Glutamat och annat!
Hej allihopa!
I och med LCHF har jag även börjat få upp ögonen för obehagliga tillsatser. Har bestämt mig för att försöka undvika glutamat eftersom den verkar direkt vidrig.
Har hittat väldigt mycket info på nätet om tillsatser och även läst delar av Den nakna kocken. Problemet är ju att detta resulterar i att det känns som man går omkring på ett minfält när man är på Ica - det verkar ju vara skit i allt. Rent praktiskt känns det olidligt att stå och läsa på allt hela tiden, hatar ju att handla redan som det är. =)
Det jag undrar är vad ni tycker att man VERKLIGEN och ABSOLUT bör undvika? Har länge varit sjukt noga med hudvårdsprodukterna men inte med maten. Finns det någon bra webbsida med konkreta förslag på bra saker som ofta finns i butik? Har varit inne på aktavara.org men det verkar så sjukt komplicerat allt… Det kommer inte att ske att jag börjar leta upp små specialbutiker och lokala producenter etc, vill ju inte lägga ned hela min fritid på att forska om och införskaffa mat.
Hur gör ni? Finns det inget (relativt) enkelt sätt?? Skulle vara underbart med förslag på produkter som finns i en vanlig Icabutik.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Svarar lite på mitt eget inlägg med den här listan som jag faktiskt hittade på äkta vara =) Galet vad otålig jag är =)
Det enklaste är att handla i en butik som har Äkta vara-märkning, CityGross t ex.. Där finns märkningen på hyllkanten, mycket lätt att se för oss kunder.
Annars så blir det nog till att läsa på innehållsförteckningen, i början känns det som om man inte gör annat än stirrar på förpackningarna, men ju mer insatt man blir desto fortare går det att handla. Oftast köper man samma varor vecka efter vecka.
#2 Mjaaa - så enklet är det inte. Beror lite på vad man vill stoppa i sig. Socker är äkta vara, men man kanske inte vill ha socker.
Det enklaste tycker jag är att bara köpa basvaror; smör, grädde, ägg, kött, grönsaker, nötter etc.
Jag tjatar mig blå om charkuterier utan socker o andra tillsatser. Har hittat en prosciutto på Coop (Paul Egget) som inte har socker o annat skräp i sig. Tyvärr konserveringsmedel, men 98% kött. Tjatar också om att man i deli-disken skall ha tydliga skyltar om vad de olika korvarna, pastejerna o skinkorna innehåller. Så slipper man ta en kvart coh fråga om allt och ändå inte kunna köpa något!
Det är vi konsumeneter som måste ta makten!
Lolivia - jag föreslår att du ändå läser boken Äkta vara eller Den hemlige kocken. Finns säkert på biblo. Du lär dig att tänka på ett sätt som hjälper dig mycket.
Och fråga! Ring, skriv till företag och affärskedjor. Ibladn får man superkorkade svar, men det är bara att fortsätta!!!
#3 Det underlättar på så vis, att står man i affären och har tio olika märken av samma produkt att välja mellan men har inte tid eller lust att läsa igenom alla, så kan man vara tämligen säker på att produkten som är märkt med Äktavara har minst tillsatser.
Därmed är det inte sagt att Äkta vara = sockerfri eller lchf.
Måste ha missuppfattat frågeställningen, trodde det handlade om glutamat och annan onödig "skit".
TS skrev ju också
"Det jag undrar är vad ni tycker att man VERKLIGEN och ABSOLUT bör undvika?"
På detta forum vill de flesta undvika socker.
Äkta Vara är en bra början, men säger inte allt.
Halloj! Då jag äter lchf undviker jag ju ett för stort intag av kolhydrater, men i det här fallet var det andra tillsatser som jag syftade på. Bor i en liten ministad med risigt utbud så jag har ej lyckats hitta särskilt bra guidning i butikerna. Ringde samtliga matvarubutiker i stan idag och fick veta av personalen att ingen av dem har kravkött och att "ingen" efterfrågar det heller, har via bekanta däremot fått reda på att det ibland visst kan finnas bra alternativ från gräsbetande djur på flera av de nämnda affärerna… Har även läst större delar av Äkta Vara-boken men känner nu att jag börjar bli jävligt trött och less då detta var mycket svårare än vad jag trodde från början. Vill inte stoppa i mig en massa skit med vill inte heller ägna min tid åt att förvandlas till nån jävla matdedektiv… Phu! Visste inte att det var så illa med maten i butikerna och att det skulle vara sååå svårt att hitta vettiga alternativ. Det är p.g.a. min stora lesshet som jag nu letar efter enkla alternativ och tips men jag antar att det som återstår antingen är att finna sig i att äta halvkassa grejer som i många fall är skadliga, eller byta personlighet och bli en nitisk matfanatiker som tar reda på ALLT.
