Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 6754 ggr
lottaz
2010-12-09 20:39
0

möttöset

Jag bor i Finland och här gör vi något som på finska heter "Möttöset". Det är som äggmuffins fast med mycket färre ägg och mera ost och smak. Perfekt som helgsnax när man är sugen på något ostigt och litte pizza-aktigt. Också bra som frukost för den late.

Till ca 10 möttöset behöver du:

4 ägg

200 gram riven ost, gärna någon med stark smak

en rejäl skvätt grädde

tärnad skinka eller bacon

en liten röd paprika

en halv rödlök

salt och kryddor efter smak

muffinsformar, gärna aluminium

vispa äggen lätt, häll i ost, grädde, tärnad paprika, tärnad lök och skinkan eller baconet. när jag använder bacon brukar jag klippa det i små bitar och steka det lite lätt innan jag heller i smeten. krydda med valfria kryddor, oregano är gott.

ös upp i muffinsformarna och grädda i 200c tills möttöset fårr färg :)

ät inte ihjäl dig!

Mervi
2010-12-09 20:50
0

Tack, detta skall provas vid ett tillfälle. Skrattande Kul namn.

[Pennylane1]
2011-09-27 20:27
0

åh vad bra, detta ska jag testa , jag tycker det är så "össligt" med så många ägg som det brukar vara, 10-12 är alldeles för snål för det och så tycker jag de alltid blir så omelettiga1

MimLan
2011-09-28 14:17
0

#2 Jag blir lite förvrirrad av din text. Du behöver inte följa recept slaviskt och ta 12 ägg om det står det, för ett sådant recept är det enkelt att halvera eller mer om man vill.

Jag följer inte ens något recept alls. Det är ingen katastrof i utfallet när man blandar ägg, ost och grädde.

[Pennylane1]
2011-09-28 17:10
0

jo det är klart att man kan minska satsen men jag menar ägg i förhållande till satsens storlek. Man får ju ut ungefär lika många av dessa men med mindre än hälften av äggen.

Du får göra precis som du vill men jag föredrar muffins som inte är fullt lika äggstinna.