Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1954 ggr
MarieO
0

Ny och ganska långt

Hej!

Jag är aldeles ny här och känner mig verkligen som en nybörjare!

Har varit och läst här i 2-3 dagar och tycker att ni har en mysig och bra stämning här där jag kommer att känna mig trygg. Jar har läst fettskrämd och varit och läst på en massa bloggar och tycker att allt låter förnuftigt. Jag har en stor övervikt och behöver gå ner.Jag  är 40 år och förra sommaren hade jag en hjätinfarkt har jag fått reda på lite senare. Har slutat att röka och snusa och behöver nu ta itu med vikten!!! Har prövat denna kost i ca 3 veckor och att känner att den är den rätta för mig men kommer nu att i lite över 2 veckor leva mycket på kolhydrater, tyvärr kan jag känna, men åker till Prag nästa vecka och sedan ska vi på student skiva . Det kommer att bli mycket alkohol och god mat och jag känner att jag är inte riktigt inne i det här ännu för att kunna köra rakt av. Så efter den 12:e maj ska jag köra igång på allvar och ändra kost för att göra det bästa av mitt liv och mina kostvanor, hoppas jag bara kan överföra allt till min man och mina barn men det vekar svårt om m tänker på att de ska äta lunch i skolan!!??!!

Jag är dessutom ordblind och hoppas att nio har översende med det  gör mitt bästa för att stava rätt men ibland blir det helt galet ..=)´

Jag kommer. framöver att överösa er med en massa frågor och hoppas att jag kan få bra svar.

Ha en bra helg!

MarieO

zeretki
0

Hej Marie! Välkommen hit. Mitt tips på resan är att du helt enkelt försöker skära ner lite, så mycket du känner att du kan. Du behöver ju inte leva på smör och kött utan helt enkelt ta mindre portioner kollisar och socker? :) Även små steg är bra, tycker jag. :)

MarieO
0

Hej Freja!

Jo det är faktiskt så jag har tänkt att göra och att ätas rätt till frukosten där borde det finnas ägg =)

Tack för ditt stöd det är precis det jag behöver! =)

PaulaW
0

Du är jättevälkommen hit! Jag önskar dig all lycka till med den nya kosten. Jag tycker inte det är fullt så dramatiskt att äta den som det kan låta i synnerhet hos dem som inte vet vad vi äter och hur man räknar procenten. Jag vet att du kommer att må jättebra av den här kosten och är övertygad om att du kommer att trivas här på sajten, som är fullt med folk som brinner för att få hjälpa till.

Margareta
0

Välkommen och lycka till!

Rom byggdes inte över en natt. Det här gör de flesta av oss som livsstilsförändring och då får man ta det stegvis…

Numer pensionär i Nynäshamn

Mona-Stina
0

Välkommen. Jag hoppas du ska trivas med oss.

Att du kommer stava fel ibland överser vi naturligtivs med, det viktiga är att du får den hjälp och det stöd du behöver.

Mervi
0

Välkommen hit. Hoppas du får en trevlig tripp till Prag. Och lycka till med din nya kost.

Att man stavar fel är inte hela världen, jag gör det hela tiden och får gå in och ändra mina texter. Ingen bryr sig om det, inte så viktigt, viktigare är att vi hjälps åt här.

parsley
0

Ha det så trevligt i Prag och på studentfestligheterna.

I och med att det finns mycket gott att äta och man kan äta sig mätt när man håller på med LCHF är det lätt att gå tillbaka till kosten om man t ex slarvat i samband med en resa.

Vad gäller man och barn. Många vanliga maträtter fungerar ju både för dem som äter LCHF och inte. Den som äter LCHF struntar i ris, potatis eller pasta till och lägger kanske till lite extra fett. Behöver maken "uppfostras" så får han själv laga sin pasta.  :) Vill man inte laga mat själv så är grillad kyckling som äts med majonäs ett alternativ till hämtpizza. Barnen kan äta skolmaten och äta den mat som serveras hemma, vad man nu väljer att servera. Däremot kanske man ska se över mys-, läsk och godisrutinerna om man vill leva lite sundare.