Förlåt om jag låter sur och negativ men det går ju inte att hitta en enda grej utan en massa E-nummer och jag gillar verkligen inte att laga mat och att jaga matvaror. Hatade att gå på Ica redan som det var innan… Är arg på att maten är så otroligt risig!!
Nä, får ta några djupa andetag och acceptera läget och inse att det kommer att ta mig några månader innan jag vet vad jag ska handla…

Det e jättelätt.. man går dödsföraktande genom minfältet.. direkt till färskvarudiskarna o sen direkt till kassan!
Passerar man på vägen några nötter eller mandlar kan man slita ner lite sådant i vagnen!
Det går dessutom supersnabbt att handla nuförtiden och inget behöver man läsa på heller!
För den stressade som vill storhandla kan jag rekomendera en sväng till frysdisken!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Haha! Tack! Humor är det enda som fungerar på mig i nuläget! =) En annan tröst i träsket är ju även att jag verkligen var kass på att planera och laga mat innan så att hitta substitut för de kanske 15 varor som jag rört mig med borde ju trots allt vara lättare än om jag var värsta kocken. Kan nog bara bli bättre med andra ord =)

Mnja.. köttfärs går att variera i det oändliga, tex!
Man behöver inte planera så mycket.. man ser bara till att ha ett antal prima råvaror hemma.. sen improviserar man utifrån dessa!
Har man bara ägg, smör o fläsk hemma går det alldrig någon nöd på en!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Alla är vi barn i början!
Sådär var jag också i början, kollade allt i butiken. Men som många andra här, så rekommenderar jag kött, fläsk, kyckling, ägg, smör, grädde och grönsaker. Och ekologiskt. Med det klarar man sig ganska långt. Mat ska inte vara ett stressmoment, mat ska njutas!
Ibland så kan några få ord i en enda mening summera och utkristallisera själva grunden i en livsåskådning.
Nu minns jag inte vem det var som skrev det häromdagen, men för mig så var det helt klockrent:
"Riktig mat har inte innehållsförteckningar."
Så enkelt. Så sant.

Jag var lat en dag.
Visserligen är jag det alla dagar.
Så jag ville köpa en färdigblandad typ grillkrydda/allkrydda.
Tittade på ca 15 olika, INTE EN enda var utan smakförstärkare.
Vad är det för skit dom blandar ihop, Kryddor som behöver smakförstärkare????????
Jag köpte olika rena kryddor och blandade själv. Supergott.
Sedan kan man undra varför det skall vara socker i lagen när dom rimmar och röker fläsk. Jag rökte mycket kött, fisk och korv själv tidigare och inta hade jag socker i, men gott blev det.
Ja det är inte lätt i början, men nu efter 2 år på LCHF Så är det enkelt och handla. Rena och äkta produkter utan tillsatser har jag lärt mig vilka det är, men i början var det och läsa.
Mvh Kennet
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Håller med Zepp! Kan dock komplettera med att det faktiskt finns ost som är helt utan konserveringsmedel o annat tjafs. Makrill i tomatsås är gott som pålägg på "smörgåsen" Baconen till äggröran är utbytt till färsk fläsk som man saltar själv. Det är bara att undvika charkprod och färdigmat så har man undvikit de flesta fallgroparna.
Gör ett gott bröd på:
2 ägg, 1 dl pofiber, 1 msk fiberhusk, 2 msk färskost (willys egna är helt utan tillsatser), en skvätt grädde och en skvätt vatten + 1tsk bakpulver.
Rör samman alla torra ingredienser, vispa äggen hårt, tillsätt färskost, grädde, vatten, lite salt och det torra. Bred ut 6 klickar på bakplåtspapper till tekakor. Grädda ca 15 min i 200 grader.
Smakar som scones….jättegoda. Man kan göra pizza, pajer mm av samma deg. Bara man förgräddar först.
Gillar Zepps hållning. Som utgångspunkt är det verkligen färskvaruavdelningarna som gäller. Resten - bör ignoreras. 
Och om man äter små mängder av färdigmat och halvfärdigmat, så är man genast bättre ute. Men vill man äta sånt, så är nog etikettläsandet en nödvändighet. Dock lär man sig ju efter ett tag vilka produkter som är ok och vilka som inte är det.
