Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 14372 ggr
Wiff
0

Kokosfett vs kokosolja

Spelar det någon roll om man tar kokosolja i kaffet istället för kokosfett (som jag antar är ett fast fett)?

Skånskan
0

Kokosfett och kokosolja är samma sak!

Kokosfettet smälter vid ca 25 grader…

Uppe i kalla Norden har vi därflr oftast kallat det för kokosfett.

Du ska INTE ha härdat fett!

Wiff
0

Ok, våran ICA har tagit in kokosolja läser jag på deras sida på FB jag trodde det var just flytande olja. I silverpaketen finns ju härdat fett men detta är från cocoa tror jag det heter.

Men så bra då kan jag handla det.

Wildrat
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#2 Kokosfett/olja är aldrig flytande utan tropisk värme…

[zumali]
1

Hoj, en annan kokosfråga! Jag har köpt Cocosas kokosolja, den med brun etikett som inte är ekologisk. Den ekologiska verkar marknadsföras mer som kosttillskott medan det står "stekfett" på den ickeekologiska. Är det några skillnader på själva fettet, eller funkar det ickeekologiska lika bra i mat? En hualig prisskillnad var det i alla fall!

nyborjare08
0

Den bruna har ingen kokossmak eller -lukt. Så jag tycker att den är att föredra vid matlagning. Men jag visste inte att den inte var ekologisk. Jag trodde att båda sorterna var ekologiska och att skillnaden bara var lukt och smak. Jag får nog uppdatera mig Glad

cnidaria
0

Bägge sorterna är ekologiska Glad

nyborjare08
0

Tack cnidaria, vad bra! Glad

[zumali]
0

Tack för era svar. Det stämmer ju att den är ekologisk. Är det då bara smaken som skiljer, eller är det att den andra är extra virgin?

[Pennylane1]
0

extra virgin har smak och doft av kokos, den andra är behandlad, de har tagit bort smak och lukt. Egentligen kan man tycka att det borde kosta mer att behandla det…

Fast nu när jag läst lite mer så har jag funnit att Extra virgin har pressats ur färsk kokos medan pure görs av torkad. Samt då att man avlägsnar doft och smak.

Wildrat
0

#8 Ja, i princip är skillnaden att den ena har smak och lukt, det har inte den andra. Vitaminer och mineraler som finns kvar i den med lukt (anledningen till att den är dyrare?) är försumbart, det är fetterna som är det nyttiga i kokosfett och de är de samma i båda.

För egen del tycker jag det smaklösa har fler användningsområden också så det lönar sig bättre att köpa den.

[zumali]
0

Allright! Med tanke på prisskillnanden håller jag mig nog till den bruna. Jag använder den i första hand som hudkräm så då är det bara bra att den inte doftar för mycket.  :)

Wiff
0

Var och handlade kokosfett igår. Det fanns med eller utan smak. Båda kostade precis samma. Och någon olja var det inte utan stenhårt. Jag har det i kylen skall det kanske förvaras i rumstemperatur?

MimLan
0

#12 Du förvarar det som du vill, det spelar ingen roll.

Det är olja först vid 25 grader. Ställ det vid elementet om du vill ha olja.

Wiff
0

#13 Jag hade fullt sjå i morse när jag skulle hacka loss lite att lägga i kaffet. Det blev bara yttepytte små smulor. Jag tänkte mer på om det blev dåligt att stå i rumstemperatur?

Wenn
0

Det kokosfett jag använder står på diskbänken hos mig och är lagom mjukt.

yvonnel
0

Jag tycker det verkar konstigt att det är stenhårt i rumsvärme som väl är normalt vid ca 20 C - är det en bra kokkosolja så ska den vara lagom mjuk att använda. Eftersom den blir flytande vi ca 22-25C.

MimLan
0

#16 Det var i kylskåpet.

Wiff
0

#16 Oj jag skrev visst lite slarvigt där. Jag menade att fråga om det blev dåligt av att stå i rumstemperatur?

Mitt står i kylskåp men det verkar som man kan ha det i rumstemperatur och då blir det ju lättare att hantera.

Brynhilde
0

Nej, det blir inte dåligt av att stå i rumstemperatur. Det ska hålla i ett par tre år åtminstone.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

[ALX]
0

Hej och Hå! Här blev det full fart på magen. Självklart överdoserade jag med två msk i kaffet första dagen. Sedan kan ni räkna ut resten själva Flört

Kommer min mage vänja sig? Är det så bra att bli så dålig?

Jag är supernöjd för övrigt med Biofood ekologiska kokosfett. Totalt lukt/smakfritt och går lika bra i kaffet som vi stekning. Jag är dessutom van vid att arbeta med oljor i köket.

Jag köpte 400g Biofood ekologiska från www.bodystore.com för 45:-(+14,5 frakt då jag bestälde 1 produkt till).

Högt räknat tror jag den kommer kunna räcka i ca 1 månad(optimistiskt).

Nu till frågan till publiken:

Är det någon av er som vet vart jag kan få tag i denna i större mängd och gärna i fysisk affär eller över nätet(om det lönar sig med frakt)?

Tacksam för svar, tips, idéer!

yvonnel
0

Du kan leta upp mora yoga center på internet, dom har 1 litersförpackning alt 2 litersförpackning till väldigt bra pris frakten inkluderad. Deras olja kommer från SriLanka så man stöder ett U-land om man handlar där.

Wildrat
0

#20 Crearome har hinkar på 5kg som är klart prisvärda…

[ALX]
0

#21 och #22 Tackar, tackar!!Skrattande