Räfflade el. blanka naglar
Det är ju inte helt ovanligt att en del saker först blir sämre, innan det blir bättre, vid övergången till LCHF. Ja, bl.a. handlar väl detta om hår och naglar…
Mina naglar tycker jag har varit försämrade sedan innan kostomlägget, under lång tid - 1 1/2 år kanske. Ja, fast nu var det länge sedan jag noterade i alla fall att de skivades… Inbillar mig att de nu hunnit bli starka än starkare Ja, fast en annan sak:
Har sedan tidigare noterat någon som menade på att naglar egentligen ska vara blanka, och att räfflor på dem är tecken på mineralbrist eller vad det snackats om. Ja, nu var väl detta inte något jag snappat upp från LCHF-håll (och därför kanske inte så tillförlitligt
), men tycker ändå att frågan är intressant:
Är naglar som innehåller FÅ räfflor ("eller hur jag ska beskriva de där parallella ojämnheterna som löper längs nagelns växtriktning), ett tecken på god hälsa, eller var / är det där bara en i raden av alla myter inom kost- och hälsoområdet!? JAG har då i alla fall lika mycket räfflor som tidigare… Hur är det för ER, och vad har ni att säga om detta!?
Mina naglar har spår längs med växtriktningen. Konstigt vore det annars med tanke på att de inte växer helt regelbundet. Blanka naglar är det nog ingen som har.
Sedan beror det på hur tydliga spåren är.

Jag har haft problem med naglar som skivar sig. Tycker de blivit mycket bättre med lchf. Spåren vet jag inte om de har ändrat sig. De är nog som de alltid varit…

Räfflade naglar kommer ofta med åldern. Annars kan det vara Onychorrexis:
Problemnaglar: http://www.monitza.ax/naglarna/problemnaglar.htm

"Räfflade naglar kommer ofta med åldern."
Är det kanske så!? Ja, fast vad beror det på i så fall - felaktig kost kanske!? Fast nog ska väl de där nagelcellerna kunna förnyas också, i så fall, kan man tycka!?
Undrar hur det är med lillgrabben, om han har oräfflade. Får kolla på honom nästa gång han kommer hit… Någon som har något litet barn hemma och kan gå å titta!? 

Tycker räfflade naglar mest verkar ha att göra med yrke. Typ mekaniker och trädgårdsmästare har räfflor, telefonister och sådana som knappar på tangentbord hela dagarna har det inte. (stereotypt, jag vet).
Från Nagelforum: "Längsgående räfflor på naglar kan ha flera orsaker, t ex ålder och uttorkning.
När vi blir äldre växer naglarna långsammare och utsätts därmed för mer slitage."
Från vitaviva: "Fårade och räfflade naglar kan ofta förekomma efter att man blivit utsatt för större chock. Sjukdomar, olyckor, skador och längre tids sträng diet kan minska kroppens näringsämnen, det som kan ses på naglarna."
http://www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx?ln=sv&articleid=280&

Tack 9:an!
Jo, men inte "veckar" sig väl naglarna av "grovjobb"!? De kanske får utstå lite smällar och slitage, men inte lär de väl "vecka" sig!?
Om det verkligen finns en koppling mellan större "fårning" av naglar, och sjukdom och näringsbrist, så BORDE ju vi i så fall ha slätare naglar. Ja, men HAR vi det!? Fler rapporter, tack! 
Det där var en tämligen dålig stereotyp, hörru. :)
(jag gör några miljoner nedslag per kvartal och har räfflade naglar)

Jo jag veeet.. Men i min värld har en oljig bilmekaniker kantiga naglar. Och så lyssnar han på smörig radio och dricker kallt kaffe. Men nu kanske jag borde: 