Mitt tips är att verkligen undvika glutamat. Sen har vi ju nitritet i charkvarorna. Om jag minns rätt så är det bevisat cancerriskhöjande. Håll nere mängderna.
Konserver med kött/fisk - tyvärr är de allra flesta preparerade med glutamat. Möjligen vissa varmkorvar och fiskprodukter undantagna.. annars blä! Måste alltså kollas innan inköp.
Willys brukar ha endel chark som är hyfsat rent från skräp. Lufttorkad chinka från italien köpte jag nyss, väldigt god och inte så jättedyr.. Och de har en nötsalami (tysk kanske?) - lång rak körv - för under hundra kr kg. God.
Däremot deras konservavdelning - suck. Tillbringade endel tid där i början när Willys just hade kommit till stan. Men gav upp.
Lidl sägs ha endel åxå, men dem har jag ingen erfarenhet av - finns inte här.
Hej igen! Tack för alla bra svar!
Har sett Lidl och Willys nämnas på flera ställen och blir verkligen jätteförvånad för jag har haft uppfattningen om att just dessa butiker varit extra risiga. Se där vad fel man kan ha =)
Evali: Tack för receptet! Skall provas!!
Min första sats pones smakade jag en minibit av och slängde den sedan, det andra försöket med annat recept gick mer eller mindre att acceptera. Ditt recept ser lovande ut så det får bli mitt tredjer försök =)
Måste även berätta att jag lärde mig en bra sak igår!! Kontaktade en vän som har jobbat som charkansvarig på både Ica och Hemköp och det visade att hennes föräldrar har egen gård så jag kan få köpa lammkött av dem om jag vill!! =) Dessutom så berättade hon att man inte ska stirra sig blind på kravmärkningen (även om hon gillar den starkt) för det kan vara snårigt och byråkratiskt för småbönder att bli kravmärkta och att det finns ett flertal som i princip är ekologiska och har gräsbetande djur trots att köttet inte är märkt. Två av dessa som kan finnas här uppe på Ica i Skellefteå ibland är bl.a: Vindelälvens naturbeteskött http://www.wwf.se/vrt-arbete/jordbrukslandskap/naturbete-och-naturbetesktt/1129841-intervju-bo-gran-lindgren och Bjärrekyckling http://www.bjarefagel.se/ Coop har även Änglamark (Ekologiskt?). Det kluriga är att varorna bara finns ibland med det är ju iaf bättre än inget.
Det senare är ju inte direkt lokalproducerat, men ändå… Har inte börjat kolla efter bra fisk än hehe… Det vågar jag inte ge mig in på =)
Är på lite bättre humör och tänker på min mors bevingade ord "Det är bättre att göra nästan rätt än helt fel". Kroppen jublar antagligen redan då det inte längre slinker ned lösgodis och ibland flera snabbmatsmål i veckan. (Jobbar mitt emot en pizzeria) =)
Kram på er!
Appropå glutamat - Jag är jättekänslig för glutamat och älskar kryddor. Tyvärr smyger de in glutamat/smakförstärkare i kryddburkar ibland också. Så den som är känslig och köper färdiga kryddburkar, kolla igenom ingrediensförteckningen också.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag brukar köpa Kockens Grillkrydda Texas, den innehåller inget glutamat.
Ingredienser: Salt, paprika, lök, svartpeppar, cayennepeppar, ingefära, kardemumma, koriander, kryddnejlika, muskotnöt, vitlök, socker, chilipeppar, senapspulver, selleri och klumpförebyggande medel E552.
Jag själv är inte så förtjust i grillkrydda, men min son älskar det. Då tycker jag att den här verkar bra, även om den innehåller pyttelite socker. Man använder ju ändå inga mängder.
Hm.
http://www.svensktsnus.se/sv/HalsaKvalite1/GothiaTek/Nitrit/
Ännu en anledning att sluta snusa… Phu!
Nitrit i bacon kan lakas ur om du lägger det i en skål vatten över natten, eftersom nitrit är vattenlösligt. Detsamma gäller saltet i bacon. Laka ur och salta efter din egen smak.
Tror inte det funkar lika bra med snuset dock, hehe….
Intressant!! En skål vatten med bakon i kylen då eller??
Exakt.
