Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2335 ggr
chilihead
0

Gram mat och Minmat.net

Hej, är ny här på Kolhydrater i fokus och har nu hållt mig till LCHF sedan en vecka tillbaka. Börjar känna mig mindre trött och magen mår prima Glad

Vad jag däremot inte vet ännu är exakt vad jag skall äta och i vilken mängd. Har blivit tipsad att läsa böcker om LCHF, vilket jag skall, men även om Minmat.net som räknar ut bl a % kolisar. Jättebra… men där skall man ju hela tiden ange allt i gram… hur fasen skall man kunna veta vad all mat väger? Krävs det att jag köper en våg och väger allt innan jag lägger in det i denna tjänst? Och hur man man gissa sig till hur många gram det är i mat man äter ute på lunchställen/restaurang? Jag hade gärna kollat in andras matlistor så att säga, för att få ett hum om hur mycket fett tex man bör sätta i sig per måltid.

Jag höftade grovt vad jag uppskattar att jag ätit idag och fick följande resultat (vet iofs inte om grammen stämmer) -ser fett- respektive protein- och kolhydratprocenten ok ut tror ni?

5Gram Cashewnötter
50Gram Ägg kokt
10Gram Smör 80% fett
10Gram Smör 80% fett
40Gram Ost hårdost 28% fett
100Gram Kycklinggryta m lök tomat champinjoner
60Gram Mellanmjölk 1,5% fett berik
70Gram Kokosmjölk

Gram:

Kernow
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag puffar upp den här frågan för jag undrar lite liknande med Min Mat som jag nu börjat använda då jag är lite på en platå.

Vad gäller din mat chilihead, så tycker jag det ser ut att vara rätt lite proteiner - känner du inte av det? Annars är det väl ingen större fara fast själv ligger jag på runt 2-4% kolhydratintag (det är vår lunchbuffe med sina grönsaksblandningar som gör det) och på runt 23% proteiner sisådär.

Jag tycker det är svårt att veta hur jag ska lägga in egna grytor faktiskt. Vi äter mycket påhittat av min man där han gärna blandar gamla indiska recept och liknande som han "LCHF:at" och jag är hemskt osäker på hur jag ska lägga in detta. Ofta blir det per ingrediens men då känns det som att jag missar så mycket i själva såsen/buljongen eller vad det nu kan vara. Enklast är de dagar jag bara äter fläskkarre med avokadoröra, haha.

Kernow
0

Hur hittar man förresten te i Livsmedelsverkets databas på Min mat???

Zepp
0

Man uppskattar helt enkelt.

Mat man äter hemma är ju lättare, där står vikt och sådant som regel på paketet.

Te är färgat vatten.. räkna det som vatten.

Minmat handlar mer om att se att man ligger sånär rätt till.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

# 2 under fliken dagens intag, sedan kagegorier och där står SLV längst ner.

jaha jag missuppfattade!Skrattande trodde det var ett i förmycket och att du skrev te = till haha

ska leta lite

[Pennylane1]
0

hittar inget i minmat om kolhydrater i te

men fineli anger noll

och denna länk var ju trevlig, om ock man nog bör ta det med en nypa salt….

Zepp
0

Och hur många kolhydrater i salt? Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Pennylane1]
0

mjaaa, det överstiger nog teets misstänker jag men jag tror man lugnt kan ta sin tequila med salt och citron.

Kernow
0

Tack - jag trodde inte te hade kopiösa mängder alls utan det handlade mest om att vanligt vatten faktiskt finns med i databasen och te har ju ändå en tillsats i form av torkade blad av något vad man nu föredrar.

Pennylane, ja om det vore jätteeffektivt med te så skulle engelsmännen med sitt kolhydratintag vara smalare eftersom de dricker 5-7 muggar te om dagen. I min familj dricks det t.ex. ofta te till vardagens middagar och min svägerska har alltid te på gång dagen lång när vi kommer. Men kolhydratintaget är kanske så oerhört stort…suck.

Hur räknar man ut egna maträtter man vill lägga in? Just nu är det väldigt svenskt bland de färdiga rätterna. Ska jag räkna ut varje del för sig i databasen och lägga ihop?

[Pennylane1]
0

ja så får man göra om man ska lägga in eget…