Lax och räkgryta!
Detta är en av dom godaste maträtter jag vet. Ett recept vi gjort även innan LCHF tiden. Resten av familjen äter det med pasta och vitlöksbröd. Jag äter det som en soppgryta ev med en klick creme fraiche. Gärna ett glas kallt vitt vin till.
4 - 6 portioner
500 g laxfilé
500g oskalade räkor eller 200g skalade frysta
1 1/2 dm purjo purjo
1 gul paprika
1 msk curry
1/2 msk paprikapulver
1-2 krm cayenpeppar
1 buljongtärning
1 burk krossade tomater
3 dl vispgrädde
1-2 vitlöksklyftor
Hacka purjo och paprika i småbitar och fräs detta i smör ihop med kryddorna och pressad vitlök. Tärna laxen och ha i den. Fräs runt men vänd försiktigt så laxen inte smular sönder. Slå på tomatkrosset och grädden. Ha i buljongen. Låt koka upp och små puttra ca 5 min tills laxen är klar. Smaka av med ev mer salt och peppar. Dra grytan från värmen och ha ner dom skalade räkorna. Ät i djup skål med sked och en klick creme fraiche som soppgryta eller på tallrik med pasta och bröd. Njuuuuut!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mums! Låter jättegott! Bokmärkes!
ja det låter kalasgott! Är purjo purjo nån sorts superpurjo i kvadrat? 

Haha du är rolig du
Slant väl på tangenterna efter vinglaset kan jag tro!
Tusen tack för världens godaste fisksoppa!

Åhhh
Varsågod. Kul att det uppskattades!
Mums så god! Nu har jag äntligen fått tid att laga den här grytan och den är ju supersmaskig! Perfekt en lite gråruggig dag!
Tusen tack, Misty!
En idiotfråga (det är min dag idag): Har alla jättelika stekpannor?
Jag skulle aldrig rymma allt i receptet i min stekpanna, hälften skulle rinna över. Istället steker jag bit för bit av ingredienserna och lyfter över till traktörpannan, där allt slutligen får stå och puttra ett par minuter.
Låter supergott! Måste hem och testa!
Smaskens skall testas här med
Jag tjatar om min fråga: Klarar du att rymma det här i din stekpanna? Jag är alltså verkligen nyfiken! Kanske har jag missat något väsentligt i min köksutrustning?

# 10 Föreslår stekgryta! 

#10 men det står väl ingenstans i receptet att du ska använda stekpanna?????
Jag använder en stekgryta precis som Jojo55 skriver.

Såg nu att jag tom skrivit "dra grytan från värmen" så jag förstod nog inte riktigt var du fått stekpanna från
Oj, det är förstås jag som är ute och cyklar!
Jag har två supertunga stekgrytor som jag aldrig nånsin använder just för att de är så tunga. Jag antar att det går bra att steka laxen med fin stekyta i en sån?
När jag googlade på stekgryta dök det upp ett antal bilder på sånt som såg ut som vanliga kastruller (och var hiskligt dyra!) Får man stekyta i dom, i stället för vanlig kokning som i kastrull?
Svar till Förvirrad/helt koko i pallet
stekyta i en soppa eller gryta? Brukar det kanske inte vara heller?

… man brukar val bryna kott nar man gor gryta … atminstone gor jag det. Men, det gar ju lika bra att gora i en gryta … jag anvander cocotte minute (utan angmekanismen) eftersom den ar ordentligt stor om det hela inte ska in i ugnen se'n …

# 14 På myrorna finns nästan alltid stekgrytor. Ta med de där två du inte använder, skänk dem och se om det finns någon mindre och lättare istället!
ja, bryna går ju i en vanlig kastrull. Men stekyta vet jag inte om jag kallar att det blir. Det försvinner ju liksom igen när det har puttrat klart.
Mja. laxen ska ju stekas tillsammans med grönsakerna, även om man kanske inte kan säga att lax får "stekyta"…
Nåja, nu har jag i alla fall fått klart för mig vad ni använder för utrustning i köket, tack för det!
Jojo, det var en god idé med Myrorna!
Men jag tror faktiskt att jag fortsätter med traktörpannan, den är väldigt behändig (den har dessutom en viss historia bakom sig; det var genom den jag lärde mig att man inte ska ge bort köksgrejer till sambon, hur många år man än varit sambo och hur mycket karln än gillar att laga mat… när vi ännu ett antal år senare flyttade isär, var vi ordlöst överens om att traktörpannan var min…)
Mums, Misty! Måste putta upp denna supergoda laxgryta än en gång, den är verkligen jättegod OCH enkel att laga!
Jisses, när jag kan laga till något utan besvär, då kan klantigaste nybörjare klara av det!
Tack för ett recept som bara måååste vara supergott! Bokmärkt! Och inköpslistan är just skriven! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Låter jættegott;) Bokmærker och lagar till veckan!

Latmask: Tack för dina fina ord om mitt recept, blev jätteglad när jag såg att du skrivit så "gott" om det.
Ja den är verkligen supergod.
Kul att så många vill testa…..hoppas ni inteblir besvikna
Kul, Misty! Och tack själv för att du delat med dig!Igår var det extrapris på laxfilé på ICA MAXI, och då visste jag direkt vad lördagsmiddan skulle bli!
Direkt efter den uppätna middan (och med ett glas vitt vin bredvid mig) skrev jag ner mina superlativer. Och nu finns det fem portionsförpackningar i frysen!