Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4051 ggr
[marcus__]
0

Binda fettet i maten

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej.

Har en liten fundering sedan jag gick över till lchf. När man t.ex. gör en gryta eller en soppa blir det ofta (med tankte på fettahalten) så att det skiktar sig. Har en köttfärssoppa som står på spisen nu och den har ett ca 2 cm lager med flytande fett överst och själva köttet samt grädde och kryddor ligger på botten. Blir liksom inte då så aptitligt o äta då man måste gräva för att inte få en hel sked med enbart smaklöst fett.

Nått förslag hur man kan binda ihop fettet med resten? Skulle man ha varit kolhydratätare skulle man ju kunna tagit mjöl/maizena.

[Pennylane1]
0

ligger grädden på botten? Det låter mer som om grädden blivit till smörolja, det händer om den får koka för länge. Jag brukar undvika att koka för mycket när grädden kommit i. Man kan reda med CF.

Pasi
2

Blir fetthalten i gräddsåsen över 80%så skär den sig (vid långkok kan det hända vid lägre procent). Jag brukar som #1 tillsätta grädden sist under ganska kraftig kokning - och använda så pass mycket som behövs för att binda fettet.

När det redan skurit sig kan man hälla på mer grädde/CF och koka ihop såsen, använda äggula eller mixa ihop (stavmixer) med eventuella grönsaker (fungerar som redning, men är mycket godareTungan ute).