Vi hade en tråd om familjemat häromdagen som du kanske kan kika på.

birmalover
0

Kul att ha dig här MarieO. Välkommen

magma
0

Välkommen hit Marie, hoppas du kommer trivas!

Anterrabae
0

och välkommen säger jag oxå.. Skrattande

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Tilda-T
0

Välkommen hit Marie både nu och den 12 maj hoppas du ska trivas

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

DaMum
0

MarieO!

Jättevälkommen ska du vara! Hoppas verkligen du ska trivas. Du är så välkommen med hur många frågor du vill!

Prag och LCHF synkar verkligen inte! Du gör nog klokt i att tänka bort kostförändringen tills efter resan.

Var själv i Prag och övriga Tjeckien för några år sedan, och är det något som det finns gott om så är det kolhydrater! Det är nudlar och knödlar och bröd i precis ALLT! T o m i kött- och charkrätter spränger de gärna in brödklumpar och paltliknande mojänger.

Men god och riklig mat har de. Och alltid väldigt fräscha och nyskurna sallader till maten, härligt befriade från dressing.

Njut av resan och maten och så tar du nya tag när du kommer tillbaka!

Vi finns här för dig!

Kram!

Sara40
0

Hej MarieO - Du kommer säkert trivas här, själv har jag inte varit med så länge men nästan dagligen blir jag både glad och lär mig något nytt av de olika inläggen här!

Själv stavar jag som en kratta och slår om bokstäver på tangenterna mm så du kommer att trivas mycket bra här Flört

Ha en trevlig semster!

Moonbeam
0

Hej Marie O. och alla andra.

Jag är också ny här,har aldrig varit på någon sajt innan. Jag behöver egentligen inte gå ner i vikt, men har bestämt mig för att testa HFLC kost för att må bättre. Har testat mycket innan, men utan resltat. Köpte Hemmets veckotidning med Annika Dahlqvists artikel. Spännande! Vill avstå kolhydrater, men har svårt för att skippa brödet. Det bästa kanske är att trappa ned långsamt. Har någon tips som har erfarenhet av kosten?

Margareta
0

Välkommen Moonbeam, kul att Du hittat hit,,,¨

Trappa ner långsamt är bra, men glöm inte att tillsätta fett så att du blir mätt ändå.

Moonbeam
0

Tack Margareta!

En fråga, hur vet jag att jag får i mig 20% protein och 75% fett? Måste jag lusläsa allt och väga? Ursäkta min okunnighet.

Margareta
0

Nej man behöver inte räkna värst mycket.

Vanligt kött/fågel/fisk innehåller CIRKA 20% protein. 100g kött är alltså ungefär 20g protein. Beroende på din vikt räknar du sen ut hur mkt protein du behöver.

Det finns ett gratisprogram på nätet som heter http://ww.calcounter.se. Där kan du testa och lägga in det du brukar äta, men du behöver inte lägga in allt hela tiden.

I början kan det vara svårt att hitta dolda kolhydrater. I rent kött/fisk/fågel finns inga kolhydrater och i fet hårdost/ägg finns det försumbara mängder.

De stora bovarna är den färdiglagade maten som innehåller alla möjliga varianter av stärkelse och socker i olika former (allt som slutar på -os är socker). Annikas råd att handla det som har en kolhydrathalt på max 5% är bra som riktmärke i början.

Gå gärna in på Startsidan till den här sajten och läs artikeln särskilt för nybörjare. Det finns mkt skrivet för er.

Saga2
0

Hej Marie & välkommen, hoppas du ska trivas härSkrattande

Mervi
0

Välkommen hit Moonbeam. Hoppas du kommer att trivas här.

MarieO
0

Tack alla för varmt välkomnande och välkommen hit Moonbeam.

Moonbeam
0

Tack alla nisom välkomnat mig,det känns oerhört  bra!