Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 11994 ggr
korpen
1

Leva på ägg och bacon?

Jag har försökt lchf i omgångar men tröttnat då jag inte gått ner, haft dålig motivation osv osv.

Det jag tänkte göra nu är att leva på enbart ägg och bacon under en månads tid, det jag är orolig för är om jag kommer äta för lite?

3-4 pkt bacon om dagen varvat med 6-9 ägg om dagen tror jag det kan bli, upplagt något sånt här:

Frukost: 1-2 pkt bacon 140g och två ägg.

Lunch: 2 pkt bacon med 2-3 ägg

kvällsmat: 1 pkt bacon och 2-3 ägg.

Till äggen kommer jag ha extra smör, kan inte säga gram då det för mig bara är en "klick"

att det är olika beror på att jag kan vara olika hungrig men om vi tar detta som en utgångspunkt. Jag äter så jag inte längr är hungrig, dock så har jag svårt att få samma mättnadskänsla som innan, vad jag förstår är det bara att vänja sig vid det?

Vad tror ni?

Fiana
0

hmm du borde nog fundera över att välja något nyttigare än det bacon man kan köpa i affären, de är fulla med inte så nyttiga saker om man tänk äta så mycket av det varje dag.

Det finns varianter på det här med skaldemans med ägg och makrill och vad han nu heter som körde med ägg och smör.

Kanske kan du tänka dig färskt fläsk istället? brukar vara mindre nitriter och rökaromer och sådant.

MimLan
0

Jag skulle vara rejält skeptisk till att äta så pass dåligt kött i de mängderna varje dag.

Lägg in maten i minmat.net och ta reda på hur mycket du äter så att du vet om det är tillräckligt.

korpen
0

jaha ok, jag tänkte mest för att det var så enkelt att tillaga, naturligtvis kan jag tänka mig att äta annat kött också, steka massa fläskafärs o stoppa i sig med smör kanske? några förslag på hur jag kan göra?

Jag skall undvika alla sorters mjölkprodukter och alla drycker utom vatten iallafall, enbart kött och protein, det jag är osäker på är tuggummi med sötningsmedel, andedräkten med lchf är inte najs asså… Tips för det?

karinafp
0

Köp en stor förpackning färs och ägna en timme åt att steka färsbiffar! De håller en vecka i en plastburk i kylen, och så värmer du på så många du behöver till varje mål. Går lätt att frysa också.

korpen
0

a ok, hur är det med kryddor då? kan man smaska på med hur mkt kryddor som helt, vilka man vill? och detta med tuggummi/taskig andedräkt, vad säger ni om det?

ska man blanda i ägg i färsen också? smakar ju inte så mkt med bara köttet…

Fiana
0

det är en hel del kolhydrater även i osötat tuggummi

rena kryddor lär gå bra, men i alla blandade behöver du hålla utkik för glutamat (anges ibland som "jästextrakt")

du kan ju göra mindre biffar och äta med äggen så som du tänkte

tänk på att antingen lägga till lite paprika om dagen om du inte äter lever eller i annat fall i alla fall en multivitamin med c-vitamin i

[Pennylane1]
0

ägg ger väl inte så mycket smak, det är ju kryddorna som gör susen, och vad jag vet kan man använda kryddor av alla slag, det är färdiga blandningar som kan vara mindre bra, med glutamat och socker.

KarinJ46
0

#1 "Aceton-andedräkten" brukar ge med sig efter några dagar. Se det positivt, det betyder att kroppen håller på och ställer om sig till fettdrift!

Fiana
0

tugga på färsk persilja ska vara bra knep mot dålig andedräkt i allmänhet

Zepp
0

Jaa.. kör hellre med ägg o köttfärs, det är alltid bättre än charkuterier.. och det går lika bra med nötfärs, man tar bara mer smör/kokosolja.

Iomed att du har ketoandedräkt så bränner du fett iallafall såvida du inte har dragonbreath, vilket är för mycket protein!?

