Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 2810 ggr
Karin hundtokig
1

Knäskada...

Jag har alltså bara varit med på LCHF i tre veckor. Vill gå ned i vikt ca 7-8 kg, vilket har varit omöjligt med Camebridge och Nutrilett. Upptäcker under tiden jag lär mig mer och mer om om LCHF och äter få kolhydrater att jag mår så mycket bättre. Viktfixeringen har liksom hamnat på prio 2. Det som slår mig denna vecka är att jag inte har ont i mitt knä. Har/hade en ganska allvarlig knäskada efter 15års fotbollsspelande, samt sanvaro med stora hundar. Opererad två gånger, senast för ett år sedan. Har haft smärta och stelhet efter operation, har inte kunnat springa. Sista veckan ÄR JAG SMÄRTFRI!! Idag sprang jag med min hund ung.100 m. Hoppas att det inte är en tillfällighet. Tänkte att detta kan jag inte berätta för någon än.. men jag är så glad, även om det bara är tillfälligt. Föresten har jag "bara gått ner 1½ kg".

dufva
0

Måste kännas skönt att kunna springa igen utan smärta.Glad

Skynda långsamt bara så du inte får nån onödig backlash.

Karin hundtokig
0

Faktum är att jag fortfarande är såååå bra i mitt knä! Planerar att berätta för min ortoped..tänker vänta någon månad till. Jag har ingen SMÄRTA I MITT KNÄ!! Förstår inte om det beror på ??? eller LCHF? Är det någon annan med samma erfarenhet?

dufva
0

Härlig historia Karin!

Jo, lchf kan säkert ha bidragit på flera sätt.

• Mindre inflammation
  • Bättre "smorning" i leden
  • Brosknybildning
  • bättre stabilitet i ligament

En bra kost kan rucka den fina balansen från ett brosk som sakta bryts ner till en miljö där det i stället kan nybildast

Fett och protein är viktiga byggstenar till ligament och senfästen som behöver stärkas upp men en miljö med mindre inflammation är kanske den starkaste faktorn Glad

dufva
0

Härlig historia Karin!

Jo, lchf kan säkert ha bidragit på flera sätt.

• Mindre inflammation
  • Bättre "smorning" i leden
  • Brosknybildning
  • bättre stabilitet i ligament

En bra kost kan rucka den fina balansen från ett brosk som sakta bryts ner till en miljö där det i stället kan nybildas

Fett och protein är viktiga byggstenar till ligament och senfästen som behöver stärkas upp men en miljö med mindre inflammation är kanske den starkaste faktorn Glad