Hmm. Jag tänkte på det, att hästar kan ju få fång av gräs. Först sade man att det var pga av för högt proteinintag i gräset. Men finns det protein i gräs? Det måste ju vara sockret i gräset som gör det.
Och när de får fång så ger ju det utslag på hovarna - med ränder.
Vi är ju inte hästar
, men jag kom bara att tänka på det.
Broccoli t.ex. innehåller ungefär lika mycket protein som kolhydrater, så jag tror nog gräs innehåller en del protein. Desvärre inte alla 8 essentiella aminosyror, och säkert dolt bakom massa elak cellulosa.
Jo, nog är det lite räfflor i naglarna, allt, inte djupa, men fullt synbara på nära håll. Däremot är inte tumnaglarna buckliga på andra ledden som de har varit i perioder (viktväktarperioderna, månne???). Men inte kan det bero på ålder, så gammal är jag väl inte
. Blanka är de bara när jag har geggat med en massa matflott
.
En annan sak som gjort underverk för mina naglar är att varje kväll massera hårbotten ett par minuter. En massa härligt sebum sugs då upp av naglarna som slutar skiva sig och blir starka som bara den. Så uttorkning tror jag helt klart på som orsak till dåliga naglar.

En intressant fråga det här. För tre år sedan upptäckte jag att jag hade en fördjupning längsgående på långfingrets nagel. Denna fördjupning i nageln har efter det varit mycket skörare än resten av nageln. Därför har jag hållit den väldigt kort. Men för två vekcor sedan märkte jag att fördjupningen i nageln var borta och nageln var jämntjock. Jag har ätit LCHF sedan den 17 augusti i år. Tror helt klart på att kosten har rättat till det.
Jag har väldigt räfflade naglar på nästan alla fingrar och det har inte blivit ett dugg bättre under mitt år med LCHF

Jag har läst i någon tidning att det har med åldringsprocessen i kroppen att göra, alltså ju äldre, ju mer räfflor, men jag vet inte om det stämmer!
Ni som har små/medelstora barn kan väl kolla om det finns räfflor på barnens naglar och gärna rapportera , jag tycker att det är en riktigt intressant fråga.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag har haft räfflade naglar, längsgående sedan barnsben som bara blir värre å värre. Så det här med mekaniker mm stämmer inte, vi är nog ett gäng som det inte stämmer alls på.
LCHF har int egett mindre räfflade naglar alls.

"jag tycker att det är en riktigt intressant fråga."
En annan tycker väl att det här med jordens energiomsättning är en lite STÖRRE fråga - men visst kan en fokusering på små detaljer, vara väldigt intressant också, och kanske ge svar på saker i minst lika stor utsträckning…
"Jag har läst i någon tidning att det har med åldringsprocessen i kroppen att göra, alltså ju äldre, ju mer räfflor, men jag vet inte om det stämmer!"
Ja, detta är väl vad FLERA har LÄST… Ja, fast åldringsprocessen har väl att göra med det här med fria radikaler och oxidation (i alla fall är väl detta vad de allra flesta forskare - såväl "mainstream" som "LCHF-bekännande" sådana idag menar), och i så fall BORDE det väl i rimlighetens namn vara så att våra naglar blir lite MINDRE räffliga på den här dieten!?
"Ni som har små/medelstora barn kan väl kolla om det finns räfflor på barnens naglar och gärna rapportera"
Ja, kontrollera och rapportera gärna!!
Om småttingarna inte alls har blankare naglar än vad vi har, så kanske den här idén om att blanka naglar är ett hälsotecken och något att sträva efter, är kommet från VEGETARIANER, som kanske har sådana i större utsträckning än andra, och att blanka naglar därför tvärtom är ett Ohälsotecken…
#16 Rent nyttomässigt tycker jag att kunskap om samband mellan naglar/hälsotillstånd på individnivå är användbarare än kunskap om just jordens energiomsättning som du säger.
Jag har varit VEGETARIAN sedan jag var 12 och har haft räfflade naglar så länge jag kan minnas.
Barnen är inte tillgängliga för kontroll men ur minnet har jag för mig att 6,5-åringen har ganska släta naglar, 4-åringen har har lite räfflade och 1,5-åringen ganska släta, men lite räfflade på ring- och lillfingrarna. 6,5-åringen är stort fan av kolhydrater, 4-åringen gillar det mesta, 1,5-åringen äter ibland allt och ibland inget.
Har ingen aning vad skillnaden kan bero på.