Det går ju bra med allt kött föresten och fett.. sk Nocarb.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
0

Det går utmärkt med ägg och bacon. Lägg baconen i blöt först en kvart och torka av dem så blir du av med det mesta av nitratsaltet.

Midnattskocken
0

Det är aldrig bra att äta precis samma sak hela tiden! Kroppen behöver många olika mineraler och vitaminer, man kan inte finna dem i tillräcklig mängd om man bara äter ägg och bacon t.ex.

Grönsaker måste naturligtvis ingå i alla människors kost, liksom olika sorters fett.

Lövbiff går väldigt snabbt att steka och kan ätas med aromsmör. Lövbiffar kan man frysa råa i portionsförpackningar och tina snabbt i en skål med varmt vatten. Aromsmör gör jag en stor korv av då och då och styckfryser skivor på en tallrik och lägger sen i en påse i frysen.

Att koka upp broccoli eller blomkål direkt från frysen tar väldigt lite tid oxå.

Ost! Ost är gott och nyttigt och hyfsat lätt att tillagaFlört

Att laga sjukt mkt mat då man har tid och frysa in i matlådor är oxå en enorm hjälp.

Tror för övrigt att det blir svårare för dig att hålla lchf om du inte har ngn som helst variation

Lycka till!

MimLan
0

#12 "Grönsaker måste naturligtvis ingå i alla människors kost, liksom olika sorters fett."

Nej. Vare sig måste eller naturligtvis.

Wtn3
0

Där tar du fel. Ägg är den mest naturliga multivitaminen som finns på marknaden idag. Det enda den saknar är C-vitamin, vilket man kan få genom att äta lever regelbundet, eller runt 30 gram gul paprika.

starhawk
0

#12: "Det är aldrig bra att äta precis samma sak hela tiden! Kroppen behöver många olika mineraler och vitaminer, man kan inte finna dem i tillräcklig mängd om man bara äter ägg och bacon t.ex."

Du vet tydligen inte mycket om Ägg. Ägg innehåller alla mineraler och vitaminer utom vitamin-C. Grönsaker är klart överreklamerade när det gäller vitaminer, en liten bit lever förvandlar grönsaker till ett billigt skämt vad gäller vitaminerna

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Midnattskocken
0

# 13 14 15

Aha, om man bara äter ägg, lever eller 30 g gul paprika så tillgodoser man kroppens hela behov! Vad bra att den dieten dessutom innehåller alla kalorier som behövs för att att röra sig och förnya sina celler o.s.v.!

Så rekommendationen till Korpen blir då ungefär 1500 g kokt ägg + 30 g gul paprika. Helt ofattbart att biologer inte vet det! Någon borde berätta det för Dr Dahlqvist och co. oxå…

Fråga, skulle man kunna ersätta mat helt kanske med mineral och vitamintillskott?

MimLan
0

#16 Vad är det du vill? Har du något att komma med?

Wtn3
0

"Aha, om man bara äter ägg, lever eller 30 g gul paprika så tillgodoser man kroppens hela behov!"

Ja, i alla fall vad gäller vitaminer och mineraler. 1.5 kilo ägg skulle bli onödigt mycket protein om man inte tränar väldigt hårt, hälften så mycket skulle räcka för proteinbehovet, sen får man tillsätta fett också så att man håller sig mätt, då har man en fullvärdig kost. Personligen skulle jag tycka att den skulle bli ganska tråkig men tråkigheten verkar inte vara något problem för trådstartaren. Variation kan vara trevligt, men det är absolut inget nödvändigt, eskimåer lever på späck och fisk och de får aldrig några bristsjukdomar.

starhawk
0

#16: Vet inte om frågan är seriös men för den händelse den skulle vara det är svaret nej, man behöver Protein och vissa essentiella Fettsyror också dock behöver man inga Kolhydrater men det tror jag att alla på det här forumet är medvetna om redan

Midnattskocken
0

# 17 Jag invänder bara mot protesterna du, #14 och 15 kom med. Min åsikt är, att trots att ägg innehåller alla mineraler och vitaminer (utom C) vi behöver, så tror jag att vi antagligen inte kan ta upp allt från ägg utan kanske behöver andra källor oxå. Jag anser att en varierad kost är det bästa för kroppen.