Bra! Tack! Vad snyggt jag stavade bacon =)
Till och med våra vänner livsmedelsverket har koll på blötläggning av bacon: http://www.kostdoktorn.se/vad-betyder-matmarkningen#comment-130586 ;)
#23 egentligen borde det stavas bejkon 
Absolut! Min tidigare stavning är absolut inte något som håller i rätten =)
Jag äter inte så mkt bacon längre men på Willys kan man köpa i storpack ca 1½ kg, rejäla skivor, jag brukade faktiskt lägga i påse i frysen lagom port. och detta för att lite förlänga hållbarheten, jag har ensamhushåll, men när jag tar fram för upptining så öppnar jag påsen och häller i vatten som får stå kvar för upptining under natten och då lakas saltet/nitriten ur samtidigt. Funkar bra tycker jag.
Angående Lidl och andra såna där nya butiker så har dom många ggr. sämre rykte än dom förtjänar. MEN man får se upp tills man har lärt sig deras utbud. På Lidl finns flera fina korvsorter och lufttorkad skinka, på Netto kan man ha tur och hitta ostar med bra lagring och liknande korvar, men kött har jag köpt med märkning om extra det och detta och blivit besviken när jag sedan läst det finstilta och upptäckt att det som kallas "marinerat" innebär socker som jag absolut inte tycker om i kött, förutom att det inte ska vara med i LCHF.
#18 Men E552 då? Jag är skeptisk mot alla klumpförebyggande medel. E552 (kalciumsilikat) görs av kalcium och en speciell sorts sand!
Jag har helt slutat köpa vanligt salt som kan innehålla aluminium, vilket troligtvis är kopplat till alzheimers. Jag köper hellre grövre salt och maler. Jozo har ett havssalt helt utan tillsatser. Visserligen får jag inte i mig jod då, men tar hellre xtra jodtabletter.

#28 Jod är en naturlig beståndsdel i havssalt. Därför står det inget om tillsatt jod.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

#16 Willys butikerna är dessutom den enda kedja ( som jag känner till iallafall kan ha fel) som är helt miljöcerifierad av naturskyddsföreningen. För att få bli det krävs många olika saker:
Att man säljer ett brett miljö och krav sortiment, Att butiken sopsorterar allt helt och hållet, Att man använder miljöcertifierad el i butiken, Att man märker ut med etiketter bra miljöval så det blir enkelt för kunden, Att man inte säljer rödlistat fisk, Att butiken är ren och fräsch, Att man klarar naturskyddsföreningens hemliga besök några ggr/år där dom tittar på olika saker. Klarar man inte nån grej får butiken böta flera tusen till naturskyddsföreningen mm
Nu hjälper ju detta inte att man slipper läsa innehållet men kan vara bra och veta ändå om man vill ha helheten vilket jag tycker är superviktigt
- Jag köper eko kött men butiken sopsorterar inte hmmm blir lite dubbelmoral!
Dessutom är Willys billigast på ekokassan…skiljer ca 200 kr mot City Gross och mer mellan andra butiker. Jag föredrar Willys då handlar jag säkert
Sen får man ju läsa innehåll där också men som sagt "bra mat har inga innehållsförteckningar"

Varfor har Lidl daligt rykte? Jag ser att manga har pa listan handlar dar men nar jag namnde namnet i samtal med franska svagerskor sa rynkar (antar jag) de pa nasan och sager aldrig skulle de handla dar.
Av flera onda ting så valde jag den här grillkryddan, eftersom den hade minst tillsatser av de sorterna som butiken erbjöd. Har tyvärr inte lyckats få till en egen god blandning.
Har för mig att kalciumsilikat förekommer naturligt, kalk+sand eller lera..
Inte för att man kan äta allt som förekommer naturligt, men vem har inte ätit lite sand ur sandlådan eller på stranden som barn?
Vet inte heller varför Lidl har dåligt rykte.
Jag handlar där ibland och tycker att vissa varor är bra, även priset. De har inte så stort utbud, så nån storhandel blir det inte.
# 31. Lidl är väl för det första inte så kända för sina fantastiska arbetsvillkor. För ett par år sedan uppdagades en skandal i media angående hur Lidel behandlar sin kvinnliga personal. De dagar i månaden som den kvinnliga personalen hade mens så fick de bära pannband för att berättigas att gå på toaletten utanför den tid då det var rast.
Där jag bor har vi en affär som siktar in sig på att sälja rättvisemärkta livsmedel, veganska livsmedel och andra livsmedels som tillhör det "alternativa". Det bisarra med denna butik är att de också behandlar sin personal som slavar. Det fackförbund som jag tillhör och är engagerad i har haft mycket problem med dem eftersom de inte arbetar utifrån praxis enligt svensk arbetsrätt. Så bara för att man köper ett livsmedel som är rättvisemärkt betyder det inte automatiskt att man som konsument köpt sig ett gott samvete. Vilket gör mig ännu mer övertygad om att det är omöjligt att konsumera sig till en bättre värld. Lite off topic men ändå värt att ta upp tycker jag.
