Lindring för Menières sjukdom?
Hej!
Är det någon som vet om LCHF kan lindra de symptom som finns i Menières sjukdom? Den troligaste teorin om vad den beror på är att vätsketrycket i innerörat är för högt.
Symptomen är illamående, kräkningar, yrsel, tinnitus, hörselnedsättning eller tryckkänsla i det drabbade örat.
Jag googlade lite på sjukdomen och det stod att det finns en psykosomatisk faktor, i det avseendet kan LCHF hjälpa. Många med mig har blivit lugna och svårstressade på kosten. Läste även vidare att det finns en koppling till migrän, och här finns flera som har blivit av med sin migrän. Min egen tinnitus har blivit svagare i styrka.
Men min poäng som rekommendation skulle snarare vara att varför inte prova? Det är inte klarlagt exakt hur det uppstår så mekanismerna för att lindra det, annat än att prova sig fram, är okända.
puff
Finns det någon kost som kan främja Menières sjukdom då, om man nu kan säga så? Tänker t.ex. att någon brist av något slag kan ligga bakom?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har Meniéres sjukdom och det har inte påverkats av lchf. Det effektivaste för att hålla min Meniére i schack är att ABSOLUT INTE STRESSA! Lätt att säga svårt att göra. Det är också mycket viktigt att sova ordentligt och i den bemärkelsen kan iofs lchf hjälpa för att många, inklusive jag själv, sover mycket bättre på lchf.
Stress är en grej men jag gissar att alla typer av psykiska besvär kan förvärra Meniére och jag ser att många skriver om att deras bipolaritet, ångest, adhd mm blir bättre av lchf.
Nej då kanske det är så. Tycker mig också ha märkt att deras andra besvär verkar ha förbättras.
Stress, alltså. Mycket elände kommer från det. Kan man inte lättare hantera stress när man äter sunt och näringsrikt? Så att man håller sig mätt och är frisk och mår bra. Det är individuellt förmodligen..
Tänker mig att yoga och meditation borde vara effektivt? Det har en lugnande inverkan på andningen och medvetandet och därmed borde stressen kunna hanteras bättre. Och lite grann att man jobbar med inställning. Prioritera. Går världen under om jag inte hinner eller kan göra det och det? Blir det kanske bättre om jag mår bra först och främst, så att jag kan göra det jag vill? *funderar*
Jag har alltså inte diagnosen själv. Har en bekant som nyligen fått den. Tycker att det verkar fruktansvärt jobbigt 
Kluring om Ryssland
Min syster har sjukdomen Menieres och har fått besked att stressen kan utlösa den. Min far hade den också. Så jag antar att även jag ligger i farozonen då vi alla tre har hörselnedsättning.
Jag har haft en del balans/yrsel problem i samband med stress.
Detta var egentligen inget svar på frågan.
Men det är intressant ändå att se vilka som har sjukdomen och om man kan hitta samband. Finns det en ärftlighet eller är det er hörselnedsättning som du tror ökar risken för er att drabbas?
Kluring om Ryssland

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hörselnedsättningen är en följd av det ökade trycket i hörselsnaäckan, inget som indikerar att man kan få Meniérs, bara ett av symtomen som kommer efter att ha haft sjukdomen en tid.
Jag har Meiéres och äter kosten LCHF sedan 1½ år tillbaka - jag tycker inte att kosten har gjort så mycket för sjukdomsbilden. Men att man blir gladare, lugnare och mer harmonisk både fysisk och psykiskt sen kostbörjan är ju positivt bara det.
Jag medicinerar precis som vanligt för sjukdom - har provat vara utan medicin, men det har inte alls fungerat. Så jag tror inte att LCHF kan göra så mycket, annat än att man är mer harmonisk.
Det finns inga belägg för att Mb Meniéres är en ärftlig sjukdom, dom antar att det är så. Däremot vill jag dementera att orsaken antas vara psykosomatisk - det anser jag helt galet att ta upp. Det är ingen orsak till att man drabbas av Meniéres, men däremot så är stress etc. en bidragande orsak till fler anfall.
Meniéres är också en individuell sjukdom och kan slå olika för olika personer - alla har inte exakt samma symtom etc. Det är en svår sjukdom att sätta diagnos på!
Jag hade ingen hörselnedsättning när jag fick min diagnos, men allteftersom yrselanfall kom, så har hörselnedsättningen tilltagit. Vid varje anfall, så försämras hörseln pga att hörselcellerna i snäckan dör.
Den medicin som är vanligast vid Meniéres är vätskedrivande och när man äter vätskedrivande så får man brist på bla. kalium - det är det enda som jag ser till att få i mej extra av. Saltfattig mat är också en bra grej att tänka på…..
Jag har nedsatt hörsel som är ärflig från min fars sida. Det är ärfligheten som oroar mig.
Efter min första anfall av yrsel blev hörseln betydligt sämre.
Jag skrev lite otydligt i min förra kommentar, systern har fått besked att stressen kan ge henne fler anfall av yrsell inte att det orsakar sjukdomen.
#9 tack för en bra beskrivning.