Vad jag ville var att ge korpen det svar jag tror på. Är det inte bättre att vi har en levande diskussion här? Eller ska alla komma med samma råd?

Jag tror att det var Zepp som skrev i en annan tråd här, att de flesta av medlemmarna här inte är läkare/forskare, utan många Googlar sig fram till "fakta" och presenterar de kunskaper de fått via google inte som en åsik utan odiskutabel fakta. Risken då blir att råden blir fel eftersom man ofta letar efter att bevisa sin tes och därmed inte ser det som talar emot. Så är den mesta forskningen upplagd oxå, det är helt enkelt mänskligt att göra så. Jag anser att man måste ifrågasätta och därigenom kanske komma till insikt om nya teorier. En levande hjärna där man kan ändra sin åsikt om bra argument presenteras för en. Om det inte var zepp så ber jag om ursäkt till zepp samt den som skrev det.

Ingenting av det vi tror idag är skrivet i sten. Ny forskning omkullkastar ofta de gamla "kunskaperna". Det som idag är fakta är baserat på vad vi vet idag, imorgon så kanske vi har fler kunskaper som leder till en annan slutsats helt enkelt.

Jag har som andra här oxå presenterat det jag tror på som fakta, men försöker låta bli. Vill ifrågasetta mina egna åsikter och omprova dem om någon kommer med väl underbyggda argument som leder till en annan slutsats!

Så nu MimLan vet du vad jag vill. Vad jag har att komma med är det jag beskriver ovan. Det vill säga möjligheter för folk att tänka till och detta tror jag leder till bättre råd!

MimLan
0

#20 Att tro kan vara vackert, men aldrig ett argument.

Vad i äggen är det vi inte kan tillgodogöra oss? Och därav, vad är det vi måste tillgodogöra oss från andra källor, specifikt vilka källor?

Det är svårt att tänka till och ifrågasätta om det är odefinierat så det vore bra om du kunde förtydliga dig.

Zepp
0

Nu var det väl Korpens fråga om hur och med vad, man kan starta en viktminskning om den stannat upp och vad man under den tiden behöver som ett minimum av olika näringsämnen.

Klart är att man bör äta varierat av animaliska livsmedel dels för att det är svårt att veta vad varje enskild kropp behöver och för att säkra variationen så det inte blir tråkigt, och till det en del grönsaker för några vitaminer som inte finns så mycket av i animalier, främst C-vitamin.. gillar man inte lever får man även ääta någon grönsak som innehåller Folsyra.

Annars så är nog ägg just det som innehåller det mesta av vad ett nytt liv behöver, förutom c-vitamin, då kyklingar själva kan syntetisera det.

Nya och omfattande analyser på Livsmedelsverket visar att ägg inte bara innehåller fullgoda proteiner. Ägg innehåller också mer vitaminer och livsviktiga spårämnen än man tidigare har trott.

- Att ägg är ett mycket bra livsmedel är ingen nyhet. Men att vitamininnehållet var så pass högt är nytt för oss, säger Irene Mattisson, som arbetat med undersökningen på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverket konstaterar bland annat att ägg är en viktig naturlig källa till D-vitamin eftersom det finns så få naturliga D-vitaminkällor. Undersökningen visar också att ägg innehåller höga halter av E-vitamin, A-vitamin, B-vitamin och Folat. Förutom sitt höga vitamininnehåll är ägg mycket rika på antioxidanten selen samt innehåller järn, zink och jod.

- Det finns få andra livsmedel som har ett så komplett vitamininnehåll och är så rika på viktiga spårämnen, säger Irene Mattisson.

Med en 3-äggsomelett får man i sig hela sitt dagliga behov av selen, vitamin E och B12 samt hälften av de rekommenderade mängderna A-vitamin, Riboflavin och Folat. Dessutom får man en fjärdedel av D-vitaminbehovet.