Sedan tror jag också att Lidls dåliga rykte bygger på fördomar som vi svenskar har på tysk mat. Dels är den billig och man tror nog gärna att deras mat innehåller mer skit än vad vår fina svenska mat gör, vilket kanske till viss del är sant. Men Lidl har bra grejer var det gäller mejerier. Det är iaf min personliga åsikt.
#29 Du har gjort mitt liv lite bättre!!!!!!
Jag blir så f-bannad! På mig själv!
Jag ramlade dit! Hade ett litet paket kassler hemma - som jag ofta har till husdjuret här hemma (papegoja). Idag kände jag inte för att åka iväg o handla mat att äta (bor lite "otillgängligt"). Jag vet inte vilken sorts kassler jag köpte denna gång, hittills har de fungerat bra även för mig, de få gånger jag också smakar av kasslern. I alla fall - idag blev det ett minismörgåsbord med bl a kassler. Och vad händer - jo, jag förstår att jag stoppat i mig glutamat idag! Mina klassiska symptom uppstår omedelbart.
Jag blir arg på mig själv varje gång jag "råkar" äta glutamat. Men framför allt så blir jag så f-bannad på att detta vansinniga ämne fortfarande används så mycket i vår mat!!! 

Jag upplever att vi för något år sedan hade en ganska 'livlig debatt' om Glutamat i media. Men se'n dess har det stannat upp och blivit för tyst.
Ja, jag vet, det är mitt ansvar att kolla upp innehållet. Men varför är vi konsumenter så tama att vi inte kräver att "onödiga tillsatser" - glutamat, socker m m - tillsätts till mat! Varför är det inte självklart att vår mat är så sund som möjligt????
Om man tänker efter, så lever vi i ett enormt priviligerat samhälle. Tänk bara, vi behöver bara ta oss till ett, av många, "hus" där vi kan hämta hem kost och näring för att leva. Vi behöver inte jaga vår mat längre, vi har ett överflöd (tyvärr) av mat att välja och vraka bland.
Men varför är samhället så månt om att vi ska äta sk-t!???!!???
Förlåt - jag är f-bannad! Jag behövde bara få skriva av mig lite (vannsinnigt ursinne)…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag köpte torkad dragon och koriander (båda alldeles fint gröna i jättestor påsförpackning), á 29,90 kr, i en typ invandrar butik på Opaltorget här i Göteborg. Jag har skrivit om dem förut i anledning av att dem har så fint kött (Kaprifolkött). Dessa kryddor kommer från Iran, importerade av ett Malmöföretag, Nassim, Emilstorpsgatan 29, 21364 Malmö tel:040-965002 eller: www.nassim.se
Jag har använt av dessa kryddor bara en gång än så länge men är supernöjd, fantastiskt ren och fin smak.
Man kan kanske få tag på fler varianter om man går in på deras hemsida och göra egna kryddblandningar.
Jag kontaktade både Santa Maria och Kockens med begäran om kryddblandningar utan glutamat, båda svarade att dem skickar "min idé" vidare till innovationsavdelningen, vad nu det betyder i praktisk verklighet.
De flesta somrar har jag någon kruka på balkongen för att odla egen krydda, i år blev det rosmarin och mejram + en sorts mynta, men det ska ju vattnas och sedan hängas till tork, så det kräver ju lite engagemang men kul när det växer.
#31 svar på gammalt inlägg. Jag tror faktiskt att det har att göra med 2 världskriget. Tyskarna är fortfarande inte speciellt väl ansedda som turister i Frankrike.
#37 + #31
Det ligger nog något i det, men även Netto, som är danskt har ju lite tveksamt rykte, alltså även i Sverige.
Båda har ju en hel del icke-livsmedel instoppat nära livsmedelshyllorna och förhållandevis ett väldigt stort sortiment av godis och kakor, kex och drycker av något tveksamt ursprung, dom som har mycket socker + långa tillsatlistor på baksidan.
Dock har dom även bra grejor och jag går då och då till båda eller till Willys och ibland till ICA, det gäller bara att ta reda på vad man vill ha och hur deras sortiment passar min/din uppfattning av bra mat.

Som turister? Det lade jag aldrig marke till mer an att det dras alltid fram filmer om tyskarna och andra varldskriget under sommaren …