade world medical card, som är ett internationellt medicinkort som enligt företaget som säljer produkten: "… är ditt personliga hälsokort där du registrerar diagnoser, mediciner, allergier och kontaktuppgifter till anhöriga."
Kortet kan innehålla:
- Anhöriginformation
- Ställning till livräddande organdonation
- Allergier
- Diagnoser
- Mediciner
- Blodgrupp
- Medicinsk historik
- Annan valfri information
Under "Annan valfri information" kan man ju skriva t.ex. att man äter lågkolhydratkost, vill ha 4000 IE D-vitamin varje dag, inte ha glukosdropp osv.
Ett plastkort kostar 360 kr per år, vilket inte är precis gratis men kan kanske vara en bra idé om man reser utomlands en längre tid.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då är ju bara problemet att man måste gå omkring med det där kortet fastejpat i pannan ifall man tänker bli medvetslös. För inte sätter sig vårdpersonalen och rotar igenom ens plånbok eller väska det första de gör.
När jag behövde akut vård så hjälpte det inte ens att jag var vid medvetande och väldigt tydligt informerade (muntligt och skriftligt) exakt alla jag kom i kontakt med om att jag åt en medicin som kan bli livsfarlig i kombination med vissa andra vanliga läkemedel/ämnen. De tryckte glatt i mig ett sånt läkemedel och skrev till och med ut recept på det. Ifall det inte skulle funka direkt antar jag…
I februari i år opererade jag bort en cysta under en tand. Fick något lugnande innan operation som gjordes i vaket tillstånd. Jag var väldigt tydlig med att jag har diabetes typ 2 för personalen som jobbade på den dagavd jag blev inlagd på. Berättade också om mitt kostval.
Efter operation så fick jag vila ut fyra timmar på avd. Kl 16 kom de in och sa: men oj, du har inte fått nåt att äta och du har ju diabetes. In kom en youghurt och ett glas blåbärssoppa. Jag var ganska groggy och svepte båda. Utgick från att de serverade nåt som jag önskat.
Kl 18 var jag hemma och kollade då blodsockret - det låg på 12! Förstod då att jag fått nåt med mycket kolhydrater i.
Tycker idén med id är jättebra, men de måste ju vara införstådda med vad det innebär speciellt för oss med diabetes typ 2. Har tänkt jättemycket på hur jag ska kunna få den vård jag behöver om jag hamnar på sjukhus. Mina anhöriga vet ju och jag har informerat om vad de måste berätta om jag ej kan föra min egen talan. Men alla har ju inte anhöriga eller nån annan som kan gripa in.
Hälsar Yamuna

Har har folk som verkligen behover folja strikta linjer for att inte do pa grund av fel behandling information sittande pa en kedja om halsen.
USB ar bra for sa'nt och sa kan man satta OBS! DIABETIC eller medicinsk term utanpa ocksa …
Fick kräksjukan när jag ammade och hamnade på akuten i kramper och helt uttorkad. Fick dropp i båda armarna och jag hade tagit vad som helst för att sluta krampa och skaka. Fick totalt 5 påsar. Inga biverkningar av droppet, men de kan ju vara svårt att avgöra när man krampat så är man ju helt slut ändå