Någon risk för att ägg skulle ge förhöjda kolesterolvärden finns inte, enligt Livsmedelsverket."

http://www.kostdoktorn.se/paskagg-naturliga-vitaminpiller

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

#22: Det var ju trevligt att Livsmedelsverket lärt sig det där om kolesterolet, tidigare var ju Ägg farliga beroende på kolesterolet, och det var väl då amerikanerna tog fram kolesterolfria ägg

Midnattskocken
0

Tack Zepp för att du skrev detta:

"Klart är att man bör äta varierat av animaliska livsmedel dels för att det är svårt att veta vad varje enskild kropp behöver och för att säkra variationen så det inte blir tråkigt, och till det en del grönsaker för några vitaminer som inte finns så mycket av i animalier, främst C-vitamin.. gillar man inte lever får man även ääta någon grönsak som innehåller Folsyra."

Det var ju precis vad mina invändningar var då jag blev emotsagd av #13, 14 och 15. Varierad kost is da shit!

#22 Jo, det är ju det jag menar. Forskning ska ju leda till framsteg och vi kan ju inte sitta fast i gammalt tänkande om nya kunskaper finns att hämta!

rpcahl
0

Det är på tok för mycket! Personligen tar jag två ägg till frukost varje dag och möjligtvis ett glas tomatjoice. Är du osäker på om du ska stå dig så toppa upp med majjo. Har kört LCHF i ett år och cyklar till och från jobbet varje dag året runt, det blir 2 mil om dagen. Träning och LCHF funkar hur bra som helst. Jag försöker inte gå ner i vikt, bara må bra och två stora ägg till frukost räcker utmärkt.

Sen låter det urtrist att bara leva på ägg o bacon. Du kommer tröttna och ge upp. Ät som vanligt men med feta alternativ och byt ut pastan mot broccoli eller haricoverts eller en god sallad med en god dressing. Se till att ha en massa feta ostar, avocado och oliver hemma så blir salladen god. Och unna dig en pizza när du blir sugen! Med extra mycket fett!

Njut! Annars blir det inte kul. Lycka till!

ScarletMajesty
0

Jag har p.g.a extremt dålig ekonomi levt på mer eller mindre bara ägg och bacon i tre månader och… jag mår utmärkt. Så visst går det att bara leva på ägg och bacon, var beredd på att försöka komma på kreativa sätt med äggen bara så du inte tröttnar :p

starhawk
0

Får man inte i sig en hel del nitrit om man bara äter bacon och ägg, det finns ju en del av den varan i baconet? Själv äter jag bara bacon på morgonen tillsammans med ägg, svamp och tomat

Henkez
0

Man kan ju köpa färskt sidfläsk också. Det är som bacon fast innehåller inga tillsatser, inte vad jag vet om iallafall.

starhawk
0

#28: Det beror på det, engelskt bacon som jag fördrar har ingen likhet med sidfläsk

[stuxen]
0

#12 , 16 20…
Du har fel.
Man kan äta hur ovarierad kost som helst bara man vet var man skall äta för att tillgodose sina behov av vitaminer och mineraler och kal.

Anledningen till att vi blir rekomenderade at äta varierat är att merparetn av befolkningen inte vet vad eller hur de skall äta.
Många vet inte att kött inehåller mängrer med vitaminer utar tror att kött är proteni, grönsaker är vitaminer.
Kolhydrater är något annat. Därför är rekomendationen att äta varierat.

Men man kan leva på lever och ägg, man kan leva på ägg och tallbarr, man kan leva på opastoriserad mjölk och ägg.

Och man får i sig allt man behöver.

Huruvida du tror eller inte tror att man orkar äta se eller att man behöver nåring ifrån annat håll hör inte hit för det är något som du tror, och såvit jag vet finns den inte en enda sanning i det.

starhawk
0

#30: Håller med, om man tittar i naturen så äter lejonet enbart kött och antilopen enbart gräs, inget varierat käk där inte!