"#16 Rent nyttomässigt tycker jag att kunskap om samband mellan naglar/hälsotillstånd på individnivå är användbarare än kunskap om just jordens energiomsättning som du säger."
Det är mycket möjligt…
- men kanske inte helt säkert. Får vi ytterligare ett indicium om att det här med växthuseffekten är en bluff, så… Nåväl, vi håller väl oss till det lite mera inzoomade fokuset i den här tråden nu i alla fall, och som nog har mer att göra med näring (mineraler och annat), än energi…
Tack för barna-rapporten Ulrica-S! Gärna fler rapporter om vad ni känner till om VEGETARIANERS naglar också!
Jag måste ju säga att om det är så att GAMLINGAR överlag har RIKTIGT räfflade naglar, så kanske detta ändå tyder på att det senaste spåret här, var ett villospår…
Ja, gärna om ni vill gå å titta på era gamlingar också, å rapportera om dessa! 
Jag har fler räfflor i naglarna sedan jag drabbades av psoriasis. Det är dock bara tummarna som är drabbade. Dock har jag alltid haft ganska släta naglar trots Crohns, undernäring och rejäla brister (fick till exempel akutsprutor med B12 på grund av brist). Så för min del verkar det inte finnas något samband mellan fåror och näringsbrist.
Dock kan skador i nagelbädden och uttorkning leda till fårade naglar, och smällar mot nagelbäddan kan leda till tvärgående fördjupningar, och det riskerar man ju om man grovarbetar mycket med händerna… Framför allt tror jag dock att det är i mångt och mycket genetiskt.

Har också noterat en ökning i räfflor på senaste tiden
.
Naglarna är starka och tåliga för övrigt.
Kanske är det bara ett ålderstecken 
Har ni LCHF:are under 30 märkt dessa räfflor?
4-månadersbebisen kollad - räfflor, ganska tydliga, äter enbart bröstmjölk
Ska kolla 4-åringen i eftermiddag

"4-månadersbebisen kollad - räfflor, ganska tydliga, äter enbart bröstmjölk"
Intressant! Å barnets mamma är en duktig LCHF:are, kan man tänka!?

Enligt ayurveda, ifall någon mer än jag är intresserad av det :), är räfflor på naglarna i växtriktningen ett tecken på dåligt näringsupptag i kroppen. Räfflor på andra ledden är inte heller nåt bra tecken. Man får vara uppmärksam på om naglarna till exempel blir mer räfflade än vanligt; alla är ju olika från början. Varje finger korrelerar med ett organ i kroppen, därför kan man ställa diagnoser med hjälp av naglarna (och tungan, läpparna, ansiktet, iris, m.m.).
Mina naglar är blankare och starkare med lchf. De är lite lite räfflade, men jag kommer inte ihåg hur det låg till med den saken under kol-åldern. Min mammas naglar är rena bergochdalbanorna, men hon är jämt sjuk också, och äter massor med socker.

Även om jag för min del inte vill avfärda ayurveda som sådan - finns säkert väldigt mycket vi kan lära oss av den, så förespråkar den ju ändå en VEGETARISK kost. Ja, apropå det här med att idén om blanka naglar är något eftersträvansvärt, skulle kunna ha sitt ursprung i vegetariska kretsar…

Mina naglar reagerar på stress och det visar sig snabbt. De blir sköra som rispapper. Just nu är de starkare än på länge. Jag märkte i början av lchf att de blev starkare och då även plågsamt långa. Plågsamt för mina barn eftersom jag inte hade full koll, ovan som jag var 
mina började bli räfflade efter förtiårsåldern, kanske 45 har absolut tagit det sosm ett ålderstecken, tror nån sa det och det har jag trott på. Ingen förändring efter lCHF:s intåg i mitt liv. yvärr. Jag tycker blanka släta och rätt korta naglar är finast, använder inte nagellack. Men putsar upp dom med en sådan där nagelfil med fyra ytor, då blir dom blanka och fina och sköna att dra över läppen… en liten egenhet jag har
men de blir räfflade igen , särskilt vänster tumnagel inom ett par vekor, konstigt för då har ju i vart fall inte hela nageln vuxit ut utan det är själva nagelytan som förändras.
4-åringen kollad - antydan till räfflor i de flesta naglarna. Äter allsidig kost.
Dra slutsatser den som vill och törs 
#23 Japp, extra mycket mättat fett i bröstmjölken
. Och han växer så det knakar, så dåigt näringsupptag vet jag inte…

Har nu kollat mina barns naglar. De är 7 år och snart 11 år, de har små små nästan inte synbara räfflor. Jag 41 år ocskå lite mer räfflor än barnen men inte så hemska som min farfar hade men han var då över 70 år påtade mycket i trädgården och annat själv är jag professionell städare och utsätter händerna för mycket väta och latexhandskar..

"de blir räfflade igen , särskilt vänster tumnagel inom ett par vekor, konstigt för då har ju i vart fall inte hela nageln vuxit ut utan det är själva nagelytan som förändras."
Låter väl nästan som att det handlar om att GENERNA s.a.s. VILL att det ska vara räfflade (och något som de också lyckas med, om det finns mineraler och annat tillräckligt av i kroppen!?
"Äter allsidig kost."
LCHF alltså!?
Bröstmjölkbarnet då - det är väl du som matar det va, och du äter främst animaliskt LCHF antar jag!?
Mina naglar är ej räfflade, dom är halvblanka och växer väldigt fort och är starka, den enda förändring som jag fått är en vit prick på långfingersnageln
Jag är 63 år. Jobbar i ett yrke där jag tvättar händerna minst 35 ggr/dag. (mellan varje patient)
Jag hade till för två år sedan mycket räffliga naglar, trots att jag alltid noga smörjer mina händer.
Då började jag äta Omega-3 kapslar med E-vitamin, efter ett par veckor märkte jag skillnad. Nu efter 2 år så är räfflorna borta och naglarna blanka.
Mina är lätt räfflade på längs. Och ibland när jag varit ordentligt sjuk eller om något särskilt hänt som när jag blev mormor får jag räfflor eller skåror tvärs över naglarna. De börjar då nere vid nagelbandet och följer sedan med nageln hela vägen vartefter den växer ut. Oftast försvinner då märket när det kommit hela vägen och nageln blivit klippt (bortklippt).
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

# 33:
Blanka naglar (trots eller tack vare) LCHF, alltså!?
Det verkar ju nästan lika motsägelsefullt alla våre er erfarenheter på det här området, som när det gäller tandsten och kramp och annat, första tiden med kosten… Om våra kroppar reagerar så olika, får man kanske ha lite förståelse för läkare ibland (ja, eller vad DU nu är förstås)… Det kan inte alltid vara så lätt va!? 
Nu sysslar jag normalt inte med nagelskådning (inte navelskådning heller ty den sitter för djupt) men för er skull ska jag göra ett undantag. Vänta lite bara…
Jo de flesta är räfflade men även några blanka. Tånaglarna har jag inte granskat för de sitter för lång ner. Nu hör jag till arten nagelbitare och typen som inte slutar bita förrän det börjar smaka armbåge och jag vet inte om det spelar någon roll. De verkar smaka lite bättre iaf på LCHF-kost…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Mina barn har släta naglar (7 och 12 år gamla). 12-åringen har någon antydan till räfflor, men han är nagelbitare. Själv har jag inga räfflor. Däremot har jag haft problem med skivande naglar, som blivit bättre efter LCHF men inte helt bra.
Jag har fått förklarat för mig av en nagelterapeut att nageln är uppbygd av flera skikt. Om nageln torkar så släpper skikten från varandra och det är det vi upplever som naglar som skivar sig… Receptet är att smörja naglarna så ofta det går med någon fet salva…Att det blir bättre med LCHF är kanske därför inte så konstigt
Angående längsräfflade naglar! Testa kiseltabletter. Naglarna blir jättefina
och hårda. Köpte organiskt kisel till min fru. Hon blev glad, för att naglarna blev så fina.
Nisse B